کودکان اضافه وزن زیاد در ریسک موارد شدید کرونا قرار دارند

استادیار عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت : کودکان دچار اضافه وزن زیاد یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای، در ریسک موارد شدید بیماری کرونا قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)زنجان؛دکتر مجتبی کمالی اقدم در کنفرانس علمی تازه‌های کوید۱۹ ، با بیان اینکه علایم کرونا در کودکان، در بیشتر موارد، خفیف است ولی موارد شدید و کشنده هم می‌تواند رخ دهد، اظهار کرد: کودکان دچار اضافه وزن زیاد یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای، در ریسک موارد شدید بیماری کرونا قرار دارند.

وی تصریح کرد: بیماری کوید۱۹، کودکان را نیز همانند بزرگسالان مبتلا می‌کند و با ظهور واریانت دلتا، خصوصا از موج پنجم به بعد، موارد ابتلای کودکان، جهشی و شیوع بیماری در آنان چندین برابر شد.

این استادیار عفونی سرفه، گلودرد، تنگی نفس، سردرد، علایم گوارشی، راش جلدی، تب و تشنج را از تظاهرات بالینی شایع در کرونای کودکان عنوان کرد و افزود: سردرد طولانی‌مدت دو طرفه، اختلال هوشیاری حاد، حوادث عروقی مغز و تشنج از جمله تظاهرات نورولوژیک محتمل درکرونای کودکان است.

استادیار عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص درمان کرونا در کودکان گفت: در حال حاضر در موارد خفیف کوید در کودکان، درمان علامتی و حمایتی توصیه می‌شود. درمان کروپ(خروسک) کرونایی با کروپ ناشی از سایر ویروسها تفاوتی ندارد. دربیماران بستری نیازمند اکسیژن در برخی شرایط، از دگزامتازون و در افراد پرخطر به ندرت از رمدسیویر یا داروهای دیگر نیز ممکن است استفاده شود.

کمالی اقدم با بیان اینکه نوزادان متولد شده از مادران مبتلا حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند هم باید حداقل ۴۸ساعت تحت نظر قرار گیرند، اظهار کرد: ابتلای نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به کرونا، چندان شایع نیست و فقط درصد بسیار کمی از نوزادان متولد شده از این مادران که در ۲۴ تا ۹۶ ساعت اول، برایشان تست پی سی آر ارسال شده بود، نتیجه‌ی مثبت داشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: لازم است این نوزادان همانند سایر نوزادان، واکسیناسیون بدو تولد را به صورت روتین دریافت کنند.

استادیار عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: شواهد فعلی نشان می‌دهد که انتقال عفونت به نوزاد بیش از اینکه عمودی باشد، افقی بوده و عفونت، عموما بعد از تولد از طریق مادر یا مراقبان نوزاد کسب می‌شود.

کمالی اقدم ، واکسیناسیون کرونا در کودکان را باعث کاهش موارد بستری و جلوگیری از بروز عوارض شدید عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون کرونا در کشور ما فعلا برای کودکان بالای ۵سال و با واکسن های پاستوکووک و سینوفارم به صورت دو دوز، به فاصله حداقل ۴هفته انجام می‌شود و دوز یادآور هم در کودکان بالای ۱۲سال پرخطر دارای نقص ایمنی که ازتزریق دوز دوم آنها، ۶ماه گذشته باشد توصیه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha