بیش از 91 درصد نوزادان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از 91 درصد متولدین مناطق تحت پوشش این دانشگاه درسال گذشته مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

دکتر مجید جعفری نژاد در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت با اشاره با اینکه نزدیک به 7 درصد بار کلی بیماریها را کم شنوایی شامل می شود خاطر نشان کرد: ورود به این موضوع و قرار گرفتن مراقبت از شنوایی در سیستم شبکه نشان دهنده ارتقاء نظام سلامت کشور است.

وی با اشاره به اینکه کم شنوایی شایع ترین معلولیت حسی در فرد محسوب می شود که متاسفانه به شدت در حال افزایش است گفت: 50 درصد از بار بیماری کم شنوایی با اجرای برنامه های غربالگری حوزه بهداشت قابل پیشگیری می باشد.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابتلا به عفونت هایی همچون سرخک، اوریون، سرخجه، مننژیت استفاده ناصحیح از بعضی از داروها مانند آنتی بیوتیکهای اتوتوکسیک، عوامل ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض اصوات بلند همچون محیط های شغلی و استفاده بی رویه از تلفن همراه و دستگاه های صوتی شخصی را از اصلی ترین دلایل شیوع کم شنوایی برشمرد.

دکتر جعفری نژاد با بیان اینکه برنامه مراقبت شنوایی در نوزادان و کودکان از سال 1399 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد و به صورت کامل در حال اجرا است.اظهار کرد: 91.49 درصد متولدین در سال 1400 مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که این میزان نسبت به سال 1399حدود 12 درصد افزایش داشته است.

خبرنگار:سعید حجازی راد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha