اختصاص یک سوم کل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بازسازی راه های استان کرمان

استاندار کرمان در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به اعتبار ۲۱ میلیارد تومانی تخصیص یافته به استان کرمان در سفر ریاست جمهوری به این استان، گفت: یک سوم از این اعتبار به ساخت و بهسازی راه های استان کرمان تخصیص یافته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد مهدی فداکار در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: سفر رئیس جمهور به استان کرمان، موجب شد تا محرومیت‌ های شرق و جنوب استان را مشاهده و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.

وی مهم ترین دستاورد این سفر را شناخت ظرفیت ها و محرومیت های استان کرمان برشمرد و افزود: بنده به شخصا به همراه رئیس جمهور در بازدید هوایی از استان به همراه ایشان بودم و شاهد محرومیت های استان کرمان مخصوصا مناطق جنوبی بودیم.

مقام عالی دولت در استان کرمان، دستور رئیس جمهور بر ساخت سیل بند در جنوب استان را یکی از مهم ترین دستاوردهای سفر ایشان به استان کرمان برشمرد و گفت: آیت الله رئیسی پس از بازدید از مناطق فاقد سیل بند کاملا در این زمینه توجیه شدند و مهمترین دستاورد که در تصمیم گیری ها موثر بود، شناخت کامل استان کرمان بر مبنای مشکلاتی بود که برای رفع آنان تصمیم گیری و تخصیص اعتبار صورت گرفت.

دکتر فداکار درباره ظرفیت‌ نیروی انسانی در استان گفت: افزایش امید و اعتماد اجتماعی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد. کرمان سرمایه‌ های انسانی و اجتماعی خوبی دارد و باید در زمینه مواردی که به اعتماد اجتماعی ضربه می‌ زند، مراقبت کنیم.

تخصیص ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهوری به استان کرمان

وی با اشاره به تخصیص ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان کرمان در این سفر، تصریح کرد: مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی و ۳ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات به این استان اختصاص یافته است.

استاندار کرمان با بیان اینکه تاکنون هزار میلیارد تومان این بودجه به مرحله پرداخت رسیده است، بیان کرد: این سفر پرخیر و برکتی برای استان بود و در هیچ سفری اعتبارات تخصیص یافته به این سرعت به حساب استان واریز نمی شد.

فداکار با اشاره به وضعیت نامطلوب راه های استان تشریح کرد: از کل اعتبار تخصیص یافته معادل یک سوم آن که حدود ۶ هزار میلیارد تومان می شود به حوزه راه اختصاص یافته است. به عنوان مثال محور رابر کرمان و محور زرند کوهبنان که در لیست نقاط حادثه خیز استان هستند، از این اعتبار بهره مند خواهند شد.

وی گفت: ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار معادل یک سوم کل اعتبارات سفر برای راه‌ ها گذاشته شده و برای خیابان های درون شهری نیز با حضور فرارگاه خاتم و شهرداری وارد مرحله تصمیم گیری شده ایم که نتیجه آن پس از نتیجه گیری اعلام می شود.

استاندار کرمان افزود: متصدی این طرح ها شهرداری است و یکی از این طرح های درو شهری پل هوانیروز است قرار شد با وجود تامین نشدن منابع، عملیات ساخت این پل آغاز شود و دیگری پروژه مترو است که سعی داریم حداقل یک خط از مسیر فرودگاه به گلزار شهدا راه اندازی کنیم.

فداکار ابراز داشت: به غیر از ۶ هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته به حوزه راه، ۳ هزار میلیارد تومان به طرح های شرکت گاز و نیروگاه زرند و ۳ هزار میلیارد دیگر نیز به حوزه های کشاورزی و آب و برق و مدارس و دانشگاه ها تخصیص یافته است.

وی؛ از افتتاح ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان طرح و سفر وزیر علوم در هفته دولت خبر داد و گفت: با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در این هفته شاهد افتتاح و بهره برداری از ۴ طرح بزرگ صنعتی و تولیدی در استان کرمان هستیم، که طرح بزرگ تولید پنل های خورشیدی و لاستیک فوق سنگین از جمله این طرح ها هستند، که با مشارکت ۲۰ درصدی پنج شرکت خصوصی تا دو ماه دیگر شاهد شروع به کار این طرح ها هستیم.

مشکل آب شرب استان کرمان از طریق خط انتقال آب خلیج فارس

استاندار کرمان، در مورد مشکلات تامین آب شرب استان کرمان، خاطر نشان کرد: مرحله اول طرح انتقال آب خلیج فارس به استان کرمان با موفقیت انجام شد و هم اکنون معادن گل گهر، مس سرچشمه و چادرملو از آن بهره مند می شوند و درصدد آن هستیم که از مازاد پروژه آب خلیج فارس، ۳۰ میلیون مترمکعب برای تامین آب شرب شهرستان‌ های رفسنجان و کرمان گرفته شود، که کار آن آغاز شده و امیدواریم تا تابستان سال آینده خط دوم و سوم این طرح انتقال آب نیز با موفقیت صورت پذیرد.

فداکار همچنین در مورد طرح انتقال آب از سید شهیدان امیرتیموری صفارود رابر به کرمان، از مشکل زیست محیطی این طرح نام برد و گفت: این پروژه با مشکلات زیست محیطی رو به‌ رو است و اجرای آن بستگی به رفع مشکل زیست محیطی و اجازه سازمان محیط زیست دارد .رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست کشور نامه ای نوشته بود که مشکل این پروژه، زیست محیطی است و نظرات محیط زیست در اجرای پروژه اعمال نشده که امیدواریم این طرح تعیین تکلیف شود.

اختصاص یک سوم کل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بازسازی راه های استان کرمان

تاکید بر حذف حاشیه نشینی با حفظ کرامت افراد

وی در خصوص طرح ساماندهی حاشیه‌ نشینی، تصریح کرد: مقدمات این طرح از قبل آماده و تدوین شده است و وزیر کشور نیز در سفر اخیر به کرمان، با همراهی معاون عمرانی استانداری و فرماندار بازدیدی از این مناطق داشته‌ اند.

استاندار کرمان با بیان اینکه بعضا مجرمان در حاشیه شهرها زندگی می کنند، عنوان کرد: این بدان معنی نیست که صرفا همه حاشیه نشین ها مجرم هستند و قطعا حذف حاشیه‌ نشینی با حفظ حرمت و کرامت افراد کار خوبی است، اگر چه عده‌ ای باز به دلایل فقر یا ورشکستگی های متعدد باز هم آنرا برای زندگی انتخاب می کنند.

لایحه تشکیل استان جنوبی باید به مجلس برود

دکتر فداکار در خصوص تشکیل استان کرمان جنوبی، گفت: این مسئله ای نیست که در اختیار استان باشد و این تصمیمی است که دولت طی بحث‌ های کارشناسی تصمیم گرفته است و در مراحل بعدی باید به شکل لایحه به مجلس رود و تصویب گردد.

تعیین تکلیف مدیران شهری

وی در مورد تعیین تکلیف مدیران شهری خاطر نشان کرد: سعی ما تعیین و تکلیف سریع مدیران شهری بر مبنای اصل کارایی و زمینه همکاری است، ما می توانیم فقط با مشورت، توصیه و پیگیری، حل اختلافات داخلی شوراها را دنبال کنیم اما نمی‌ توانیم در امور آنها دخالت کنیم. در مورد رسیدگی به تخلفات شرکت‌ ها نیز، وظیفه با دستگاه های بزرسی و مرتبط است.

استاندار کرمان در مورد تغییر مدیریت‌ ها گفت: اصل، کارآیی و زمینه همکاری است. قرار نیست همه مدیران قبلی تغییر کرده و یا جابجا شوند. در معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بنای تغییر نداریم.

فداکار در مورد انتصابات شرکت‌ های بزرگی صنعتی و معدنی نیز تصریح کرد: این شرکت‌ ها سهامدار و هیات مدیره دارند که مدیر عامل را تعیین می‌ کنند، ما در بحث مشورتی در انتصاب‌ ها آنان شرکت می کنیم ، اما این بدان معنی نیست که دخل و تصرف کامل در لغو و ابقاء افراد، داشته باشیم.

وی در مورد حضور بانوان در پست های مدیریتی استان نیز بیان کرد: سعی مان بر این است که از حضور بانوان با توجه به توانایی آنان در اینگونه پست ها بیشتر استفاده شود. اصل انتصاب مدیران بر مبنای شاخصه های پاکدستی و مدیریت قوی است و در جاهایی مدیر مرد را برداشتیم و مدیر خانم را گذاشتیم و اصل انتخاب مدیران بر جنسیت افراد نیست.

تخصیص ۱۵ درصد حقوق معادن به استان کرمان

استاندار کرمان درباره بازگشت حقوق دولتی معادن به استان کرمان با بیان اینکه امسال برای بخش زیادی از این ظرفیت در قانون بودجه سقف گذاشته گفت: در این خصوص با محدودیت هایی مواجه هستیم و با پیگیری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و نامه هایی که نوشتیم به شدت پیگیر این موضوع می باشیم و اگر این مورد عملی شود کمک بزرگی به رشد استان می نماید.

فداکار یادآور شد: اما با تخصیص بودجه ۸۱۰ میلیارد تومانی و مفاد تبصره ۵ این مشکل استان تا حدودی حل خواهد شد.

آغاز طرح ساماندهی اتباع

وی درباره حضور اتباع در استان کرمان و پیامدهایی که تاکنون داشته، بیان کرد: در استان کرمان نیز عنوان کرد: طرح ساماندهی اتباع بیگانه از یکشنبه هفته آینده اجرا خواهد شد و اولین مرحله آن طرد افرادی است که مجوز ندارند.

لزوم توجه به دانش بنیان ها

استاندار کرمان در خصوص دانش بنیان ها با بیان اینکه استان کرمان در این بحث علمی جزء رتبه های آخر کشوری است، تصریح کرد:استان یک پارک علم و فناوری دارد که باید از دانشگاه هایتک مستقل شود و به نام پارک علم و فناوری استان نام بگیرد؛ به این منظور که دیگر دانشگاه‌ ها نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

فداکار افزود: یک راه حل دیگر نیز وجود دارد و آن اینست که بتوانیم مجوز احداث شعبه دوم پارک علم و فناوری استان را بگیریم.

توجه معادن به حفظ محیط زیست در کنار توجه به اشتغال

وی در خصوص مشکلات زیست محیطی برخی معادن استان کرمان خاطر نشان کرد: به علت توجه به اشتغال و تولید نمی توانیم در این حوزه سخت گیری کنیم و باید به شکلی به برخی معادن اجازه بهره‌ برداری بدهیم و اگر جایی آسیب می‌ بیند، برای آن جبرانی پیدا کنیم چرا که در برخی مناطق که معادن راکد است، جوانان از بیکاری رنج می‌ برند.

استاندار کرمان بابیان اینکه معادن و محیط زیست همیشه اختلافاتی دارند، افزود: عده ای به دنبال توسعه هستند و چشم بر محیط زیست بستند و یا برعکس اجازه بهره برداری معادن را نمی دهند. توسعه باید اتفاق بیفتد در حالی که محیط زیست حفظ هم شود. مشود گفت: باید در فناوری و برداشت از منابع مراعات کنیم و در راستای رفع مشکلات زیست محیطی معادن تلاش کنیم.

فداکار در مورد مشکل معدن گوغر بافت نیز بیان کرد: این موضوع به کمیسیون های مختلف مجلس رفته است و این تصمیم گرفته شده که باید پیگیری شود و ابطال مجوز بهره برداری این منطقه در اختیار استان نیست.

وی گفت: اجرای پروژه پتروشیمی نیز برای کرمان مانعی ندارد، منتهی پتروشیمی کرمان به تعهدات خود عمل نکرده و برخی از مجوزهای آن باطل شده است.

اختصاص یک سوم کل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بازسازی راه های استان کرمان

عزم جدی دولت برای جبران مشکلات اقتصادی سالهای گذشته کشور

استاندار کرمان با اشاره به شرایط کشور در زمان دولت قبل به خصوص شرایط سخت کرونایی، گفت: در زمان آغاز به کار دولت جدید کشور با محدودیت های زیادی مواجه بود مثلا بحث کرونا کشور را با مشکلات زیادی رو به رو کرد و به اقتصاد آسیب رساند.

فداکار با اشاره به حجم بالای تورم در آن موقع گفت: فروش نفت به گونه ای بود که رییس جمهوری در جلسات ابتدایی دولت سیزدهم با حضور وزرای دولت پیشین اعلام کرد کسی پیدا کنید تا حداقل ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشدو حتی برای پرداخت حقوق کارکنان در آخر ماه به مشکل برخورده بودیم.

وی، با تاکید بر اینکه دولت به صورت ماهانه به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی سررسید شده دولت قبل را می پردازد که این بدهی امسال به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: اگر بخواهیم این مبلغ را بین استان های کشور توزیع کنیم یک سهم ۶ هزار میلیارد تومانی به استان می رسد که با آن می شد بسیاری از مشکلات استان را حل کرد.

حذف ارز ترجیحی مهم ترین اقدام اقتصادی دولت

استاندار کرمان با اشاره به منفی شدن نرخ رشد سرمایه گذاری و محدود شدن اقتصاد در زمان دولت قبلی گفت: مهم ترین کمکی که دولت با همت و همکاری مردم به اقتصاد نمود بحث حذف ارز ترجیحی بود.

فداکار با بیان اینکه در گذشته محصولات یارانه ای ایران در فروشگاه های افغانستان دیده میشد افزود: یارانه دانه های روغنی، صرف حمل و نقل و بسته بندی آن می شد و ارزان از کشور خارج می شد و اکنون ۳۰ درصد کاهش مصرف روغن داریم.

توجه به صنعت گردشگری استان

وی با عنوان اینکه گردشگری در گذشته صنعت مغفولی در اقتصاد استان کرمان بود، ابراز داشت: در این زمینه برنامه ریزی کردیم برخی مراکز گردشگری و باستانی کرمان را امروز ببینیم و مشکلات این حوزه را پیگیری کنیم. صنعت و معدن را نمی توان رها کرد، گرچه فعالان گردشگری هم نادیده گرفته نمی شوند.

توقف خودروهای شوتی در کرمان

استاندار کرمان با تاکید بر سرعت بالای خودرو های شوتی در استان گفت:این خودروها در حال حاضر به میزان کم در استان هستند و تعداد زیادی مسافر ندارند، شاید تعدا مسافران آن ها به ۳ نفر هم نرسد، اما شاید به صورت موردی آن را داشته باشیم.

فداکار ادامه داد: این خودروها به طور کلی جمع آوری شده و با خودروهای شوتی مقابله کردیم و در این راستا جواب هم گرفتیم و اکنون طرحی ملی برای فاقدان مجوز در حال آغاز شدن است و در این خصوص پیشنهاد استان پذیرفته شده است.

اختصاص یک سوم کل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بازسازی راه های استان کرمان

تاکید بر بازسازی سریع قنات ها به عنوان اولین اولویت استان

وی با اشاره به سیل اخیر استان و غافلگیر کردن مردم گفت: این سیل بی سابقه بود و در آن فصل مردم آمادگی زیادی برای آن نداشتند و بیشترین خسارت را به قنات های استان وارد کرد و بیش از ۱۰۰۰ رشته قنات آسیب دید یا به طور کامل تخریب شد.

استاندار کرمان با بیان اینکه کشاورزی و زندگی مردم استان به گونه ای به قنات ها گره خورده بر بازسازی آن ها به عنوان اولویت اول استان نام برد و از آبرسانی سیار جهت کمک به مردم در برخی مناطق استان یاد کرد.

بیش از تقاضای هم استانی ها، مسکن ملی داریم

فداکار با اشاره به تخصیص دو سهمیه مسکن ملی به شمال و جنوب استان گفت: تاکنون صد و ده هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند و متقاضی دریافت مسکن ملی هستند که شامل سه گروه افرادی که ثبت نام کردند، افرادی که واجد شرایط شناخته شده اند و افرادی که هزینه واریز کرده اند، می شوند.

وی با اشاره به کلنگ زنی ۱۵ هزار واحد مسکونی در استان که ۳ هزار تای آن مربوط به شهرستان جیرفت است، بیان کرد: اگر بخواهیم نگاه کلی به این طرح داشته باشیم تعداد طرح های مسکن ملی در استان از تعداد افراد واریز کننده وجه بیشتر است و در این مورد کمبود نداریم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه عده ای از متقاضیان گمان می کردند که در طرح مسکن ملی باید وجهی مشابه طرح مسکن مهر پرداخت کنند، یادآور شد: در این طرح با توجه به افزایش نرخ مصالح باید هزینه بیشتری پرداخت شود و عده ای آمادگی پرداخت آن را نداشتند، کم اینکه پروژه های مسکن مهر اجرا شده در شهرستان کهنوج نیز متقاضی ندارد و نشان می دهد، تولید برخی شهرستان ها بیش از نیاز بوده است.

پیگیری جبران خسارت پسته داران

فداکار با اشاره به خسارت۲۰ هزار میلیارد تومانی سرمازدگی که دو سال پیاپی گریبانگیر کشاورزان استان مخصوصا پسته داران است و حتی موجب نابودی محصول سال آینده نیز شده است، گفت: استانداری به کمک جهاد کشاورزی در حال پیگیری این خسارت و جذب اعتبار برای ان است و بانک ها نیز سقفی از این خسارت را پرداخت کرده اند.

وی با اشاره به وجود صندوق بیمه کشاورزی از کشاورزان و باغداران درخواست کرد: حتما محثولات کشاورزی خود را بیمه کنند تا در صورت بروز خساراتی مانند سیل و سرمازدگی بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.

اختصاص یک سوم کل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بازسازی راه های استان کرمان

اختصاص یک سوم کل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بازسازی راه های استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha