لزوم توان و تخصص شرکت‌های بخش خصوصی استان در تحقق پروژه‌های اقتصاد دیجیتال

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: ما توجه بسیاری به توان و ظرفیت بخش خصوصی استان داریم و معتقد هستیم پروژه های توسعه اقتصاد دیجیتال اگر بخواهد محقق شود باید با توان و تخصص شرکت‌های بخش خصوصی استان شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان،حامد سرائی ظهر روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه اینترنت پرسرعت حق همه مردم است اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که یک شبکه پرسرعت ،باکیفیت و امن برای استفاده هما مردم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه ارتباطی کشور از ۴ لایه تشکیل شده است افزود : این ۴ لایه شامل لایه دسترسی، لایه داخل شهر و استانی (لایه تجمیع)،لایه بین استانی و لایه دیگر لایه دروازه های اینترنت ملی بین کشوری است و وزارت فناوری اطلاعات برای تک تک لایه ها برنامه توسعه ای در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه پهنای باند ورودی استان در لایه بین استانی ۲۵۰ گیگابیت بر ثانیه است افزود: اما در شرایط میانگین حداکثر پنهای باند مصرفی استان بین ۷۰ تا ۸۰ گیابیت بر ثانیه است و به نوعی کمتر از یک سوم این ظرفیت استفاده می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با اشاره به اینکه عمده مصرف اینترنت به سمت اینترنت سیار است بیان کرد: اینترنت سیار بر اساس بازده محدوده فرکانسی است و این بازده تا حدی پهنای باند دارد که اگر بیش از اندازه استفاده شود ظرفیت کمتر می‌شود که در ساعت پیک مصرف بسیار مشهود است .

سرائی تصریح کرد: این موارد مشکلاتی است که در لایه داخل شهر و استانی داریم و سازمان وزارت ارتباطات برنامه توسعه پهنای باند مبتنی بر فیبر نوری را دارد تا طی ۳سال آینده این سازمان برای کل کشور به ۲۰میلیون پورت دسترسی مبتنی بر فیبر برساند که لازمه توسعه کار است.

وی با بیان اینکه لایه توسعه دسترسی را در سطح شهری و روستایی بخوبی فراهم کردیم افزود : اما در لایه میانی درون شهری مشکل داریم که برنامه های توسعه ای در این خصوص در نظر گرفته شده است.

این مسئول تصریح کرد: در این راستا وزارت ارتباطات مجوز فعالیت به یکسری از شرکت های ارائه دهنده خدمات ثابت را فراهم کرده است ودر این زمینه ۸ شرکت دارای مجوز دراین خصوص هستند .

سرائی با اشاره به وضعیت در حال حاضر استان زنجان اظهار کرد: استان زنجان از لحاظ تعداد در وضعیت خوبی در مقایسه با سایر استان‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست های ترغیبی و تشویقی از سوری وزارت فناوری اطلاعات در نظر گرفته است افزود : ما برنامه ای را برای توسعه فیبر نوری در سطح شهرهای استان داریم که برای این منظور لازم است سوای توان ظرفیت وزارت ارتباطات از ظرفیت سایر مجموعه ها از جمله شهرداریها که نقش مهمی در راستای ایجاد زیر ساختهای توسعه ارتباطات فیبر نوری دارد استفاده شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه توسعه ارتباطات روستایی را وظیفه خود می‌دانیم و تبعیضی بین روستاها قائل نیستیم افزود : قبل از بیماری کرونا پوشش اینترنت پرسرعت روستایی ۶۴ درصد بود که این میزان در طی این دوسال افزایش داشته و به ۷۸ درصد رسیده است اما متأسفانه ۲۱ درصد از روستاهای استان زنجان در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و یک درصد از روستاها نیز به طور کامل فاقد اینترنت است.

حامد سرائی با بیان اینکه باید به فکر بهره برداری از زیر ساختهای ارتباطی باشیم بیان کرد : اینترنت و فضای مجازی صرفا برای شبکه های اجتماعی نیست ولی هرچند ما باید بدون ایجاد محدودیت امکان دسترسی پرسرعت برای همه مشترکین را فراهم بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه هدف مطلوب ما توسعه دولت الکترونیک و توسعه اقتصاد دیجیتال است اظهار کرد: برای توسعه دولت الکترونیک اقداماتی را در سطح وزارتی و همکاری های بین دستگاهی انجام داده ایم.

این مسئول با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات زیرساخت های توسعه دولت الکترونیک را انجام میدهد افزود: اگر این برنامه صحیح و درست اجرا شود باید سهولت دسترسی شهروندان و کسب و کارها به خدمات دستگاههای دولتی از منزل یا محل کار بدون نیاز به مراجعه حضوری فراهم می شود که حالت مطلوب و ایده آل است .

سرائی تصریح کرد: اگر دولت الکترونیک خوب اجرا شود شفافیت عملکرد دستگاه های اجرایی در بر خواهد داشت و توان پاسخگویی دستگاه‌های دولتی در قبال مردم را بالا خواهد برد و می‌تواند معیاری باشد برای کاهش تخلفات و مبارزه با فساد در سطح دستگاه‌های اجرایی باشد ،همچنین می‌تواند نوآوری را در نیز دربرداشته باشد .

وی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و گفت: هدف ما احراز هویت یکپارچه است و با توجه به اینکه هر کدام از سازمان‌ها سامانه‌های الکترونیکی جداگانه دارند زمینه‌ای فراهم شود تا با یکبار احراز هویت یکپارچه در قالب sso از همه خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی استفاده کرد که در گام اول اجرای این طرح در شهرداری ها شروع شده است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان با بیان اینکه در سند تحول دولت در خصوص توسعه اقتصاد دیجیتال برنامه هایی مدنظر است خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال در سطح ملی تشکیل شد و طی تاکیدات استاندار در خصوص اقتصاد دیجیتال باید قدم هایی را برداریم که جنبه های اقتصادی استان صنعت، کشاورزی و خدمات است.

سرائی با بیان اینکه از نگاه توسعه اقتصاد دیجیتال حوزه صنعت را بسیار امیدوار هستیم افزود: جنبه ای که برای ما جای نگرانی دارد حوزه کشاورزی است و برای این موضوع یکی از برنامه های سطح استان در توسعه اقتصاد دیجیتال مدنظر است هوشمند سازی کشاورزی که در گام نخست در قالب گلخانه های هوشمند است و در حوزه خدمات نیز تولید و صادرات محتوا و خدمات ابری است.

وی با بیان اینکه در سالی که به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین نامگذاری شده است اظهارکرد: ما توجه بسیاری به توان و ظرفیت بخش خصوصی استان داریم و معتقد هستیم پروژه های توسعه اقتصاد دیجیتال اگر بخواهد محقق شود باید با توان و تخصص شرکت‌های بخش خصوصی استان شکل بگیرد.

سرائی با بیان اینکه تاکید ما این است که شرکت های حوزه ICT پیشران برنامه توسعه اقتصاد دیجیتال هستند افزود: امیدواریم با تقویت شرکت های آی سی تی و توسعه توان مهارتی اعضای شرکت های این حوره شاهد تحول در این خصوص باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha