رتبه سوم زیرساخت بیمارستانی خراسان جنوبی در کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از رتبه سوم زیرساخت بیمارستانی خراسان جنوبی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در دیدار مجمع مطالبه گران خراسان جنوبی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی دارد که از نظر زیر ساخت بیمارستانی جز بهترین استان‌های کشور است و رتبه سوم را در این زمینه در کشور دارد.

سید محمد موسوی میرزایی افزود: طبق قانون در کشور به ازای هر ۷۹۰ نفر جمعیت یک تخت بیمارستانی وجود دارد که در خراسان جنوبی به ازای هر ۵۴۰ نفر جمعیت یک تخت بیمارستانی وجود دارد که از متوسط کشوری بالاتر هستیم.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی بهداشت و درمان ایده ال نیست ادامه داد: طبس، فردوس، قاین و نهبندان همگی جز شهرستان‌های قطب و مهم خراسان جنوبی هستند و بیرجند یک شهر دانشگاهی محسوب می‌شود اما بر اساس آنچه در نظر گرفته شده شهر دانشگاهی باید به ازای هر هزار نفر جمعیت سه تا چهار تخت بیمارستانی فعال داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیرجند با ۲۸۰ هزار نفر جمعیت ۳ تخت بیمارستانی فعال با بیمارستان امام رضا (ع) که طبق نامه دادستانی فرسوده است و حق استفاده از آن را نداریم خدمات رسانی را انجام می‌دهد.

به گفته وی بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند طبق نامه دادستانی حق استفاده از آن را نداریم و این ساختمان ۸۰ سال قبل ساخته شده و شرایط ایمنی را ندارد و باید یک بیمارستان دیگر جایگزین آن شود و با هماهنگی وزارتخانه در حال پیگیری مجوز و روند شروع احداث بیمارستان جدید هستیم.

وی ادامه داد: اگر ۲۰۰ تخت بیمارستانی موجود در بیمارستان امام رضا (ع) را از رده خارج کنیم بیرجند هم از نظر تخت بیمارستانی وضعیت ایده آلی ندارد.

وضعیت شهرستان‌ها در تخت‌های بیمارستانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به مطالبه مردمی که چندی قبل برای ساخت بیمارستانی دیگر در طبس مطرح شده بود گفت: نهبندان ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد که تعداد معادن در این شهرستان زیاد است و در کشور نهبندان را با نام شهر معدن ایران می‌شناسند که هرچند به دلیل ضعیف بودن شهرستان برخی معادن تعطیل شده اما هم اکنون با این تعداد جمعیت تنها ۳۲ تخت بیمارستانی دارد که باید ۱۲۰ تخت بیمارستانی فعال بود.

وی با بیان اینکه مردم نهبندان مظلوم هستند و باید در قیامت بابت این کمبود پاسخگو باشیم افزود: پروژه افزایش تخت بیمارستانی را در این شهرستان آغاز کردیم و با توجه به اینکه نهبندان در مسیر ترانزیت است نیاز مبرم به بالگرد دارد و باید هلی‌کوپتر در این شهر مستقر شود.

موسوی میرزایی به وضعیت تخت بیمارستانی شهرستان درمیان اشاره کرد و گفت: درمیان شهری با ۵۰ هزار نفر جمعیت و غیر قطب است و حداقل باید ۵۰ تخت بیمارستانی فعال داشته باشد که تنها ۳۲ تخت دارد و وضعیت متخصصان وخیم و وضعیت آزمایشگاه مغفول مانده است.

به گفته وی شهرستان سربیشه ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد با یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی و مشکلی در این شهرستان در این زمینه وجود ندارد.

وی شهرستان قاین را دومین شهر پر جمعیت خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: این شهر قطبی و مهم ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد و تقریباً مانند طبس شهری مواصلاتی است و جاده‌های آن به دلیل تصادفات بالا به جاده مرگ معروف است و بخش درمان قاین باید جمعیت ۵۰ هزار نفری شهرستان زیرکوه هم پوشش دهد.

وی ادامه داد: با این وضعیت فعلی شهرستان قاین هم اکنون ۱۲۰ تخت بیمارستانی فعال است که باید ۳۴۰ تخت فعال داشته باشد و شهرستان زیرکوه هم با ۵۰ هزار نفر جمعیت اصلاً بیمارستان ندارد و تنها یک کانکس تأمین اجتماعی در شهرستان خدمات ارائه می‌دهد.

به گفته وی شهرستان فردوس با ۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۵۰ تخت بیمارستانی، سرایان با ۳۰ هزار نفر جمعیت و غیر قطب بودن ۳۲ تخت بیمارستانی و بشرویه مطابق جمعیت استاندارد لازم را دارد.

وی در مورد وضعیت شهرستان طبس افزود: در حال حاضر طبس به ازای هزار نفر جمعیت دو تخت فعال دارد و ۱۵۰ تخت دیگر هم در حال آماده سازی است که با این وضعیت از استاندارد اروپا هم بالاتر می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: از نظر امکانات و تجهیزات بیمارستانی اول فردوس و بعد طبس گل سرسبد خراسان جنوبی هستند و بعد از این شهرستان‌ها با حذف بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند رتبه سوم را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد طرح توسعه بیمارستان طبس تصریح کرد: طبق هماهنگی و نظارت معاون هماهنگی وزارت بهداشت و درمان پروژه در حال ساخت است و اسکلت بیمارستان در کارگاه ساخته می‌شود و بعد از ساخت بر روی ساختمان نصب می‌شود ضمن اینکه فازبندی پروژه به روز انجام می‌شود.

موسوی میرزایی با تأیید در مورد فرسودگی ناوگان فرسوده حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: حدود ۶ سال اخیر آمبولانسی وارد کشور نشده و هزینه هر آمبولانس سه الی چهار میلیارد تومان است که همین امر باعث فرسودگی ناوگان شده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ایجاد کارگاهی برای تعمیر آمبولانس‌ها می‌باشد افزود: در این کارگاه موتور، کف و سقف آمبولانس‌های فرسوده و کهنه تعمیر و مجدد وارد حوزه بهداشت و درمان می‌شود.

به گفته وی قول‌هایی برای ورود آمبولانس داده شده است که قطعاً در صورت ورود آمبولانس‌ها به خراسان جنوبی در مرکز منطقه نگه داری نمی‌شود و آمبولانس‌های جدید برای مناطق دور است و طبس به دلیل فاصله مواصلاتی جز اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه است.

وی افزود: نهبندان و زیرکوه هم بر این اساس جز اولویت‌ها هستند.

وی در مورد راه اندازی پایگاه‌های اورژانس گفت: دانشگاه علوم پزشکی اقدامات زیادی انجام می‌دهد که رسانه‌ای نمی‌کند و چند پروژه در طبس در حال انجام است که مردم شهرستان در جریان این پروژه‌ها نیستند و ما رسالت خودمان را انجام می‌دهیم.

به گفته وی مجوز ۳ پایگاه اورژانس برای طبس گرفته شده که این مجوز را برای نهبندان هم اخذ کردیم اما مشکل اصلی تأمین نیروی انسانی است که دو هفته قبل در جلسه‌ای که در وزارت بهداشت و درمان برگزار شد درخواست مجوز و ردیف تأمین نیروی انسانی این پایگاه‌ها را به معاون وزیر داده شد.

وی با اعلام خبر تخصیص اتوبوس آمبولانس به طبس گفت: اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده و این قول را به مردم طبس می‌دهیم که به زودی اتوبوس آمبولانس به دلیل فاصله زیاد و پراکندگی اطراف با مرکز شهرستان به حوزه بهداشت و درمان طبس تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پرونده خرید دستگاه MRI فردوس و طبس بسته شده است و به زودی این دستگاه‌ها به شهرستان‌ها تعلق می‌گیرد گفت: متأسفانه در فضای مجازی بحث‌هایی در مورد تصمیم خرید دستگاه MRI طبس و مخالفت‌ها و سنگ اندازی های من پخش شد که به درستی و واقعی بیان نشده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: برخی دوستان برای خرید دستگاه MRI برای طبس قرار دادی با شرکت آزمایشگاهی بستند که قرار بود تا هزینه این دستگاه را از ردیف بیمارستان بردارند که به دلیل اینکه این امر خلاف و امکان پذیر نبود با مخالفت بنده مواجه شدند.

موسوی میرزایی ادامه داد: برای تخصیص دو دستگاه دستگاه ام آر آی برای فردوس و طبس به وزارت خانه مراجعه کردم که طبس را از لیست حذف کرده بودند وقتی علت را جویا شدم اعلام کردند که طبس برای خرید با شرکتی قرار داد بسته است.

وی با بیان اینکه من هر دستگاه MRI را با ارز دولتی به مبلغ ۵ میلیارد تومان خریداری کرده ام گفت: اما طبس با قرار دادی که با شرکت آزمایشگاهی در بازار آزاد بسته بود این دستگاه را با مبلغ ۲۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان معامله کرده بود.

وی با اشاره به اینکه این امر که مبلغ از ردیف بیمارستان برای امر دیگری هزینه شود نه تنها تخلف نیست بلکه فاجعه است خاطر نشان کرد: بنده در این رابطه مخالفت کردم و این قرار داد را به صورت بازار آزاد منحل و از طریق ارز دولتی برای طبس خریداری شده است.

به گفته وی مباحث دیگری هم در این زمینه وجود دارد که برای سیستم‌های نظارتی ارسال شده که در حال بررسی هستند و نباید از نجابت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سو استفاده و موارد برعکس به مردم بازگو می‌شد.

وی با بیان اینکه برای تهیه ام آر آی طبس و فردوس از محل وام بانک جهانی اختصاص داده شده است گفت: سی تی اسکن بیمارستان رازی بیرجند و دو دستگاه دیگر هم با این دو دستگاه MRI پرونده آن‌ها بسته شده و به زودی تعلق می‌گیرد.

به گفته وی در صورتی که در صورتی که وضعیت برجام و اوضاع سیاسی کشور دستخوش برخی مسائل جهانی نشود و فضای مورد نیاز نصب دستگاه‌ها آماده باشد طبق گفته وزارتخانه تا نوروز سال ۱۴۰۲ دستگاه‌ها تخصیص داده می‌شود.

وی در مورد عدم پیگیری برای بیمارستان‌های محلی هم گفت: کم لطفی مطالبه گران است زیرا دیهوک و عشق آباد اصلاً در جریان بیمارستان محلی نبودند و پیشنهاد مرکز درمان بستر از طرف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند داده شد.

وی ادامه داد: مکاتبات در این زمینه با وزارت خانه انجام و در صورتی که مجوز گرفته شود پروژه جز وظایف دانشگاه است.

موسوی میرزایی در رابطه با مطالبات پزشکان از دانشگاه علوم پزشکی گفت: قبلاً مطالبات هر ۹ ماه پرداخت صورت می‌گرفت و اتفاق خوبی که افتاده است برای پزشکانی که مطب دارند این پرداخت‌ها ۶ ماه دیرتر انجام می‌شود.

به گفته وی هم اکنون این زمان به سه ماه و نیم رسیده و پرداختی و مطالبات پرستاران هم به روز شده است.

وی در مورد وضعیت پرستارانی که در دوران کرونا با دانشگاه علوم پزشکی قرار داد داشته‌اند افزود: مطالبات این پرستاران برای دوره کرونا پرداخت شده است و و در قرار داد ۸۹ روزه که با این افراد بسته شد و با توجه به مدت کرونا مجدد قرار دادها تمدید شد ولی در قرارداد مشخص شده که نیاز برای دوران کرونا است.

وی ادامه داد: پرستارانی که در شرایط سخت به دانشگاه علوم پزشکی کمک کرده‌اند در اولویت استخدام قرار دارند.

وی در پاسخ به بستن تفاهم نامه تأمین پزشک برای بیمارستان‌های تأمین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی چرا می‌گوید که دانشگاه علوم پزشکی باید پزشک را تأمین کند این سازمان خود پردرآمد است و می‌تواند پزشک را تأمین کند اما حاضر نیستند تا در این زمینه هزینه کنند و با پول دولتی از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی دلیلی نمی‌بیند که پزشک استخدام کند افزود: تأمین اجتماعی موظف است تا از پزشکان ما صبح تا ظهر استفاده کند اما اگر قول بدهند و با توجه به شرط و شروطی که می‌گذاریم همکاری کنند برای شهرستان‌های فردوس، طبس و قاین که دارای بیمارستان تأمین اجتماعی هستند قرار دادی بسته و پزشک در اختیارشان قرار دهیم.

به گفته وی در صورتی که کار مردم معطل بماند و خدمات درستی ارائه نشود قرار داد را لغو می‌کنیم و دانشگاه علوم پزشکی مجاز به ارائه تجهیزات پزشکی به تأمین اجتماعی نیست.

وی در مورد شبانه روزی شدن پلی کلینیک تأمین اجتماعی طبس هم افزود: مجوز شبانه روزی مراکز تأمین اجتماعی را به شرط تأمین پزشک صادر می‌کنیم.

سرپرست مجمع مطالبه گران طبس در این دیدار ضمن بیان اینکه شهرستان طبس از نظر معدن خیز بودن شرایط خاصی دارد، گفت: همین امر باعث شده است تا تنها در یک معدن ۱۲ هزار بیمه تأمین اجتماعی مشغول به کار باشند که نیاز به متخصص، ارتوپد، ام آر آی را برای این شهرستان بیشتر می‌طلبد.

علی مقدس زاده خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: لطفاً بازدیدهای خود از شهرستان را هر دو ماه یک بار انجام دهید تا جایگاه دانشگاه علوم پزشکی برگردد و مردم بدانند که شما پیگیر موارد بهداشت و درمان هستید.

وی پیشرفت طرح توسعه بیمارستان طبس را که ۴ ماه است متوقف شده یکی از مطالبات مردم عنوان کرد و ادامه داد: توقف طرح‌های بهداشتی مهرآفرین، مرکز جامع گلستان، مرکز عشق آباد و کد دو مرکز شهری اورژانس ۱۱۵ متوقف شده است.

به گفته وی فرسودگی ناوگان اورژانس، کمبود اتوبوس آمبولانس با توجه به گستردگی شهرستان طبس، کمبود شدید متخصص، نبود ام آر آی، عدم پیگیری برای بیمارستان‌های محلی دیهوک و عشق آباد، مطالبات کادر درمان و پرستاران دوران کرونا، شبانه روزی شدن پلی کلینیک تأمین اجتماعی و تأمین پزشک این مرکز نبود سونوگراف زن از مهم‌ترین مطالبات و کمبودهای موجود در حوزه بهداشت و درمان طبس می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha