دانشجویان شاخص تولید علم در کشور هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت :تولید علم شاخص دارد و اولین عامل نیروی انسانی است و در راس نیروی انسانی دانشجوست،  که وظیفه اصلی و جدی سیاستگذاران، استفاده از ظرفیت دانشجو در تولید علم است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) زنجان ؛دکتر یونس پناهی در نشست با اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهارکرد: مولفه سلامت و ادبیات سلامت با علم گره خورده است و دانشجویان و اساتید در تولیدعلم و دانش نقش مهم و اساسی دارند.

وی با اشاره به اینکه تضمین سلامت جامعه، تنها وظیفه دانشگاه نیست، افزود: از وظایف دانشگاه این است که برای رسیدن به علم، تمام ظرفیت های جامعه را بکار گرفت، و دانشگاه نیز باید نیازهای جامعه را بداند و متناسب با نیاز جامعه تحقیق صورت بگیرد تا به صورت تولید دانش به جامعه تزریق شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در پاسخ به این سوال که؛ چه کسانی می توانند تولید علم کنند و شرایط تولید علم چیست؟ گفت: تولید علم شاخص دارد و اولین عامل نیروی انسانی است و در راس نیروی انسانی دانشجوست، که وظیفه اصلی و جدی سیاستگذاران، استفاده از ظرفیت دانشجو در تولید علم است.

پناهی با بیان اینکه در ایران از نظر تعداد دانشجو در جایگاه خوبی هستیم افزود : ولی متاسفانه از نظر کیفی جایگاه خوبی در دنیا نداریم و باید کیفیت آموزش و پرورش را بالا ببریم، آموزش وقتی تاثیرگذار است که آورده ای برای جامعه داشته باشد.

وی با اشاره به مقایسه جایگاه پژوهش درآمورزش ایران با کشورهای منطقه گفت : کشور ایران به لحاظ سرعت تولید علم درمنطقه رتبه اول را دارد ولی سرعت تولید علم بالا نیست و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ با سایر کشورهای منطقه هم رتبه شویم و در سال ۲۰۳۵ نیز بتوانند از کشور ایران پیشی بگیرند.

این مسئول با اشاره به اینکه برای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی شاخص توسعه فناوری مهم است افزود: جایگاه توسعه فناوری ایران در بین ۱۳۲ کشور در جایگاه ۶۰ است.

پناهی تصریح کرد: این شاخص مولفه های ورودی و خروجی دارد، که تولید مقالات کاربردی و تاثیرگذار در جامعه از مولفه های خروجی است که دانشجو، هیات علمی و نخبگان باید انجام دهند.

وی داشتن برنامه را سومین مقوله مهم در تولید دانش عنوان کرد و ادامه داد: نیروی انسانی با برنامه می تواند در تولید علم موثر باشد و داشتن برنامه نیز باید برگرفته از نیاز های جامعه و متناسب با استان خودمان باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در ادامه رویکرد دانشگاه علوم پزشکی زنجان را درانجام تحقیقات مسئله محور مثبت ارزیابی نمود وافزود: امروزه شاخص تولید علم در دانشگاهی که بیشترین ارتباطات را داشته بیشترین کاربرد را هم خواهد داشت و آنچه مهم است نیروی انسانی با برنامه و با کارتیمی نقش موثر و مهمی در تولید علم دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) زنجان ؛ دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف حضور در اجلاس معاونان تحقیقات وفناوری کلان منطقه شش آمایشی کشور (جمعه اول مهر) در دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان رئیس قطب شش آمایشی کشور حضور یافت .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha