ابهام جامعه علمی کشور درباره پروژه تولید انرژی از پسماند رفع شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مباحث مطرح شده در بخشی از جامعه علمی ودانشگاهی کشور نسبت به پیامدهای زیست محیطی پروژه RDF (تولید انرژی از پسماند) در کارخانه های تولید سیمان، گفت: باید در این خصوص با احتیاط بیشتری عمل کنیم و پس از انجام بررسی های لازم، پاسخ های قانع کننده ای به مراکز علمی کشور ارایه نماییم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، دکتر علی سلاجقه در سی و هفتمین کارگروه ملی مدیریت پسماندها که بعدازظهر امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،با اشاره به پروژه RDF (تولید انرژی از پسماند)، اظهار کرد: بحث RDF در جامعه علمی و دانشگاهی کشور بازخوردهای زیادی داشته است و برخی معتقدند که اجرای این پروژه برای تامین انرژی کارخانه های سیمان می تواند پیامدهای زیست محیطی به دنبال داشته باشد. بنابراین می بایست در این خصوص با احتیاط بیشتری عمل کنیم و پس از انجام بررسی های لازم، پاسخ های قانع کننده ای به مراکز علمی کشور ارایه نماییم.

وی با اشاره به نقش موثر معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درکمک به موفقیت مدیریت پسماندها در کشور، گفت: هم اینک حدود ۵۰ سمن به صورت تخصصی روی موضوع پسماند کار می کنند که می توان از ظرفیت های آنها استفاده کرد.

معاون رییس جمهور در ادامه پیشنهاد کرد در هر استان، چند روستا به صورت نمونه انتخاب و باهمکاری سمن های محیط زیستی، مدیریت پسماند در آنها انجام شود.
سلاجقه با تاکید بر لزوم توجه به آموزش مردم پایه در همه دستگاه های کشور، خاطرنشان کرد: دستگاه های ذیربط در موضوع مدیریت پسماند باید برای کارشناسان خود، دوره های آموزشی و کارگاه هایی بگذارند و آنان را با اصول کار آشنا کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت استفاده از ایده ها و طرح های جوانان نخبه درموضوع مدیریت پسماند، گفت: من در گذشته پیشنهاد راه اندازی بانک ایده در کشور را مطرح کردم تاجوانان نخبه ما بتوانند با ثبت ایده های خود، زمینه اجرا و تحقق آنها را در آینده فراهم کنند.

وی در خصوص امحای پسماندهای بهداشتی، تصریح کرد: وزارت بهداشت خود می بایست سردمدارامحای پسماندهای بهداشتی باشد.

سلاجقه افزود: باید با حفظ حرمت ها به بحث امحای پسماندهای مطب ها هم ورود کنیم و اگر نیاز است برای آنها آموزش های لازم در این خصوص ارایه گردد.

معاون رییس جمهور در ارتباط با توضیحات یکی از اعضای کارگروه درباره عدم وجود مراکزی برای امحای جیوه و آمالگام، تاکید کرد: در این زمینه با انتشار فراخوانی از شرکت هایی که آمادگی و توان جمع آوری و امحای این مواد را دارند، دعوت شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: باید پسماند را به یک ارزش افزوده و سرمایه برای مردم تبدیل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha