فقر مطلق با پرداخت زکات حل می‌شود/پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومان زکات در سطح کشور

معاون مشارکت های مردمی  کمیته امداد کشور گفت : اگر بتوانیم در امر زکات پایه کار باشیم فقر مطلق در کشور با زکات حل می‌شود که لازمه این مسئله این است که همه مسئولان به فریضه زکات توجه لازم  را داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت (طبنا) زنجان، حبیب اله آسوده ظهر در جشنواره علمی، ترویجی و تکریمی زکات استان زنجان با اشاره به چرایی برگزاری جشنواره زکات در کشور اظهار کرد: ما وظیفه داریم بر اساس رهنمودهای قرآن و ارزش‌های دینی، زکات را ترویج دهیم،زکات باید پایدار و ماندگار بماند.

وی با بیان اینکه مردم باید برای احیای این فرایض الهی در صحنه باشند افزود : اگر مردم در صحنه نباشند چه بسا دشمنان دین چشم می‌دوزند و خود را در صحنه حاضر می‌بیند.

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور با بیان اینکه زکات به عنوان یک ارزش دینی است بیان کرد: در هر زمان و مکانی مردم نسبت به احیا ارزش های دینی در باطن و ظاهر توجه و حضور پررنگ و مؤثر مردم در احیای ارزش های دینی داشته باشند.

آسوده با بیان اینکه زکات یک واجب فراموش شده و کم تر توجه شده است افزود : با برگزاری جشنواره زکات فرهنگ سازی امر الهی را به همت مؤمنین و مسلمین در جامعه نهادینه کنیم.

وی با اشاره به موضوع تشریح کارکرد این امر الهی گفت : زکات یک امر فردی است ولی آثار اجتماعی بی بدیلی از جمله کاهش فقر در حوزه اقتصادی، همبستگی اجتماعی بین مردم، پاک کردن مال و در حوزه اخلاق و صله رحم اجتماعی است .

این مسئول با بیان اینکه اگر بتوانیم در امر زکات پایه کار باشیم فقر مطلق در کشور با زکات حل می‌شود افزود: لازمه این مسئله این است که همه مسئولان به فریضه زکات توجه لازم را داشته باشند و مناطقی که زکات پرداخت می‌کنند باید تشویق بیشتری شوند که اگر مردم آثار و برکات اجرایی زکات را مشاهده کنند شکاف طبقاتی کاهش پیدا می‌کند و نگاه فقرا نسبت به متکمین تغییر پیدا می‌کند و بار عاطفی زکات بر منطقه ،روستا و کشور گسترده می شود چرا که اثرات اجتماعی و اخلاقی فراوانی دارد.

آسوده تصریح کرد: وظیفه داریم از افرادی که در احیای ارزش های دینی گام برمی‌دارند تقدیر و تشکر کنیم و همچنین باید جلسات شورای زکات جدی برگزار شود .

وی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) صرفاً از حوزه حمایت عبور کرده و تمام انرژی خود را صرف توانمندسازی کرده است ، بیان کرد: در حوزه اشتغال و کسب و کار از یک میلیون فرصت شغلی که دولت در سال ۱۴۰۱ متعهد به ایجاد آن شده است؛ کمیته امداد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را برای محرومین در دست دارد که کار بسیار کمی نیست .

معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد کشور اظهار داشت: راهبرد کمیته امداد این است که با همت مردم و دولت به سمتی حرکت کنیم که در کشور مولد را زیاد کنیم و نیروی فعال اقتصادی را بیشتر و فرصت های اقتصادی و توانمدی را در اختیار جوانان، زنان و فرزندان جوانان قرار دهیم .

آسوده با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ،دانش و تحصیل کمیته امداد امسال ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار دانشجو راهی مدرسه و دانشگاه شدند افزود : اجازه ندادیم کسی به دلیل فقر اقتصادی از مدرسه و دانشگاه باز بماند.

وی با بیان اینکه در حوزه اکرام و ایتام در ۵ ماهه اول سال جاری بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان جمع آوری شده است، بیان کرد: از این مقدار یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مردم به صورت مستقیم به حساب ایتام واریز کردند که ما فقط نظارت رصد و معرفی می‌کنیم و مردم خودشان به مردم کمک می‌کنند.

این مسئول افزود: طی پنج ماهه اول سالجاری یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شد که ۵۰ درصد کفاره و فطریه است و زکات در جای خود هزینه می شود که تاکید قانون است و هزینه کرد از جایی به جای دیگر خلاف است.

آسوده با اشاره به جمع آوری ۲۵۰ میلیارد تومان صدقه از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار صندوق صدقات در سطح کشور گقت: ۴ هزار میلیارد تومان هم توسط ۹ هزار مرکز نیکوکاری توسط مردم با محوریت مساجد جمع آوری شده است.

وی با یادآوری اینکه هیچ پولی از وجوهات مروم برای هزینه های کمیته امداد پرداخت نمی شود و نخواهد شد اظهارکرد: کمیته امداد وظیفه امانت داری دار بطوری که فقر مطلق در استان زنجان با احیای زکات بر داشته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha