سالمندی در حال تبدیل‌ شدن به ابر بحران است

رئیس انجمن علمی طب سالمندان لزوم شکل‌گیری شورایی در سطح معاون رئیس جمهور را الزامی دانست تا سالمندی به ابر بحران در کشور تبدیل نشود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،دکتر احمد دلبری در برنامه صبح وگفتگو رادیو گفت‌وگو و به مناسبت آغاز هفته سالمندان اظهار کرد: ما به رده سنی خاصی اعتقاد نداریم و تا زمانی که افراد دارای سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی بوده و برای آینده برنامه داشته باشند، نمی‌توان به آن‌ها سالمند گفت.

وی افزود: بر اساس قرارداد سن ۶۰ سال متعلق به شروع سالمندی است ولی این عدد قراردادی است.

به گفته دلبری نمی‌توان به سن سالمندی توجه کرد چون ممکن است یک فرد با سن بالاتر سالم تر هم باشد.

وی لزوم ارتقای سلامت را متذکر شد تا افراد به سالمندیِ سالم، فعال و پویا برسند و برای دستیابی به این مرحله باید از دوران جوانی فکری برای آنها کرد. سالمندی به تدریج به سراغ ما می‌آید و متوجه کبر سن و افزایش عمر نمی‌شویم.

دلبری همچنین بیماری‌های سالمندی را دارای علامت مشخصی ندانست و افزود: تا وقتی یک فرد دچار حادثه و صدمه دیدن دست و پا نشود، متوجه پوکی استخوان نمی‌شود.

رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمند شناسی تاکید کرد که افراد از سن ۵۰ سال به بعد باید چکاپ سالیانه شوند و به زندگی سالم تری در دوران سالمندی دست یابند.

دلبری سلامت را دارای شقوق جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی برشمرد و افزود: همه ابعاد سلامت مورد نظر ماست.

وی با ابراز تاسف نسبت به جدی نبودن دولت‌ها برای برنامه ریزی سالمندی گفت: در این حوزه عقب ماندگی ۴۰ ساله داریم و قطعا باید امروز به صورت جدی و بسیج عمومی به این مهم فکر کرد.

دلبری با اشاره به دبیرخانه شورای ملی سالمندی گفت: این دبیرخانه در سازمان بهزیستی است ولی به دلیل تعدد وظایف امکان راهبری این دبیرخانه را ندارد و لذا یکی از انتظارات ما تعریف درست این دبیرخانه می‌باشد.

رئیس انجمن علمی طب سالمندان و سالمند شناسی یادآور شد شورایی در حد معاون رئیس جمهور باید تعریف شود چون بیشترین رشد سالمندی در دنیا از آن ماست و ممکن است در آینده نزدیک این مسئله به ابر بحران تبدیل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha