طرح مقابله با آفت پسته توسط فناوری پلاسما

رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور در حاشیه سفر خود به استان کرمان و بازدید از کارخانه پسته آریا، گفت: طرح مقابله با آفت پسته و تاثیر گذاری روی باغات پسته توسط پلاسما در باغات استان اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهندس محمد اسلامی در بازدید از "کارخانه پسته آریا"، که برای اولین بار در جهان سم‌ زدایی از محصولات خشکبار را انجام داده است، گفت: محصول پسته یک محصول استراتژیک در استان کرمان است، که سهم زیادی در اقتصاد و درآمد زایی کشور را داراست.

وی افزود: در بحث سم زدایی از پسته با استفاده از فناوریهای انرژی اتمی طی تحقیقاتی انجام داده ایم و ۵ سال روی آن ها کار شده است؛ توانستیم به سمت صنعتی سازی پیش برویم و فناوری آن را گسترش دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه طرح آفلاتکسین می تواند روی محصول، از طریق پلاسما تراپی انجام شود، اظهار کرد: امروز به دنبال مکان هایی هستیم که امکانات اولیه را دارند و کارخانه پسته آریا یکی از همین مکان های کاندید برای شروع زود هنگام و فوری این طرح است.

محمد اسلامی خاطر نشان کرد: بحث تاثیر گذاری روی باغات پسته برای مقابله با آفت پسته توسط پلاسما در باغات اعمال خواهد شد و کشاورزان می توانند همزمان از سیستم صنعتی شده سازمان انرژی هسته ای استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه استان کرمان فرصت های زیادی دارد و سازمان هسته ای می تواند در همه محصولات به کشاورزان کمک کند، گفت: امیدوار هستیم در گام دوم بحث پرتو دهی را نیز در استان ایجاد کنیم و قطب های گوناگونی استان را پوشش دهیم و نقش خودمان را ایفا کنیم.

شایان ذکر است؛ اجرایی کارخانه پسته آریا برای سم‌ زدایی از محصول پسته در سال ۱۳۸۱ آغاز و در سال ۱۳۸۲ به بهره‌ برداری رسید و طبق گفته مسئولین کارخانه، این کارخانه برای اولین بار در جهان سم‌ زدایی از محصولات خشکبار را انجام داده است، اما مشکلات مالی و نبود سرمایه در گردش در سال ۱۳۸۳ چرخش از گردش ایستاد و اکنون یکی از گزینه‌ های سازمان انرژی اتمی برای طرح سم‌ زدایی از محصول پسته به روش‌ های نوین و تکنولوژی های به‌ روز شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha