نکات مهم در مورد پیاده روی سالمندان

کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ می گوید: یکی از راه های حفظ سلامتی در دوران سالمندی، داشتن تحرک و فعالیت های بدنی مثل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و کوهنوردی است، که سالمترین آن پیاده روی است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهدی صابر ماهانی، گفت: پیاده روی در خارج از منزل، به ویژه اگر با هم سن و سالان باشد، سبب جلوگیری از انزواطلبی و افسردگی خواهد شد.

وی افزود: یک برنامه پیاده روی که به آرامی شروع شده و به طور تدریجی سرعت و مسافت آن افزایش یافته است، پس از مدتی می تواند توانایی های تنفسی را بهبود بخشد. در ذیل نکاتی مهم در مورد این ورزش سالم بیان می کنیم، که سالمندان بهتر است آنرا موقع انجام این ورزش رعایت کنند:

بهتر است قبل از شروع پیاده روی با حرکات کششی عضلات را گرم کرده و سپس برای مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید و مدت پیاده روی را به تدریج افزایش داده تا حداکثر به یک ساعت در روز برسد.

پیاده روی را دو نوبت صبح و عصر و هر بار ۳۰ دقیقه انجام داده و اگر توانایی انجام ۳۰ دقیقه پیاده روی مداوم وجود ندارد، می توان به جای آن ۳ پیاده روی ۱۰ دقیقه ای داشته باشید.

برای پیاده روی مسیری هموار و با هوای تمیز انتخاب کنید و یک بطری آب همراه داشته باشید.

از کفش های راحت، کاملا اندازه و بنددار که پا را در خود نگهداشته و مانع تاثیر ضربه به پا شود و جوراب های ضخیم نخی که عرق پا را جذب و پاها را حفظ کند، استفاده کنید.

لباس های راحت، سبک و متناسب با دمای هوا و در تابستان لباس های با رنگ روشن بپوشید و در زمستان به جای یک لباس ضخیم، چند لباس نازکتر بپوشید، تا بتوانید به تدریج با گرم شدن بدن در حین پیاده روی، لباس های خود را کم کنید.

پیاده روی را با سرعت کم شروع کنید و در یک وضعیت متعادل و راحت راه بروید.

در حین راه رفتن نفس های عمیق بکشید و با یک نفس عمیق از طریق بینی و با دهان بسته، ریه ها را از هوا پر کنید و سپس هوا را از دهان خارج کنید.

سعی کنید زمان خاصی از هر روز را برای پیاده روی در نظر بگیرید، که خسته و یا گرسنه نباشید و در صورت امکان با دوستانتان پیاده روی کنید.

در اواخر پیاده روی به تدریج قدم های خود را آهسته تر کنید و می توانید حرکات انعطاف پذیری را نیز انجام دهید و با این کار کم کم بدن خود را سرد کنید.

اگر در حین پیاده روی دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پادرد شدید، فوراً استراحت کنید و با پزشک مشورت نمایید.

مهدی صابر ماهانی _ کارشناس سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha