ایمن ترین و بهترین روش زایمان، طبیعی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: براساس خلقت و آناتومی بدن ،زایمان یک پدیده فیزیولوژیک است و بهترین طریقه آن زایمان واژینال ( طبیعی ) می باشد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر نفیسه ثقفی، خاطر نشان کرد: زایمان طبیعی بهترین نوع زایمان است، مگر در مواردی که نکته پاتولوژیکی در مادر در طی بارداری در یا در طی زایمان وجود داشته و یا ایجاد شود که در این موارد به اجبار بایستی روش زایمان به طریقه سزارین انجام شود.

وی ادامه داد: بنابراین اصطلاح دقیق تر زایمان طبیعی زایمان ایمن می باشد به این معنا که بایستی تمام اقدامات صحیح علمی حداقل از 3 ماه قبل از بارداری تحت عنوان مشاوره زوجین متقاضی بارداری انجام شود و شرح حال کامل و آزمایشات ضروری انجام شود و در مواردی که مادر در معرض بیماریهای پر خطر ( بیماریهای قلبی ، مغزی ، ژنتیک ، اعتیاد پیشرفته ) است، بایستی مشاوره تخصصی انجام شود و در صورت نیاز تا زمان مناسب حاملگی به تاخیر بیفتد .

دکتر ثقفی بیان کرد: در صورتی که مشکل اساسی برای بارداری وجود نداشته باشد بعد از مصرف دو تا سه ماه قرص اسید فولیک اقدام به بارداری شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در طی بارداری نیز بایستی حداقل 8 تا 9 دفعه مراقبتهای دوران بارداری انجام شود و در هر بار معاینه و شرح حال کامل و دقیق انجام شده و در صورت مشاهده هر گونه نکته غیر طبیعی بررسی های دقیق تخصصی انجام شود، گفت: این اقدامات باعث جلوگیری از خطرات احتمالی منجر به مورتالیته و موربیدیته (عوارض و اختلالات غیرعمدی)مادر و نوزاد می شود.

وی ادامه داد: در مرحله شروع دردهای زایمانی نیز بایستی مادر تحت نظر دقیق عامل زایمان باشد و از هر گونه دخالت غیر ضروری ( القای زایمان ، مصرف داروهای تحریک کننده رحم ، ...) خود داری شود یا به عبارتی پدیده زایمان کاملا فیزیولوژیک و ایمن طی شود .

دکتر ثقفی با اشاره به اینکه در این صورت با کمک خداوند و مهارت و دقت و همکاری تیمی شاهد یک زایمان موفق و خوشایند برای مادر خواهیم بود که منجر به تولد نوزاد سالم همراه با حفظ سلامتی مادر خواهد بود ، گفت: ازفواید زایمان واژینال می توان عدم بیهوشی و عوارض آن ،تغذیه سریع تر مادر بعد از ترخیص سریع تر از بیمارستان ،خونریزی کمتر ،امکان شیردهی سریعتر ، برگشت سریعتر به کارو فعالیت معمول ، کاهش ریسک عفونت بعد از زایمان ، کاهش میزان چسبندگی و در نتیجه کاهش خطر نازایی بعدی و غیره را می توا ن نام برد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha