قالیباف در صحن علنی:معیشت و اشتغال هر دو اولویت مجلس هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به هر دو موضوع معیشت و اشتغال حساس است و هر میزان که معیشت مهم و دارای اولویت باشد، اشتغال نیز مهم و در اولویت ما قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت، دکتر محمدباقر قالیباف در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه 17 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون های برنامه و بودجه و محاسبات و ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی مبنی بر نحوه عملکرد دستگاههای مسئول در خصوص بند(الف) تبصره (18) قانون بودجه سال 1400 و 1401 کل کشور گفت: مجلس به هر دو موضوع معیشت و اشتغال حساس است و هر میزان که معیشت مهم و دارای اولویت باشد، اشتغال نیز مهم و در اولویت ما قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سال 1400 و 1401 برای هر دو موضوع معیشت و اشتغال منابع و پول پیش‌بینی شده است، قصد ما اصلا این نیست که از معیشت بزنید و در اشتغال هزینه کنید، ما می‌گوییم هر پولی را در جای خود هزینه کنید و کارها را انجام دهید.

وی افزود: در سال گذشته از بند (28) تبصره (14)، 32 هزار میلیارد تومان برای بحث مربوط به تبصره 18 و اشتغال پول پیش‌بینی کردیم، شما می‌دانید و مجلس نیز می‌داند و گزارش تفریغ بودجه نیز وجود دارد که صد درصد منابع درآمد تبصره 14 تحقق پیدا کرده است.

13 هزار میلیارد تومان درآمد قطعی بخش اشتغال به موضوع اشتغال پرداخت نشده است

قالیباف بیان کرد: زمانی که منابع محقق شده و صد درصد منابع معیشت را پرداخت کرده‌اید، چرا صد درصد سهم اشتغال پرداخت نشده، به جای 32 هزار میلیارد تومان حدود 19 هزار میلیارد تومان پرداخت کردید یعنی 13 هزار میلیارد تومان درآمد قطعی بخش اشتغال به موضوع اشتغال پرداخت نشده است و در تفریغ قانون بودجه وجود دارد که سازمان برنامه و بودجه بدون تخصیص مکلف بود تا 13 هزار میلیارد تومان را در ادامه سال به وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارتخانه‌های مربوط به حوزه اشتغال تخصیص دهد و این اعتبار باید تحقق پیدا می کرد.

رئیس قوه مقننه گفت: اگر بناست قانونی نوشته و درآمدی تحقق پیدا کند و این درآمد در جای خود هزینه نشود آن هم در محلی مانند معیشت و اشتغال، مجلس و دولت چه کاری باید انجام دهند.

وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: این 19 هزار میلیارد تومان به دلیل اینکه در حساب مسدودی قرار می‌گیرد، بانک‌ها نیز دو برابر آن تسهیلات تعیین کردند. در حقیقت سال گذشته در صورت پرداخت 13 هزار میلیارد تومان پرداخت نشده، از این رو اگر این اعتبار نیز بود، دو برابر آن را نیز بانک ها می گذاشتند و حدود 75 هزار میلیارد تومان باید برای اشتغال مردم اختصاص پیدا می‌کرد اما اکنون 46 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

قالیباف ادامه داد: در سرکشی‌ها نیز که به استان‌ها داشتم، استانداران، فرمانداران و بخشداران همگی از این موضوع رضایت داشتند، حرف ما این است که از هزینه‌های غیرمعیشتی و جاری که می‌توان از آنهاگذشت قانون را اجرا کنید، توقع ما این است که 13 هزار میلیارد تومان دیگر نیز محقق شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی حرف‌ها نیز زده می‌شود اما به دلیل اینکه رسمی نیستند قصد ندارم آنها را بیان کنم، سازمان برنامه و بودجه با اینکه ما این پول را در اختیار وزارت اقتصاد و صندوق مربوطه قرار دهیم مخالف بود اما سال گذشته این کار انجام شد و نتیجه آن را با توجه به اینکه این اعتبار با کسری توسط سازمان برنامه پرداخت شد، دیدیم و 46 هزار میلیارد تومان پرداخت گردید.

وی گفت: در سال جاری این اختیار با 130 هزار میلیارد تومان از بخش عمومی، اموال و جاهای مختلف به علاوه پولی که مجددا به صندوق از طریق تسهیلات پرداختی بازمی‌گردد در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت اما تا این لحظه قِرانی از آن توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده، به نظر شما آیا مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده باید این منابع را مجددا در اختیار این سازمان قرار دهد و یا اینکه به تصمیم قبلی خود بازگردد و اختیار را به وزارت امور اقتصادی دهد. عملکرد کدام یک از اینها بهتر است؟ عملکردها نشان می‌دهد که باید در اختیار صندوق اقتصاد واگذار شود.

قالیباف خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در حوزه معیشت با پیشنهادی که شما برای سال جاری داشتید، مخالف بودم و اعلام کردم سقف تعیین شده برای حوزه معیشت پاسخگو نیست و پیشنهاد 320 هزار میلیارد تومان را ارائه کردم و شما بر روی مبلغ 160 هزار میلیارد تومان اصرار داشتید. حواس ما به موضوع معیشت و اشتغال است، ما بی‌انصافی نمی‌کنیم شرایط سخت دولت را نیز متوجه می‌شویم، هر روز گزارش‌های درآمدهای عمومی دولت را می‌بینیم و بر اساس درآمدهایی که به خزانه می‌آید در اینجا قضاوت می کنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: قبول دارم که در حوزه مولدسازی و فروش اموال، منابع برای این کار تحقق پیدا نکرده و قابل گفتن نیست، البته لایحه دوفوریتی توسط دولت و یا طی طرح دو فوریتی کاری که در نشست سران انجام شده ارائه می‌کنیم تا روند اموال مازاد را مشخص کنیم تا کارهای روی زمین مانده و پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم. حتما طی یک ماه این کار در مجلس انجام می‌شود.

وی خطاب به خاندوزی افزود: احساس می‌کنم شما یا خسته شده‌اید و یا اینکه رودربایستی دارید، شما مسئول بودید این موضوع را مطالبه‌گرانه پیگیری کنید اما انجام ندادید، همانند سال گذشته که پیگیری کردید در سال جاری نیز باید پیگیری‌ها را انجام می‌دادید و شما مسئول این کار بودید.

قالیباف بیان کرد: درخواست من از دیوان محاسبات این است که تا یک ماه آینده آخرین وضعیت اجرای قانون را ارائه کند، من می‌دانم که آقای میرکاظمی به رشد اعتقاد و تأکید دارد و آن را در اولویت قرار داده است، حداقل اشتغال در حوزه رشد اثرگذار جدی است، چرا نباید این موضوع رخ دهد. امیدوارم این همکاری در دولت و وزارت اقتصاد و مجلس در شرایط سخت اقتصادی با توجه به اینکه دغدغه بیکاری و اشتغال و معیشت جدی است، شکل بگیرد و پا به پای یکدیگر پیش برود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پاسخ به تذکر اینجانب به دلیل تأخیر در حضور در نشست علنی پاسخ دادید که جلسه داریم اما ما به صورت کتبی در تاریخ 11 آبان ماه به سازمان برنامه و بودجه نامه مستقیم دادیم هر چند که از نظر قانونی هم اینکه ما موضوع را در دستور قرار دهیم یعنی کار خود را انجام دادیم از اینکه خود را به جلسه رساندید از شما تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات دوباره میرکاظمی، با بیان اینکه قبول داریم دولت قبل بابت تبصره 18 مبلغی پرداخت نکرده است، گفت: دولت باید بپذیرد که امسال قانون بودجه را رعایت نکرده است، ما در یارانه ای که دیده شد، 9 میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه 4200 تومانی دادیم و علاوه بر آن، ریال را در نظر گرفتیم، علاوه بر آن، دولت سامانه ETS ارزی را راه اندازی نکرد.

وی افزود: براساس میزان تحقق درآمد دولت تصمیم می گیریم، ما تلاش کردیم در سال گذشته و امسال که فقط LPG را روشن و تعیین تکلیف کنیم که بالای 100 همت هم در این بخش درآمد داشتیم. اما بحث ما این است که معیشت و اشتغال اولویت ما است./

پایان پیام

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha