تاثیر استرس و خواب ناکافی در تشدید علائم بیماری اگزما

متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: اضطراب، وسواس، افسردگی و نداشتن برنامه خواب کافی می تواند در افراد مبتلا به اگزما موجب تشدید علائم این بیماری شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر مهرزاد مهربانی، گفت: اگزمای مزمن در استان کرمان به دلیل آب و هوای خشک شیوع بالایی دارد و یکی از شایع ترین موارد اگزمای مزمن با عنوان درماتیت آتوپیک شناخته می شود که یک بیماری التهابی پوستی است، که در آن بیمار دچار ضایعات پوستی خارش دار می شود.

وی ادامه داد: در این بیماری به دلیل خشکی پوست، منافذ و شکاف های ریزی در آن ایجاد می شود، که از طریق آنها مواد آلرژن و محرک ها می‏ تواند به راحتی وارد بدن شود، که واکنش سیستم ایمنی بدن به ورود آنها به صورت ایجاد التهاب و خارش است.

این متخصص طب سنتی عنوان کذد: این بیماری یک روند عود کننده و مزمن دارد و بیمار را برای مدت طولانی درگیر می کند و بیمار به دلیل خارش شدید دچار اختلال خواب می شود.

دکتر مهربانی، ادامه داد: ظاهر ناخوشایند ضایعات پوستی منجر به کاهش حضور بیمار در جمع و اجتماع شده و در نهایت احتمال افسردگی را افزایش دهد.

وی در خصوص این که این بیماری در سنین مختلف الگوهای متفاوتی دارد گفت: در شیرخواران اغلب با خشکی پوست شروع می شود و به صورت دانه های ترشحدار ملتهب با خارش شدید در نواحی سر و صورت تظاهر می کند.

این متخصص طب سنتی افزود: در فاصله سنین دو سالگی تا بلوغ، الگوی بیماری متفاوت می شود و اغلب جلوی آرنج و پشت زانو درگیرند؛ و در اثر خارش های مکرر، این نواحی ترشحدار شده و خونریزی می کند و در نهایت ضایعات پوستی مزمن بوجود می آید.

دکتر مهربانی، ابراز داشت: در بالغین نواحی درگیر عمدتا شامل کف دست ها و پاها و انگشتان، صورت، گردن، چین های بدن، بازوها و پشت است. این بیماری می تواند با آسم و آلرژی همراه باشد.

وی؛ برای درمان این بیماری هم گفت: در درمان این بیماری اجتناب از محرک ها، مرطوب کردن پوست با استفاده از مرطوب کننده ها و حمام آب گرم اهمیت دارد.

این متخصص طب سنتی همچنین دیدگاه طب سنتی را درباره اینگونه بیان کرد و گفت: طب سنتی ایرانی یک طب کلی نگر است و در این دیدگاه، اگزمای مزمن یک سوء مزاج سوداوی است که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، اگر چه نمود آن در پوست ممکن است غالب باشد.

دکتر مهربانی ادامه داد: از دیدگاه طب سنتی به دلیل سوء مزاج خشک در این بیماران؛ خارش، بیخوابی، افسردگی و اختلالات روحی، یبوست و ... شیوع بیشتری دارد که متعاقب تاثیر سوء مزاج سوداوی در ارگان های مختلف مانند پوست، مغز و دستگاه گوارش بروز می کند.

وی برای افرادی که مبتلا به این بیماری شده اند هم توصیه هایی کرد و گفت: بیمار مبتلا به اگزمای مزمن باید از مصرف برخی غذا‏ها پرهیز کند، مانند: خوراکی های کهنه و مانده- سوسیس و کالباس- فست فود - غذاهای سرخ شده- گوشت گاو و گوساله- بادمجان- عدس- کلم- کنسرویجات - ترشیجات- نوشابه‏ های گاز دار و... .

این پزشک متخصص اضافه کرد: مصرف غذاهای با طبیعت اصطلاحآ مرطوب در این بیماران توصیه می شود و همچنین مصرف آب به مقدار کافی در طول روز، انواع شربت ها، آبمیوه های طبیعی، شیر و ... در اگزمای مزمن کمک کننده است.

دکتر مهربانی در خصوص این که اگزمای مزمن در چه فصلی از سال تشدید می شود عنوان کرد: اگزمای مزمن در فصول سرد و خشک تشدید می شود، لذا لازم است بیماری با سابقه اگزمای مزمن در فصول پاییز و زمستان توجه بیشتری به توصیه‏ های پیشگیری داشته باشد تا احتمال عود بیماری در این فصول کاهش پیدا کند.

وی همچنین ادامه داد: زندگی در مناطق با آب و هوای مرطوب می تواند شدت بیماری را کاهش دهد و برای افرادی که در مناطقی با آب و هوای خشک، مانند کرمان زندگی می کنند توصیه می شود به منظور مرطوب نگه داشتن پوست خود پس از استحمام و یا شست و شو از کرم های مرطوب کننده استفاده نمایند.

این عضو هیأت علمی همچنین عنوان کرد: در بیماران مبتلا به اگزمای مزمن، اختلال خواب به دلیل خارشی که ضایعات پوستی به همراه دارد شایع است.

دکتر مهربانی افزود: از دیدگاه طب سنتی با توجه به طبیعت خشک این بیماری، نداشتن یک خواب خوب و راحت به دلیل افزایش خشکی می تواند تشدید کننده بیماری باشد.

وی ادامه داد: بنابراین در کنار درمان ضایعات پوستی که منجر به کاهش اختلال خواب شبانه ناشی از خارش می شود به این بیماران توصیه می شود از دیر و یا کم خوابیدن پرهیز کنند.

این متخصص طب سنتی درباره دفع مواد زاید بدن هم گفت: در بیماران مبتلا به اگزمای مزمن، یبوست اغلب وجود دارد که می تواند ناشی از غلبه سوء مزاج خشک بر کل بدن باشد.

دکتر مهربانی، گفت: استفاده از شربت های لعابدار مثل خاکشیر، بالنگو، بارهنگ و ... در این بیماران می تواند مفید باشد.

وی ادامه داد: در این بیماران اضطراب، وسواس، افسردگی و بدبینی می تواند در نتیجه طبیعت سرد و خشک بیماری به طور همزمان وجود داشته باشد و یا به دنبال آن ایجاد گردد.

این متخصص با بیان این که در طب سنتی به ورزش اهمیت زیادی داده می شود، عنوان کرد: در بیمارانی که از اگزمای مزمن رنج می برند انجام ورزش های آبی توصیه می شود.

دکتر مهرزاد مهربانی_ دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha