بیش از 25 درصد بیماران مبتلا به دیابت در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیماری خود بی اطلاعند

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نتایج آخرین مطالعه انجام شده در خصوص مبتلایان به دیابت در جمعیت تحت پوشش دانشگاه، با اشاره به اینکه حدود 13 درصد جمعیت بالای 25 سال دیابتی هستند گفت: بیش از 25 درصد بیماران مبتلا به دیابت در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از بیماری خود بی اطلاعند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از خراسان رضوی،دکتر بابک اقبالی با بیان اینکه 23 آبان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

وی گفت : در حال حاضر بیش از 537 میلیون نفر از بزرگسالان 20 تا 79 سال جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا سال 2030 تعداد بیماران بزرگسال به 643 میلیون نفر برسد.

دکتر اقبالی در ادامه افزود: در کشور بیش از هفت و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند و به عبارت دیگر حداقل 14 درصد جمعیت بالای 25 سال کشور از بیماری دیابت رنج می برند.

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مهمترین علامت دیابت بی علامتی می باشد گفت : پرنوشی، پرخوری و پرادراری را از علائم شایع دیابت به شمار می رود و این در حالی است که اکثر بیماران دیابتی نوع2 تا سالها پس از ابتلا علامتی ندارند.

وی مهمترین راه شناسایی دیابت جهت جلوگیری از عوارض آن را مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت در شهر و خانه های بهداشت در روستا و انجام آزمایش قند خون ساده برشمرد.

دکتر اقبالی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی، اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلاء به دیابت است گفت: دیابت به عوامل محیطی و ارثی وابسته می باشد که از مهمترین عوامل خطر محیطی می توان به سن بالای 30 سال، چاقی و کم تحرکی اشاره نمود.

دکتر اقبالی گفت: به منظور آگاهی عموم هموطنان درباره دیابت و تاکید بر اهمیت مراقبت دیابت 21 لغایت 27 آبانماه هفته ملی دیابت و شعار این هفته "با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم" نامگذاری شده است.

آموزش پیش دیابت ، پیشگیری‏ وشیوه زندگی سالم‏/ آموزش دیابت،جامعه، مدارس و خانواده ‏‏/ با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم ‏‏/ آموزش دیابت، خود مراقبتی‏‏/ آموزش دیابت،رسانه و سلامت دیجیتال‏‏/ آموزش دیابت،ارائه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت و ....و آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه ها از عناوین روزشمار این هفته به شمار می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha