واکسیناسیون بیش از ۶۴۰ هزار راس دام علیه تب مالت در استان کرمان

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از اتمام اجرای عملیات واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان علیه بیماری تب مالت(بروسلوز) با واکسیناسیون بیش از ۶۴۰ هزار راس دام به صورت کاملاً رایگان در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سجاد حسینی نسب، گفت: این طرح از ابتدای فروردین ماه سالجاری بصورت رایگان در شانزده شهرستان استان کرمان آغاز و تا اواسط آبان ماه سالجاری ادامه داشت.

وی افزود: در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام( بیماری‌های واگیر دامی) و همچنین به منظور ایمن‌سازی جمعیت دامی استان، بیش از ۶۴۰ هزار راس دام سبک(بره و بزغاله) استان علیه بیماری تب مالت از ابتدای سالجاری تحت پوشش عملیات ایمن سازی قرار گرفتند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، از مهم‌ ترین علائم بیماری تب مالت در دام ها را سقط جنین عنوان و اظهار کرد: از آنجا که یکی از راه های انتقال این بیماری به انسان تماس با جفت و جنین سقط شده دام مبتلا(ترشحات سقطی) می باشد، بنابراین لازم است دامداران با رعایت نکات بهداشتی و همچنین استفاده از لباس کار مناسب از ابتلا به این بیماری خود را مصون کنند.

دکتر حسینی نسب، اشاره کرد: کنترل این بیماری در انسان، نیازمند کنترل و پیشگیری در دام هاست، مراقبت فعال و غیر فعال بیماری و واکسیناسیون سراسری دام های سبک و سنگین، در راستای مبارزه و پیشگیری از بیماری مذکور می باشد.

وی در مورد راه های انتقال بیماری به انسان افزود: مصرف‌ شیر خام‌ و فرآورده‌ های‌ لبنی‌ آلوده‌، گوشت و مغز استخوان نیمه پخته، ‌تماس‌ مستقیم‌ با بافت های‌ حیوان‌ آلوده‌ نظیر خون‌، گوشت، ترشحات‌ رحمی‌ و ترشحات‌ مخاطی، انتقال‌ تنفسی‌ از عوامل انتقال دهنده این بیماری به انسان می باشد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ ‌حاوی‌ واکسن‌های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌ انسان در دامپزشکی و آزمایشگاه ها و انتقال شخص به شخص از طریق اهدای عضو یا خون از راه های دیگر انتقال بیماری هستند.

دکتر حسینی نسب با بیان اینکه تب‌ مالت یکی از مهمترین بیماری‌ های زئونوز باکتریایی(مشترک بین انسان و دام) است، که به عنوان یک تهدید بالقوه بهداشتی محسوب می‌ شود، اعلام کرد: با انجام برنامه های جهادی دامپزشکی در راستای تحقق شعار سال " تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" گام های موثر برداشته شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری بیشتر در مناطقی شیوع پیدا می‌ کند، که مسائل بهداشتی به دقت مراعات نمی‌ شود و یا تبادل دام به صورت غیر مجاز وجود دارد، به شهروندان توصیه نمود: با توجه به احتمال انتقال تب مالت از طریق فرآورده های لبنی محلی آلوده، از فراورده های لبنی پاستوریزه استفاده نموده و از مصرف شیرخام و سایر فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه مانند خامه، سر شیر، آغوز، بستنی و پنیر نرم تازه خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha