کد خبر: 202971
۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۳۵
مراقب سرایت بیماری تب مالت باشید!

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان، گفت: تب مالت، تب مواج، بیماری هزار چهره یا بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین و شایع‌ ترین بیماری های مشترک انسان و دام محسوب می شود؛ که می تواند از طریق تماس با دام آلوده، شیر و لبنیات خام آلوده سرایت کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر صدیقه کاظمی نیا در خصوص بروز بیماری تب مالت هشدار داد و گفت: بروسلوز یا تب مالت یک بیماری باکتریایی و مشترک بین انسان و دام است؛ که عامل آن در بدن دام های اهلی به ویژه بز، گوسفند، گاو، شتر و سایر حیوانات مبتلا وجود دارد و دام آلوده باکتری را از شیر، ادرار و ترشحات رحمی هنگام سقط یا زایمان دفع می کند.

وی افزود: مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه، تماس مستقیم با ترشحات دام آلوده، عدم رعایت مسائل بیوسکوریتی در دامداری، حمل و نقل غیرمجاز دام از مناطق آلوده به داخل استان و ذبح غیر بهداشتی دام از جمله مهم‌ ترین عوامل ایجاد و گسترش بیماری تب مالت می‌ باشد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان؛ از مهم‌ ترین علایم بیماری تب مالت در دام ها را سقط جنین عنوان و بیان کرد: از آنجا که یکی از راه های انتقال این بیماری به انسان تماس با جفت و جنین سقط شده دام مبتلا(ترشحات سقطی) می باشد؛ بنابراین لازم است دامداران با رعایت نکات بهداشتی و همچنین استفاده از لباس کار مناسب از ابتلا به این بیماری خود را مصون کنند.

دکتر کاظمی نیا تصریح کرد: این بیماری به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی و از دست رفتن ارزش‌ های اقتصادی دام‌های مبتلا و از طرفی به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌ گیرد.

وی یادآور شد: فرو رفتن‌ سر سوزن‌ سرنگ ‌حاوی‌ واکسن‌ های‌ حیوانی‌ به‌ دست‌ انسان در دامپزشکی و آزمایشگاه ها از راه های دیگر انتقال بیماری هستند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان، اظهار داشت: هر ساله به منظور ایمن‌ سازی جمعیت دامی استان و نیز با هدف ارتقای سلامت دام و محصولات دامی و کمک به افزایش تولید در دام‌ های استان عملیات های واکسیناسیون توسط نیروهای این مجموعه صورت می پذیرد.

دکتر کاظمی نیا از اجرای عملیات واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین استان علیه بیماری تب مالت(بروسلوز) به صورت کاملاً رایگان در استان کرمان خبر داد و ابراز کرد: از ابتدای سال جاری مایه کوبی دام های سبک و سنگین در استان علیه این بیماری آغاز شده است، که پیش بینی می گردد تا پایان شهریور ماه بالغ بر ۵۳ هزار راس دام سنگین و ۶۸۰ هزار راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شوند.

وی با بیان اینکه تب ‌مالت یکی از مهمترین بیماری‌های زئونوز باکتریایی(مشترک بین انسان و دام) است که به عنوان یک تهدید بالقوه بهداشتی محسوب می‌ شود، به شهروندان توصیه نمود: با توجه به احتمال انتقال تب مالت از طریق فرآورده های لبنی محلی آلوده، از فراورده های لبنی پاستوریزه استفاده نموده و از مصرف شیرخام و سایر فرآورده های لبنی غیرپاستوریزه مانند خامه، سر شیر، آغوز، بستنی و پنیر نرم تازه خودداری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha