شیر و فرآورده های لبنی خام؛ عامل انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: بیماری بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان می باشد، که مهم ترین راه انتقال آن از دام به انسان؛ مصرف شیر و فرآورده های خام لبنی غیربهداشتی می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مسعود اسدی پور گفت: بیماری بروسلوز یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان است؛ که هم از نظر مشکلات بهداشتی و هم به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت می باشد و بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون دام ها می باشد.

وی افزود: عامل این بیماری؛ باکتری بروسلا نام دارد، که یک کوکو باسیل گرم منفی فاقد کپسول و بدون تحرک می باشد و بروسلا ملی تنسیس مهاجم ترین و بیماری زاترین گونه در بین گونه های جنس بروسلا هست، که عامل بیشتر موارد علامت دار در انسان و عامل اصلی بیماری در گوسفند و بز که نوع غالب در کشور ماست و بروسلا ابورتوس در گاو ایجاد بیماری می کند و کمتر برای انسان بیماری زا بوده و بیشتر عفونت ها به نسبت خفیف یا بدون علامت هستند.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم تصریح کرد: راه های انتقال این بیماری را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد: یکی از طریق تماس با دام که در برخی مشاغل به طور شایع تری دیده می شود و دیگری مصرف فرآورده های لبنی آلوده و غیر پاستوریزه خصوصا شیر خام، پنیر تازه، سرشیر، خامه تازه و بستنی سنتی می تواند موجب انتقال این بیماری شود .

اسدی پور توضیح داد: باکتری بروسلا به حرارت حساس است و با پاستوریزه کردن و جوشاندن از بین می رود، اما به یخ زدن و خشک شدن مقاوم می باشد؛ مثلا در بستنی با حرارت صفر درجه سانتی گراد تا ۳۰ روز باقی می ماند و در اثر خشک شدن به ذرات معلق در هوا تبدیل می شود، که موجب انتقال بیماری از راه استنشاقی می شود.


وی اظهار داشت: عملیات ایمن سازی جمعیت دام شهرستان اعم از صنعتی، روستایی و عشایری با تعداد ۴ هزار راس دام سنگین و ۴۰ هزار راس دام سبک آغاز شده است و تا کنون تعداد ۳۸ هزار راس گوسفند و بز و بیش از ۳ هزار راس گاو علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده است.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم از مردم درخواست کرد: برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت یا بروسلوز به هیچ عنوان از مواد لبنی غیر پاستوریزه و نجوشیده مصرف نکنند و در صورت استفاده از شیر خام حتما آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند.

اداره کل دامپزشکی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha