کنترل بیماری های واگیر و آموزش بهداشت از اهداف مهم دامپزشکی است

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان، تاکید کرد: کنترل بیماری های واگیردار و آموزش بهداشت عمومی از جمله مهم ترین اهداف بهداشتی می باشد و دامپزشکی از دستگاه های اصلی در سیاست گذاری، تحقیقات، نظارت برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری ها و ... می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر صدیقه کاظمی نیا، با اشاره به نامگذاری روز ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین تحت عنوان روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت، اعلام کرد: هفتم آوریل، روز جهانی بهداشت و سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت می باشد که همه ساله در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

وی در خصوص علت نامگذاری چنین روزی، بیان کرد: در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین‌ المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان، افزود: همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد و از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌ شود.

دکتر کاظمی نیا، گفت: رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت افزایش توجه و آگاهی عموم مردم جهان درباره موضوع خاص بهداشتی است، که سازمان بهداشت جهانی(WHO) آن را در رأس اولویت های بهداشتی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع آنقدر با اهمیت است؛ که سازمان بهداشت جهانی هر سال شعاری را برای این روز بر می گزینند که در سالجاری(۲۰۲۳) شعار روز جهانی سلامت تحت عنوان" سلامت برای همه" نامگذاری شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان، در خصوص نقش دامپزشکی در تامین بهداشت جامعه، اظهار داشت: از آنجا که سلامت انسان، حیوان و محیط زیست به طور جدایی ناپذیری با هم در ارتباط است، دامپزشکی با تامین سلامت دام و تولیدات دامی، علاوه بر به ارمغان آوردن امنیت غذایی جامعه سبب کنترل، پیش بینی و پیشگیری بیماری های مشترک بین انسان و دام می گردد.

دکتر کاظمی نیا، اعلام کرد: ماهیت وظایف و خدمات دامپزشکی، کمک به بهبود بهره وری و ارتقای تولید و کاهش ضایعات محصولات در بخش دام، طیور، آبزیان و صنایع مرتبط، ارتقای کیفیت بهداشتی مواد خام دامی از طریق مبارزه با بیماریهای دامی و اقدامات نظارتی و نیز کمک به ارتقای بهداشت عمومی با کنترل بیماری های قابل انتقال به انسان و تضمین سلامت و ایمنی محصولات دامی می باشد.

وی، تاکید کرد: کنترل بیماری های واگیردار و آموزش بهداشت عمومی از جمله مهم ترین اهداف بهداشتی می باشد و دامپزشکی از دستگاه های اصلی در سیاست گذاری، تحقیقات، نظارت برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری ها و ... می باشد، که نقش بسزایی در تحقق این اهداف دارد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان، در این رابطه، توضیح داد: از آنجا که کنترل و پیشگیری از بروز و وقوع بیماری، همیشه مقدم بر درمان بوده است و از خسارات و تلفات ناشی از رخداد بیماری به شدت می‌ کاهد، دامپزشکی با اجرای عملیات واکسیناسیون و نیز سم پاشی نواحی پرخطر و سابقه دار علیه انگل های خارجی با مشارکت گروه های جهادی سبب کاهش رخداد بیماری ها شده و از خسارات و تلفات ناشی از رخداد بیماری ها به شدت می‌ کاهد.

دکتر کاظمی نیا، با اشاره به اقدامات پیشگیرانه موثر دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع بیماری های مهم قابل انتقال به انسان مثل آنفلوانزای پرندگان، تب کریمه کنگو، تب مالت، هاری و...، گفت: تمامی نیروهای این مجموعه با آمادگی کامل و صد درصد برای مشارکت فعال در انجام وظایف محوله ازسوی مدیریت استان فعالیت می نمایند.

وی، با بیان اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: از آنجا که یکی از اهداف این اداره کل، سلامت و عدم آلودگی ثانوی فرآورده های دامی(کاهش بیماری های ناشی از فراورده های خام دامی) مورد نیاز مردم می باشد، نظارت های بهداشتی کامل بر زنجیره تولید تا عرضه کلیه مواد خام دامی طبق دستورالعمل های بهداشتی اجرا شده است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان در این رابطه، تصریح کرد: برنامه های بخش دولتی و خصوصی برای ارائه خدمات درمانی، نظارتی( نظارت کشتارگاهی و ...)، مدون و مشخص بوده و انجام وظایف به صورت دقیق نظارت می گردد.

دکتر صدیقه کاظمی نیا، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدواریم که با تلاش این مجموعه و نیر حمایت بیش از پیش مسئولان استانی شاهد ارﺗﻘﺎی ﺳﻄﺢ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ باشیم.

اداره کل دامپزشکی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha