تحقق ۹۶ درصدی واکسیناسیون طاعون دام ها در استان کرمان

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: طی ارزیابی انجام شده توسط دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی استان کرمان با تحقق ۹۶ درصدی واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک مورد تقدیر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر سید سجاد حسینی نسب گفت: طی ارزیابی انجام شده توسط دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی استان کرمان با واکسینه نمودن بالغ بر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و درصد تحقق ۹۶ درصدی واکسیناسیون دام استان از سوی سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی کشور مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت.

وی افزود: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی حاد واگیردار در نشخوارکنندگان اهلی و وحشی می باشد؛ که سبب بروز خسارت های اقتصادی می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌ شود.

دکتر حسینی نسب در خصوص علائم این بیماری توضیح داد: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع دام بیمار حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر دام نیز حاوی ویروس است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک قابل انتقال بین انسان و دام نیست

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان مشاهده نشده است، اظهار داشت: خوشبختانه این بیماری، مشترک یا قابل انتقال بین انسان و دام نبوده و از این بابت جای هیچ گونه نگرانی نیست.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: یکی از راه های مهم پیشگیری از این بیماری در کنار رعایت اصول امنیت زیستی واکسیناسیون به موقع و کارآمد است.

دکتر حسینی نسب خاطرنشان کرد: در این ارزیابی میزان تحقق در فاز ملی واکسیناسیون بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه صورت پذیرفت؛ که از اداره کل دامپزشکی استان کرمان تقدیر و تشکر بعمل آمد./ اداره کل دامپزشکی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha