هشدار قاطع دامپزشکی کرمان به کشتارگاه های طیور استان

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در صورتی که انجام کشتار در کشتارگاه به هر دلیلی بدون حضور مسئولین فنی و یا دستیار مسئول فنی انجام شود، در صورت مشاهده و گزارش بازرسین، طیور کشتار شده ضبط و معدوم می گردد و مسئولیت پاسخگویی و خسارت ضرر و زیان وارده بر عهده شخص مدیر کشتارگاه بوده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر صدیقه کاظمی نیا در نشست هماهنگی و تاکید بر شرح وظایف مسئولین فنی بهداشتی کشتارگاه های طیور استان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام و نیز خیر مقدم و خدا قوت و قدردانی از انجام وظایف بهینه مسئولین فنی کشتارگاه‌ ها در راستای تامین بهداشت عمومی، گفت: این جلسه اتمام حجت با شما مسئولین فنی درخصوص اجرای وظایف محوله می باشد.

وی ضمن برشمردن اهمیت و جایگاه مسئولین فنی و دستیاران حاضر در کشتارگاه ها و نقش آنها درتامین امنیت غذایی و سلامت جامعه، افزود: ماده ۳۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اعلام می دارد؛ که مسئولین فنی به عنوان نمایندگان سازمان دامپزشکی بر اساس شرح وظایف ملزم به اجرای کامل قوانین و دستورالعمل های ابلاغی از سازمان متبوع می باشند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان؛ گفت: ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور به صراحت اعلام می دارد؛ که بازرسی بهداشتی گوشت در کشتارگاه های کشور از وظایف سازمان دامپزشکی کشور است.

دکتر کاظمی نیا؛ ادامه داد: کلیه صاحبان و مسئولان نگهداری دام و کارگاه‌ ها و کارخانه ها و مراکز تهیه و آماده‌ سازی فرآورده های خام دامی که به نحوی از انحنا به پرورش یا نگهداری دام‌ ها و تهیه و آماده کردن فرآورده‌ های خام دامی اشتغال دارند؛ موظف به اجرای دستورالعمل‌ های بهداشتی و قرنطینه ای سازمان دامپزشکی می باشند.

وی تاکید کرد: مسلم است اگر یک تشکل یا صنفی به صورت تاثیرگذار وظایف خود را انجام ندهد؛ کارفرما نیز تعهدات مالی را انجام نمی‌ دهد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در صورتی که انجام کشتار در کشتارگاه به هر دلیلی بدون حضور مسئولین فنی و یا دستیار مسئول فنی انجام شود، در صورت مشاهده و گزارش بازرسین، طیور کشتارشده ضبط و معدوم می گردد و مسئولیت پاسخگویی و خسارت ضرر و زیان وارده بر عهده شخص مدیر کشتارگاه بوده و در صورت عدم حضور مسئول فنی بهداشتی، نسبت به فسخ قرارداد مسئول فنی بهداشتی از سمت اداره کل اقدام می گردد.

دکتر کاظمی نیا اظهار داشت: در بازدیدهای سرزده، بازرسان مربوط وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌ های طیور شهرستان ‌های سیرجان، زرند و بم را بررسی خواهند نمود و لذا حضور فعال مسئول فنی الزامی می باشد.

وی عنوان کرد: دامپزشکی طرح تشدید نظارت نوروزی و رمضان را با استقرار ناظران بهداشتی دولتی اجرایی نمود؛ که مسئولان فنی حضور فعال داشته اند و گزارشات خوب به دست آمده است و نظارت بهداشتی صورت پذیرفته است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه حوزه کار دامپزشکی وسیع است، اعلام کرد: روند اصطلاحات ساختاری در کشتارگاه ها به کندی صورت گرفته؛ که بعضی از این تغییرات احتیاج به صرف هزینه زیاد ندارد و لازم است بصورت روتین صورت بگیرد.

دکتر کاظمی نیا ادامه داد: با توجه به مطالب گفته شده مسئولیت شما چندین برابر شده است و لذا در صورت مشاهده عدم حضور به موقع در محل کشتارگاه و قصور و کوتاهی در انجام وظایف غیر قابل اغماض بوده و با توجه به تعهدات اخذ شده و تذکرات مکرر، هر گونه اهمال و قصور در انجام وظایف محوله منجر به لغو قرارداد و معرفی شما به مراجع قانونی می گردد.

وی ابراز داشت: اگر به هر دلیلی دچار مشکل در حضور در کشتارگاه داشتید؛ جانشین خود را روز قبل تعیین نمایید و به رئیس شبکه ارائه دهید.

این مقام مسوول در این رابطه گفت: فرد جانشین باید فردی صاحب صلاحیت باشد که بتواند توضیحات لازم را به رئیس شبکه و ... ارائه نماید.

دکتر کاظمی نیا به شرح عناوین اهم وظایف مسئولین فنی و مرور دستورالعمل‌ های مربوط پرداخت و گفت: تنها حضور فیزیکی کافی نیست و هر بخشی که شما درخصوص این دستورالعمل ها اطلاع نداشتید تخلف شما را می رساند.

وی اقدامات جدی و قاطع مسئولین فنی بهداشتی در کشتارگاه ها و حمایت روسای شبکه دامپزشکی شهرستان ها از مسئولین فنی را ضروری دانست و همکاری شبکه ها و مسئولین فنی را در ارتقاء سطح بهداشتی کشتارگاهها و دریافت گواهی A , A+ خواستار شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه یک ساختار و سیستمی در کشتارگاه تحت نظارت شماست؛ تاکید کرد: می بایست پوشه ای جهت بایگانی تخلفات و رونوشت های مربوط به رئیس شبکه و ثبت اطلاعات ورود و خروج طیور زنده و لاشه و اطلاعات سردخانه‌ ها و ... فراهم گردد.

دکتر کاظمی نیا گفت: شبکه های دامپزشکی موظفند؛ تا مدتی معین بصورت روزانه ناظر بهداشتی به کشتارگاه فرستاده و گزارش مربوط بازدید را به اداره کل دامپزشکی ارائه دهند.

در ادامه رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن مرور مصوبات جلسه قبل خواستار حضور فعال و مستمر و پیگیری رفع نواقص و مشکلات موجود در کشتارگاهها از مسئولین فنی شد.

دکتر مینا قاضی زاده با تاکید بر لزوم ثبت و بایگانی مستندات و مکاتبات، گفت: مسئولین فنی باید سردخانه‌ها را بازدید نمایند و اطلاعات مربوط به علل ضبط لاشه ها را در سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS ) ثبت کنند.

وی اعلام کرد: مسئولین فنی پیگیر دریافت گواهی HACCP کشتارگاه ها باشند؛ زیرا ممیزی داخلی برای تمدید پروانه بهره برداری کشتارگاه ضروریست؛ که در این زمینه شرکت‌ های خصوصی ممیزی غیر رسمی را انجام می‌ دهند و اداره کل دامپزشکی ممیزی رسمی را انجام می‌ دهد.

دکتر زین الدینی مسوول شبکه دامپزشکی کرمان نیز خاطرنشان کرد: حمل مرغ به کشتارگاه بدون مجوز بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی ممنوع است و مرغ بدون گواهی در سامانه اطلاعات جغرافیایی به عنوان غیر مجاز ثبت گردد.

شایان ذکر است؛ در ادامه روسای شبکه های دامپزشکی شهرستانها و مسئولین فنی و بهداشتی کشتارگاه ها با ارائه گزارش از وضعیت کشتارگاه های شهرستان محل خدمت خود، به بیان مشکلات و نقاط ضعف و قوت کشتارگاه ها پرداخته و خواستار پیگیری سازمان جهت اجرای کامل ماده ۱۹ آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و قطع وابستگی مالی مسئولین فنی بهداشتی به مدیران کشتارگاه ها شدند.

اداره کل دامپزشکی استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha