لاک پشت گوش قرمز و حلزون را به همراه ماهی قرمز نخرید

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: به هیچ عنوان عرضه خزندگان و دوزیستانی مثل لاک پشت سنگاپوری یا حلزون سیب را از نظر بهداشتی تایید نمی‌ کنیم و باید مراقب انتقال بیماری‌ های مشترک این جانوران باشیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر صدیقه کاظمی نیا، گفت: شهرداری برای مواردی که به عنوان مراکز مجاز عرضه ماهی معرفی می‌ کند از دامپزشکی گواهی سلامت یا گواهی بهداشتی می‌ گیرد، لذا با دورگرده‌ها و دستفروشانی که اقدام به توزیع ماهی بدون مجوز بهداشتی از دامپزشکی می‌ کنند برخورد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مراکز عرضه مجاز ماهیان قرمز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی است، تاکید کرد: مردم از مراکز مجاز و با سابقه مانند مراکز عرضه ماهیان آکواریومی خریداری کنند و به فروشندگان موقت که به صورت مقطعی و غیرحرفه‌ ای به فروش ماهی قرمز می‌ پردازند، اعتماد نکنند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان تصریح کرد: مراکز فروش مجاز و بهداشتی مکان‌ های مسقفی هستند؛ که علاوه بر داشتن مجوز فروش ماهیان زینتی و قرمز، لوازم شست و شو و ضدعفونی مناسب در اختیار دارند.

دکتر کاظمی نیا با اشاره به اینکه دامپزشکی هر ساله مراکز تولید و تکثیر، توزیع و عرضه و نگهداری ماهیان قرمز در روزهای پایانی سال را مورد کنترل و پایش قرار می‌ دهد، بیان کرد: اکیپ‌ های نظارتی دامپزشکی در ایام نوروز به صورت مستمر در سطح شهر کرمان در حال فعالیت خواهند بود، بر فعالیت تمامی فروشگاه‌ های عرضه ماهی قرمز نظارت دارند و متخلفان پیگرد قانونی می‌ شوند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که در این حوزه(فروش ماهی قرمز) فعایت می‌ کنند، باید نسبت به اخذ گواهی بهداشتی اقدام کنند و با رعایت کامل شرایط بهداشتی در واحدها و مکان‌ هایی که با هماهنگی شبکه دامپزشکی شهرستان، شهرداری و اتحادیه‌ های مربوطه مجوزهای لازم ارائه شده نسبت به عرضه و فروش ماهی قرمز اقدام کنند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان با تاکید بر اینکه شهروندان بویژه کودکان باید از تماس با آب نگهداری یا خود ماهی بشدت خودداری کنند، اظهار کرد: به هیچ عنوان گونه‌ های جانوری مانند خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ ها را اصلا به لحاظ بهداشتی تایید نمی‌ کنیم و نباید در مراکز عرضه ماهی‌ های قرمز این گونه‌ ها عرضه شود.

وی بیان کرد: عرضه لاک پشت سنگاپوری یا مینیاتوری(گوش قرمز) و حلزون سیب یا حلزون طلائی آکواریوم در مراکز عرضه ماهی‌ های تزیینی سفره عید از نظر بهداشتی مورد تائید دامپزشکی نیست؛ زیرا این گونه‌ های جانوری به صورت بالقوه می‌ توانند عامل انتقال بیماری برای انسان باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha