آغاز واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در استان کرمان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در این استان گفت: بیماری تب برفکی یکی از مهمترین و استراتژیک ترین بیماری های مسری در دام های زوج سم می باشد که در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌ کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر صدیقه کاظمی نیا با اعلام آغاز اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان کرمان، گفت: در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌ های ملی، واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین با پوشش دهی کامل جمعیت دامی، از اواخر آبان ماه با مشارکت بخش دولتی و خصوصی در واحد های صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و عشایری به مدت ۴۵ روز کاری در استان آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به پیگیری های مجدانه و جلب حمایت مسئولان استانی، این اداره کل اقدام به اجرای فاز دوم واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام های سنگین با اولویت مناطق کانون و پر خطر و نواحی که بیش از ۴ ماه از آخرین واکسیناسیون آن ها گذشته نموده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصلی‌ ترین هدف دامپزشکی در اجرای طرح پوشش حداکثری واکسیناسیون می باشد، اعلام کرد: در واکسیناسیون تب برفکی بیش از ۵۰۰۰۰ راس دام در استان، علیه این بیماری ایمن می شوند.

دکتر کاظمی نیا با اعلام اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر می باشد، تصریح کرد: هر ساله، بیماری‌ های مختلفی دام ها را درگیر می کند، که این بیماری ها تهدیدی برای بهداشت دام و بهداشت عمومی جامعه می باشند.

وی عنوان کرد: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌ های ویروسی واگیر دار بوده که در صورت بروز، با علائم بالینی از قبیل تب، ریزش بزاق، کاهش اشتها، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید شیر مشاهده شده و می‌ تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای دامی درگیر بیماری وارد کند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان، با بیان اینکه از مهم ترین راههای پیشگیری بیماری واکسیناسیون، کنترل تردد محموله های دام و فرآورده ها و اعمال مراقبت از بیماری در واحد های دامی می باشد، افزود: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد، اما باید توجه داشت از انجا که این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری‌ های ویروسی، درمان خاصی ندارد، رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون، در جلوگیری از بروز و شیوع این بیماری بسیار موثر می باشد.

دکتر کاظمی نیا گفت: از دامداران درخواست داریم؛ ضمن همکاری با مأموران و مجریان طرح برای حفظ سلامت دام‌ های خود و جلوگیری از شیوع بیماری نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دام اقدام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: اصول بهداشتی پیش گیری از این بیماری ضدعفونی کردن دامداری ها، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و ... می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha