توسعه فناوری نانو با مدلی کارآمد و هوشمند ضروری است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری برای آشنایی با عملکرد ستاد توسعه فناوری نانو با مدیران این ستاد دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور، یکی از اولویت‌های روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری دریافت گزارش عملکرد ستادهای ۱۱ گانه، معاونت‌ها و مراکز معاونت علمی و درک فضای موجود و اقدامات صورت گرفته طی سال های اخیر است تا با شناسایی نیازها و اولویت‌های موجود؛ اجرای برنامه‌های جدید کلید بخورد و پروژه های قابل اجرایی پیشین نیز سرعت بیشتری بیابد.

مدیران بخش‌های مختلف ستاد توسعه فناوری نانو به عنوان میزبانان نخست این بازدیدها؛ گزارشی از عملکرد و اقدامات خود در این سالها ارائه کردند و از مشکلات و نیازهای خود با ایشان به گفت و گو نشستند.

ستاد نانو به دنبال اثرگذاری باشد

دهقانی فیروزآبادی پس از استماع گزارش ارائه شده در این مجموعه، گفت: این ستاد در زمینه توسعه علمی عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است. توصیه من به مدیران ستاد این است که این مدل را برای توسعه فناوری نیز به کار بگیرند و همه سازوکارهای قانونی و حمایتی آن را تعریف و تدوین کنند.

وی افزود: ستاد باید ورود مستقیم به حوزه‌های اقتدارآفرین را در دستور کار قرار دهد و دیگر عرصه‌های اجرایی را فقط سکانداری کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری تاکید کرد: ستاد باید به دنبال پیدا کردن چالش‌های فناورانه در کشور باشد و به معاونت علمی برای استفاده از فناوری های راهبردی در حل مسایل کمک کند.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو با تشبیه ستادهای ۱۱ گانه توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به سوزنبانانی که ریل گذاری در عرصه علم و فناوری را به عهده دارند، گفت: این ستادها می توانند با یک جابه جایی کوچک گره بزرگی از کشور باز کنند و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری را حمایت و به سمت تولید محصول و ارائه خدمات درست هدایت کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به پیاده‌سازی مدل کار قرارگاهی، بیان کرد: قرارگاه یک سازمان با دم و دستگاه‌های کلان دولتی، دفتر و امکانات ویژه نیست بلکه یک کار جهادی با در اختیار داشتن آدم های متخصص و تاثیرگذار است که با اقدامات مشترک و هم‌افزایی کارها را به پیش می‌برند و هم‌سو و هم‌جهت با هم حرکت می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری اقدامات صورت گرفته در ستاد طی سال‌های اخیر را قابل قبول توصیف کرد و ادامه داد: جریان‌سازی و ترویج مفاهیم مرتبط با نانوفناوری در کشور عملکرد خوبی داشته و زیرساخت‌ها برای توسعه فناوری نانو را فراهم کرده است.

وی یکی از اقدامات خوب این ستاد را جریان‌سازی در حوزه علمی عنوان کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده که ستاد نانو به حوزه توسعه فناوری هم ورود کند و از مدل موفق خود برای توسعه علمی در زمینه توسعه فناوری هم بهره ببرد. در این مدل باید حمایت‌ها منجر به افزایش شرکت های دانش بنیان و نوپای مستقل و کارآمد برای رفع مسایل و چالش‌های فناورانه کشور شود.

ایران پرچم‌دار فناوری‌های جدید نانویی می‌شود

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری نیز در این نشست، با ارائه گزارش عملکرد این ستاد، گفت: ما طی این چند سال تلاش کردیم زنجیره ارزش نانوفناوری را در کشور به شکل کامل از ترویج تا توسعه منابع انسانی و تامین زیرساخت ها پوشش دهد. هدف اصلی خود را هم افزایش رفاه مردم و تولید ثروت از علم و فناوری قرار دادیم.

وی افزود: برای شروع کار با چالش های جدی مطرح بودیم که یکی از این مشکلات؛ نهادینه کردن مفهوم، چرایی، اهمیت و ضرورت توسعه فناوری نانو در کشور و میان مسوولان، اساتید دانشگاهی و مردم بود. تا امروز به گونه‌ای پیش رفتیم که این جامعه کاملا با دستاوردها و ضرورت های نانوفناوری در زندگی خود آشنا هستند.

به گفته سرکار، ترویج نانوفناوری میان دانش آموزان و دانشجویان هم برنامه دیگری بود که به جد دنبال کردیم و امروز ۳۳۰ نهاد ترویجی در حوزه دانش آموزی در کل کشور فعالیت می کنند و ۸۸ آزمایشگاه نیز خدمات خود را در اختیار دبیرستان های کشور گذاشته اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه دانشجویی، بیان کرد: ستاد در تلاش است تا دانشجویان را در این حوزه توانمند کند به گونه ای که پس از فارغ التحصیلی بتوانند شرکت های نوپا و دانش بنیان خود را داشته باشند. دستاورد این نوع نگاه هم شکل گیری ۳۵ استارتاپ و ۶۰۰ هسته فناور دانشجویی در کشور است.

وی توسعه علمی کشور در زمینه نانوفناوری را خوب ارزیابی کرد و گفت: در تلاشیم تا این دستاوردها را در توسعه فناوری هم به کار ببندیم و فناوری هایی به دنیا عرضه کنیم که هیچ کشوری به آن دست نیافته است و ایران پرچمدار این محصولات خواهد بود.

سرکار اتصال عرضه به بازار و صنعت را هم دیگر دستاورد این ستاد عنوان کرد و اظهار داشت: در این برنامه توانمندی های دانش بنیان ها را به نیازهای صنعتی متصل می کنیم که این کار طی ۵ سال منجر به دریافت ۴ هزار و ۵۰۰ تقاضای واقعی از سمت صنعت و ۸۰۰ قرارداد قطعی میان فناوران و صنایع منعقد شده است.

وی همچنین بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده قصد داشتیم تا سال ۱۴۰۴ صادرات شرکت های دارای توانمندی صادرات را به عدد ۱ میلیارد دلار برسانیم که متاسفانه شدت یافتن تحریم‌ها، شیوع کرونا و کاهش بودجه؛ تحقق این هدف را با اما و اگرهای جدی مواجه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha