باید کشت قراردادی گندم را نهادیه کنیم/طرح ملی پایداری تولید گندم در حال اجراست

مشاور معاون وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد زراعت استان کرمان گفت: این استان در مباحثی نظیر روشهای کشت، متوسط عملکرد و.. پیشرو است، اما متاسفانه در خصوص تغذیه مناسب در این استان اقداماتی صورت نمی گیرد و باید کشت قراردادی گندم را نهادینه کنیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهندس سهراب سهرابی، در جلسه ستاد زراعت جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: این استان در مباحثی نظیر روشهای کشت –متوسط عملکرد و.. پیشرو است، اما متاسفانه بحث تغذیه آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.


وی افزود: در استان کرمان ، متاسفانه تنش های آبی، گرما و سرما وجود دارد و تغذیه مناسب می تواند این تنش ها را کم کند و اصلاح تغذیه یکی از راه های نجات است.


مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: ۱۷ درصد سطح زراعی در دنیا زیر کشت گندم است و این عدد در ایران ۵۰ درصد می باشد و همچنین ۲۰ درصد انرژی مردم دنیا از گندم کسب و در ایران این عدد ۴۰ درصد می باشد.


سهراب سهرابی گفت: طرح پایداری تولید گندم در سال زراعی۱۴۰۲ -۱۴۰۱ ، با موضوعاتی نظیر بذر، عملیات به زراعی، کشت قراردادی، مکانیزاسیون، تغذیه، پیش آگاهی، ارزیابی کیفیت، آموزش، کنترل ضایعات و بهره وری آب، تدوین و ۱۲میلیون تن تولید و خرید تضمینی ۹ میلیون تن پیش بینی سال زراعی جاری است.

باید کشت قراردادی گندم را نهادیه کنیم/طرح ملی پایداری تولید گندم در حال اجراست


وی در ادامه تصریح کرد: کشاورز نمونه تفاوتش با دیگران استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کاشت، استفاده از سیستم های نوین آبیاری، مدیریت علفهای هرز، تغذیه مناسب و کاشت مکانیزه می باشد.


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه، تعادل مصرف کود بسیار مهم است، تاکید کرد: میانگین تولید گندم در مصر ۷ تن در هکتار ولی در ایران ۴ تن در هکتار می باشد و دلیل این اختلاف صرفاً تغذیه مناسب است.


مهندس سهرابی، گفت: کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز، گاهاً می تواند از خسارت ۳۰ درصدی جلوگیری کند.


وی با بیان اینکه ۶ میلیون هکتار کشت قراردادی در سال جاری در حال انجام است و این درحالی است که در سال گذشته ۲۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی انجام شد، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم با کمک شما کشت قراردادی را در گندم نهادیه کنیم در سایر محصولات به راحتی می تواینم نهادینه کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha