پیگیری طرح اصلاح الگوی کشت و تعرفه گذاری صادرات محصولات کشاورزی به صورت شناور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر به جنوب استان کرمان با بیان اینکه اصلاح الگوهای کشت در این منطقه با جدیت پیگیری می شود، در مورد تعرفه این محصولات نیز گفت: تعرفه صادرات محصولات کشاورزی به صورت شناور ، بسته به قیمت وضع می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علیرضا مهاجر در سفر خود به جنوب استان کرمان و شهرستان جیرفت، گفت: منطقه جنوب کرمان جزء مناطق بسیار حاصلخیز کشور از نظر تنوع محصولات کشاورزی و با وجود کشاورزانی سخت کوش و با دانش است.

وی افزود: خوشبختانه میزان عملکرد در سطح واحد کلیه محصولات در سطح خوبی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مشکلی که در جنوب کرمان داریم، در مورد کمبود یا پیش بود محصولات کشاورزی است، که در جلسه ای که با مسئولین داشتیم از استاندار کرمان، فرمانداران، بخشداران، ائمه جمعه، وزارت نیرو و سایر اداراتی که می توانند در اصلاح الگوی کشت ما را کمک کنند، درخواست همکاری کردیم.

مهاجر اضافه کرد: این بدان منظور است که بتوانیم الگوی کشت را اصلاح کنیم و بدینوسیله در جهت اصلاح بهره وری آب، افزایش درآمد کشاورزان، جلوگیری از ازیاد تولید و کمک به عدم کاهش نیاز کشور به محصولات اساسی مثل محصولات تازه خوری که در این استان بیشتر کشت می شود، اقدامات مناسبی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه طرح الگوی کشت با جدیت پیگیری می‌شود، افزود:‌ نمی‌خواهیم کِشت محصولی را به کشاورزان تحمیل کنیم، اما می‌خواهیم بگوییم محصولی کِشت شود که بر اساس نیاز کشور، مقرون به صرفه و سازگار با اقلیم باشد.

معاون وزیر جهاد کساورزی با بیان اینکه در دوران طلایی کشاورزی از نظر درآمدزایی هستیم، ادامه داد: در شرایط کنونی وجود اختلاف قیمت ارز، صادرات را به‌ صرفه می‌ کند و بیشترین صادرات ما به کشورهای همسایه است.

مهاجر ابراز داست: تعرفه صادرات محصولات کشاورزی به صورت شناور، بسته به قیمت و به منظور حمایت از تامین بازار داخل وضع می‌ شود.

وی بیان کرد: اگر میزان قیمت محصول در داخل بالا رود امکان برگشت تعرفه صادراتی به محصولات کشاورزی جنوب کرمان وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: تعرفه های شناور بدین معنی است، که چنانچه قیمت محصولات در کشور افزایش پیدا کند، به طوری که مصرف کننده نتواند بخرد، با توجه به مسئولیت دولت و نظام در تامین مواد غذایی معمولا با تعرفه میزان صادرات را کنترل می کنیم.

مهاجر عنوان کرد: تعرفه ای که برای صادرات محصولات زارعی معین می شود شناور و به قیمت های داخلی بستگی دارد که با افزایش قیمت تعرفه برداشته می شود و با کاهش قیمت تعرفه هم افزایش می یابد.

وی یادآور شد: اگر چنانچه تولید مازاد داشته باشیم و قیمت ها به شدت کاهش پیدا کند، معمولا تعرفه ها را صفر می کنیم که تولید کننده آسیب کمتری ببیند و صادرات روان تر انجام می شود که این در دستور وزارت جهاد کشاورزی و هم اکنون در حال اجراست.

معاون زراعت جهاد کشاورزی درباره چرایی وضع تعرفه صادراتی برای پیاز که به زیان پیازکاران، سیب زمینی کاران وگوجه کاران منجر می‌ شود، اظهار داشت: این تعرفه به صورت شناور و بسته به قیمت به منظور حمایت از تامین بازار داخل وضع می‌شود و هر لحظه امکان وضع تعرفه و بازگشت به حالت قبل است.

مهاجر یادآور شد: با برداشته شدن تحریم‌ ها و برقراری تجارت آزاد نیز توانایی رقابت ما کم می‌ شود و توانایی فعلی در صادرات را نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تعرفه صادراتی پیاز هم برداشته شده است گفت: هر لحظه ممکن است تعرفه ها برقرار شود و تنها به قیمت مصرف کننده و تولیدکننده بستگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha