بزرگترین بانک خون بندناف خاورمیانه در ایران وجود دارد/ اولین مخزن ازت مایع در کشور ساخته شده است

مدیر عامل بانک خون بندناف رویان کشور در سفر خود به استان کرمان، با اشاره به اینکه بزرگترین بانک خون بند ناف خاورمیانه در ایران وجود دارد، بیان کرد: برای اولین بار در کشور نمونه مخزن نگهداری ازت مایع جهت نگهداری سلول های بنیادین در کشور ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مرتضی ضرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمان، گفت: از اوایل دهه هشتاد بود، که موضوع بانک خون بند ناف در کشور مطرح شد و یکی از موارد مورد بحث در این موضوع، رعایت مسائل اخلاقی در استفاده از سلول های بنیادین بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌ سازی در زمینه استفاده از سلول‌ های بنیادی و ذخیره‌سازی آن و خون بند ناف بسیار اهمیت دارد، افزود: مسائل اخلاقی در استفاده از سلول‌ های بنیادی و شبیه‌ سازی در آن زمان بسیار مطرح بود، که با نامه به رهبر معظم انقلاب اسلامی این نگرانی برطرف شد.

مدیر عامل بانک خون بندناف رویان کشور، با بیان اینکه موضوع شبیه سازی به عنوان یک موضوع جدی در مراکز علمی مطرح بود، لذا دکتر آشتیانی نامه ای به مقام معظم رهبری نوشتند، که در آن نامه عنوان شد: بحث سلول های بنیادین به عنوان تحولی در بخش پزشکی مطرح است و اگر بتوانیم در این بخش موفق شویم در آینده پزشکی حرفی برای گفتن داریم.

ضرابی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی‌ نوشت نامه فرمودند: "با همت و پشتکار هدف‌ های این تحقیقات را دنبال کنید و موفق باشید و مراقبت کنید ساخت قطعات یدکی بدن انسان به ساخت انسان منتهی نشود."

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بحث سلول های بنیادی، دو نکته را مورد اشاره قرار دادند؛ اول تاکید بر کار روی سلول های بنیادین و دوم، از این مهم به عنوان ثروت هنگفت انسانی یاد کردند.

مدیر عامل بانک خون بندناف رویان کشور، به آخرین دستاوردهای بخش سلول های بنیادین در جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: مهمترین این اقدام تهیه بانک نگهداری خون بند ناف است.

ضرابی اظهار کرد: هدف این بود از سلول های بنیادین و منابع مختلف سلول های بنیادین را در مجموعه رویان جمع آوری کنیم چرا که سلول های بنیادین تشکیل دهنده تمام بافت های بدن هستند.

وی با اشاره به اینکه سلول‌ های بنیادی یک ثروت بی‌ انتها است و هر کشوری به این علم دست یافته در حقیقت به یک ثروت بی‌ انتها در دنیا دست یافته است، بیان کرد: سلول‌ های بنیادی تشکیل دهنده تمام بافت‌ های بدن هستند.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان کشور، با بیان اینکه آنچه که از بدن مادر هنگام تولد فرزند بیرون می‌ آید، دور ریختنی نیست و تمام این بافت‌ ها سلول بنیادی دارند که می‌ توان از آنها برای درمان استفاده کرد و امکان ذخیره‌ سازی آن وجود دارد، افزود: از دی‌ ماه کسانی که خون بند ناف را ذخیره‌ سازی می‌ کنند، می‌ توانند بند ناف را هم در کنار خون ذخیره سازی کنند.

ضرابی با بیان اینکه خون محیطی و مغز استخوان هم از دیگر منابع سلول‌ های بنیادی است، عنوان کرد: سلول‌ های بنیادی خون بند ناف خون‌ ساز بوده و در بیماری‌ هایی که منشأ خونی دارند، استفاده می‌ شود.

وی؛ اضافه کرد: سلول های بنیادین را می توان از خون بند ناف، مغز استخوان، بافت چربی، ریشه دندان شیری و ... به دست آورد؛ ولی یکی از منابع مهم سلول های بنیادین خون، بند ناف است که در بدو تولد نوزاد بیرون ریخته می شود.

وی تاکید کرد: برای گرفتن صحیح نمونه خون بند ناف باید شرایطی رعایت شود؛ مهم تر از همه اینکه خون بند ناف باید حتما ۳ تا ۵ دقیقه بعد از تولد نوزاد در بیمارستان جمع آوری و ذخیره سازی شود و در دمای منفی۶ درجه در بانک خون نگهداری می‌ شود.

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان کشور، ادامه داد: حجم خون بند ناف مورد استفاده برای جمع آوری سلول های بنیادین باید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سی سی باشد و سلول ها می توانند طبق نظریات مختلف علمی تا مدت ۲۵ سال یا حتی به صورت نامحدود قابل نگهداری شده و قابل استفاده باشند.

ضرابی، با بیان اینکه در حال حاضر دو بانک خون بند ناف خصوصی یا خانوادگی و یک بانک عمومی خون بند ناف داریم، توضیح داد: در بانک خصوصی سلول های بنیادین خون بند ناف حدود ۱۸۵ هزار نمونه و در بانک عمومی حدود ۵ هزار نمونه خون نگهداری می شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اعتبارات اندکی که واگذار شده تعداد نمونه ها در بانک عمومی اندک است و دلیل اینکه تعداد خون نمونه در بانک خصوصی بیشتر است هزینه نگهداری آن است که توسط خانواده‌ ها انجام می‌ شود.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان کشور، تصریح کرد: بانک خصوصی یا خانوادگی بند خون به معنی نگهداری سلول های خون بند ناف برای افراد به صورت‌ خصوصی با عقد قرارداد است، اما در بانک عمومی خانواده ها خون بند ناف را اهدا می کنند.

ضرابی با بیان اینکه هزینه نگهداری نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی حدود ۶ میلیون تومان است، ابراز داشت: خانواده ها می توانند این مبلغ را به صورت اقساطی نیز بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه نیازمند حمایت دولت هستیم، گفت: در حال حاضر هزینه نگهداری خون بند ناف در بانک خون عمومی توسط دولت تامین می‌ شود.

مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان کشور، با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین بانک خون بند ناف خاورمیانه در ایران وجود دارد، گفت: از بسیاری از کشورهای دنیا نمونه خون برای نگهداری و ذخیره‌ سازی به کشور ایران ارسال شده است، به گونه ای که ایران اکنون بزرگترین بانک خون بند ناف را با ۱۸۵ هزار نمونه خون در خاورمیانه دارد و از سایر کشورها نیز نمونه ذخیره کرده است.

ضرابی با بیان این مطلب، ادامه داد: بانک خون بند ناف در کل کشور ۴۵ مرکز و دفتر نمایندگی فعال دارد و استان کرمان به عنوان یکی از استان های فعال کشور در این زمینه است، که از سال ۱۳۸۷ حدود ۱۰ هزار نمونه خون جمع آوری کرده است.

وی تصریح کرد: استان هایی مانند تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، کرمان، همدان، البرز و کرمانشاه بیشترین نمونه خون بند ناف را دارند.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان در مورد دستاوردهای این علم نیز سخن گفت و اظهار داشت: یکی از دستاوردهای مهم مجموعه رویان وجود پالایشگاه محصولات زایمانی است، که در این راستا پنج جزء زایمانی بعد از تولد نوزاد شامل: خون، بافت بند ناف، پرده های جنینی مایع آمنیوتیک و جفت است که قابل فرآوری هستند.

ضرابی با اشاره به فرآوری پرده جنینی یا زخم پوش و استفاده از آن در سوختگی ها و زخم پای دیابتی نیز خاطرنشان کرد: سرم خون بند ناف به عنوان یکی از دستاوردهای این علم است، که محصول مورد استفاده در تحقیقات پزشکی پر کاربرد است.

وی اضافه کرد: همچنین از این فناوری تاکنون برای ۳۱ بیمار که مبتلا به سرطان خون بودند، استفاده کردیم و بیش از ۸۰ درصد موفقیت‌ آمیز بوده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان ادامه داد: از سلول های بنیادین برای درمان فلج مغزی و اوتیسم نیز استفاده شده و این مهم در مرحله کارآزمایی بالینی است.

ضرابی با اشاره به اینکه در مرحله کارآزمایی بالینی هستیم و بررسی می‌ کنیم که آیا این سلول‌ ها برای بچه‌ هایی که مبتلا به اوتیسم و فلج مغزی هستند هم می‌شود استفاده کنیم، گفت: برای ۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ سال مبتلا به فلج مغزی از سلول‌ های بنیادی خون بند ناف استفاده کردیم و خوشبختانه توانستیم برخی توانایی‌ های آنها را برگردانیم.

وی ابراز کرد: برای درمان ۱۲۰ کودک بین چهار تا ۱۴ سال مبتلا به فلج مغزی از سلول های خون بند ناف استفاده شده و این مهم توانست توانایی این بیماران را افزایش داده است.

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان؛ با اشاره به اینکه اولین نمونه مخزن نگهداری ازت مایع جهت نگهداری سلول های بنیادین در کشور ساخته شده است، عنوان کرد: تکنولوژی این مخزن بسیار پیشرفته است، که برای اولین بار در کشور تولید می‌ شود و ما را از واردات آن بی‌ نیاز می‌کند؛ این مخزن برای نگهداری محصولات بیولوژیک مانند سلول‌ های بنیادی در برودت منهای ۱۰۶ درجه استفاده می‌ شود.

ضرابی با بیان اینکه نمونه بند ناف برای هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد، قابل استفاده است و پیوند داده می‌ شود،اذعان داشت: به همه خانواده‌ هایی که در آستانه تولد فرزند هستند؛ توصیه می‌ کنیم که حتماً از ذخیره‌ سازی خون بند ناف نوزاد خود استفاده کنند و در ذخیره‌سازی و نگهداری خون بند ناف حتماً باید رضایت ولی فرزند در بیمارستان اخذ شود.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به دانش سلول‌ های بنیادی در ایران یک تحول بزرگ در علم پزشکی کشور ایجاد کرده است، گفت: از خانواده‌ ها می‌ خواهیم که اگر توانایی نگهداری خون بند ناف در بانک خصوصی را ندارند، برای نگهداری آن را به بانک خون عمومی بند ناف اهدا کنند.

این مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: ما معتقدیم فراهم سازی در زمینه استفاده از سلول های خون بند ناف و ذخیره سازی آنها اقدامی ضروری است، که باید با همکاری رسانه ها انجام شود تا مردم بتوانند از خدمات و مزایای این مهم استفاده کنند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha