سهم ۱۵ درصدی وضعیت نامناسب جاده ها در بروز تصادفات

 معاون ساخت و نگهداری راه‌ های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور با بیان اینکه ۱۵ درصد از تصادفات جاده‌ ای کشور، ناشی از وضعیت نامناسب جاده‌ ها است، گفت: تاکنون ۸۶ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار در کشور از نعمت راه مناسب برخوردار شده اند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ خداداد مقبلی، در همایش تجلیل از راهداران استان کرمان، با گرامیداشت یکم دی‌ ماه روز راهدار، گفت: راهداران ما در ایام مختلف سال در جاده‌ ها حضور دارند و تعداد زیادی از راهداران ما در جاده‌ های کشور جان خود را در راه خدمت به مردم از دست دادند.

وی افزود: در تحقیقی که مرکز پژوهش‌ های مجلس در مورد تاثیر حمل و نقل بر درآمد ناخالص کشور انجام داده است، بیشترین تاثیر در حوزه حمل و نقل جاده‌ ای است و ۲۸ درصد در درآمد ناخالص کشور سهم دارد، به گونه ای که یکی از تأثیرات صنعت حمل و نقل در توسعه کشور، در حوزه اشتغالزایی آن است و ضریب ۳.۵ درصدی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در اشتغال کشور در حوزه حمل و نقل جاده‌ ای دارد.

معاون ساخت و نگهداری راه‌ های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور تصریح کرد: تمام واردات و صادرات کالا از کشور به کمک سیستم حمل و نقل انجام می‌ شود و این نیاز بشریت است.

مقبلی یادآور شد: ۳۸۸ هزار راننده در حوزه بار در کشور فعالیت می‌ کنند و در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار نفر راننده در کشور در حوزه بار و مسافر اشتغال دارند.

وی افزود: تصادفات جاده ای یکی از بزرگترین بحران های کشور است، که هر کشته و زخمی، خسارات زیادی را به کشور و خود خانواده‌ ها تحمیل می‌ کند و سالانه حدود ۱۷ هزار کشته(۷ میلیارد تومان به ازای هر کشته) و ۳۰۰ هزار زخمی(۲ میلیارد تومان به ازای هر زخمی) ناشی از تصادفات، خسارتی سنگین به اقتصاد کشور تحمیل می‌ کند.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور توضیح داد: سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور زخمی و مجروح می‌شوند، که حتی بعضی از این افراد قطع نخاع و یا قطع عضو می‌ شوند. ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر نفر زخمی عنوان شده است، که با تورم امسال این عدد حدود ۲ میلیارد تومان هزینه زخمی و مجروح شدن هر فرد در تصادفات است.

مقبلی گفت: در تحلیل سال ۹۴ نیروی انتظامی کشور به کمک دانشگاه‌ ها این گونه عنوان شد، که به ازای هر نفر فوتی بیش از یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای دولت و خانواده متوفی هزینه دارد و در حال حاضر این عدد با تورمی که وجود دارد به حدود ۷ میلیارد تومان می‌ رسد.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از تصادفات جاده‌ ای کشور، ناشی از وضعیت نامناسب جاده‌ ها است، بیان کرد: ۱۲ درصد از تصادفات در سال های گذشته ناشی از جاده ها و ایمنی بود که این آمار اکنون به ۱۵ درصد رسیده است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور با بیان اینکه در حدود دو سه سال گذشته آمار تصادفات و تلفات جاده‌ ای افزایش پیدا کرده است، افزود: بخش زیادی از وقوع تصادفات به دلیل خطاهای انسانی نظیر مسائل فرهنگی و ترافیکی و بخشی نیز به دلیل کمبود اعتبارات برای ایمن‌ سازی راه‌ ها است.

مقبلی با بیان اینکه ایجاد راه مناسب و تکمیل شبکه راه‌ های روستایی کشور به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: ۱۴ درصد روستاهای کشور بدون راه آسفالت مناسب باقی مانده اند، که این آمار ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار روستا را با ۲۷ هزار کیلومتر راه، شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۸۶ درصد از روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت کشور که شامل ۴۰ هزار روستا می باشند، به همت دولت و نظام جمهوری اسلامی از راه مناسب روستایی آسفالته برخوردار هستند و حدود ۱۴ درصد باقی مانده است، گفت: حدود ۲۷ هزار کیلومتر راه روستایی خاکی داریم که برای آسفالت آن حدود ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون ساخت و نگهداری راه‌ های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور تصریح کرد: ۱۷ هزار کیلومتر از راه‌ های فرعی و ۱۳ هزار کیلومتر از راه‌ های روستایی کشور نیاز به بهسازی دارند؛ اما کمبود اعتبارات، مشکل بزرگی پیش روی اقدامات عمرانی برای جاده‌ ها است.

مقبلی با بیان اینکه ۱۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که ۴۰ هزار کیلومتر آن نیاز فوری به روکش آسفالت دارند، گفت: حدود ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی در کشور نیاز به ارتقا دارد و جوابگوی شرایط ترافیکی امروز با توجه به افزایش جمعیت روستایی و افزایش ترددها نیست.

وی با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند یک حمل و نقل پویا با تکنولوژی روز است، افزود: نقش پررنگ حمل و نقل بر اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و اگر یک روز حمل و نقل و جا به‌ جایی کالا انجام نشود، مشکلات بزرگی برای کشور ایجاد خواهد شد.

معاون ساخت و نگهداری راه‌ های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور با اشاره به اینکه در استان کرمان که بهشت معادن ایران است، روزانه مقدار زیادی مواد معدنی جا به‌ جا می‌ شود، عنوان کرد: بالغ بر ۲۷ میلیون تن کالا در سال گذشته در استان کرمان به مقصدهای مختلف جا به‌ جا شده است، که سهم زیادی در رونق اقتصادی کشور داشته است.

مقبلی اذعان داشت: استان کرمان به واسطه معادن و ترانزیت کالا در مسیر ۶ شبکه ارتباطی مهم کشور قرار گرفته و این استان جایگاهی فراملی در صادرات و ارزآوری کشور دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما نوسازی ناوگان باری و مسافربری کشور است، افزود: تعداد زیادی اتوبوس وارد کشور شده که در مرحله پلاک گذاری برای واگذاری قرار دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌ های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور تصریح کرد: کشور دارای ۲۲۰ هزار کیلومتر راه مواصلاتی است که شامل بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی و فرعی روستایی می‌ شود و ۱۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته روستایی در سطح کشور وجود دارد.

مقبلی با اشاره به اینکه وجود راه‌ها یک سرمایه عظیم در کشور است که در خدمت توسعه قرار گرفته و ما وظیفه داریم از این راه‌ ها حفاظت و نگهداری کنیم، افزود: سال گذشته در حوزه راه‌ های فرعی و روستایی حدود ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم.

وی با بیان اینکه اطلس راه‌های روستایی کشور تهیه شده، افزود: حدود ۹۷ هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت هستند که تکلیف دولت است.

معاون ساخت و نگهداری راه‌ های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای کشور ابراز داشت: هفت استان کشور از استان‌ های محروم در اطلس راه‌ ها مشخص شدند که اقدام به توسعه آنها انجام شده است.

مقبلی گفت: هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سال گذشته برای راه های فرعی و روستایی کشور داشتیم، که در سال های ۹۷ تا ۹۸ اطلاعات جامع و کاملی به عنوان اطلس راه های روستایی جمع آوری کردیم.

وی عنوان کرد: سال گذشته هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه های فرعی و روستایی داشتیم و هفت استان از این راهها با ضریب برخورداری در ردیف استان های محروم قرار گرفتند، که ضریب برخورداری استان کرمان ۷۰ درصد بود اما با وجود اقدامات انجام شده، امروز ضریب برخورداری از راههای روستایی کرمان به ۷۲ درصد رسیده در حالی که متوسط کشور ۸۲ درصد است.

معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تاکید کرد: استان کرمان، جزء هفت استان کشور در محرومیت راه‌ ها است و در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای راه‌ های روستایی و فرعی استان کرمان اختصاص داده شده است، که ۱۵۴ کیلومتر راه روستایی و فرعی آسفالت شده است.

مقبلی گفت: باید کمک بیشتری به حوزه ساخت راههای روستایی کرمان به عنوان استانی محروم می‌ شد و این آمار در جنوب کرمان ۶۵ درصد است که نشان می دهد قدری عقب افتادگی در جنوب بیشتر است.

وی یادآور شد: ۶۶۰ میلیارد تومان از پنج هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس به استان کرمان به عنوان دومین استان محروم از نظر راه های روستایی تخصیص یافته است، که این اعتبار با هزینه قیر به ۷۰۰ میلیارد تومان می رسد و سیستان و بلوچستان با ضریب ۵۴ درصدی برخورداری از راه های روستایی، میزان ۷۷۰ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرد.

معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب اعتبارات روکش آسفالت روستایی به استان کرمان داده شده است، که ۱۷۴ کیلومتر از راه های این استان روکش آسفالت شد و توزیع اعتبارات نیز با توجه به محرومیت زدایی انجام می گیرد.

مقبلی گفت: کشور دارای ۲۲۰ هزار کیلومتر راه مواصلاتی از جمله آزادراه‌ ها، بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی است و ما بزرگترین شبکه راه ها را در حوزه روستایی با ۱۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته داریم.

وی تصریح کرد: ۹۷ هزار روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد که ۴۰ هزار روستای آن بالای ۲۰ خانوار است و ساخت راه مناسب و آسفالت در این مناطق بر اساس برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه تکلیف دولت است.

معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: ۳۷ هزار کیلومتر راه فرعی کشور عمر بالای ۳۰ سال دارند، لذا نیازمند روکش و ایمن سازی هستند؛ ۱۷ هزار کیلومتر از آن نیز نیاز به تبدیل به راه اصلی و تغییر مشخصات راه دارند. ترافیک راه های روستایی افزایش یافته است، اما عرض این راه ها تغییر نکرده و هنوز اقدامی برای روکش آسفالت در این محورها نکرده ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha