نخستین تزریق  رایگان داروی بیماران مبتلا به SMA در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تزریق نخستین داروی بیماران مبتلا به SMA در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: این برنامه با حمایت وزارت بهداشت و به صورت رایگان انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از خراسان رضوی،دکتر شاپور بدیعی با بیان اینکه تا کنون 53 بیمار مبتلا به SMA در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده اند که از این تعداد 27 بیمار زیر 10 سال هستند خاطر نشان کرد: در مرحله نخست 27 بیمار زیر 10 سال در اولویت قرار دارند که 14 نفر از این بیماران به روش تزریقی و 13 بیمار به روش خوراکی تحت درمان رایگان قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه اولین دوز تزریقی برای سه بیمار زیر 10 سال در بیمارستان اکبر زیر نظر تیم پزشکی مغز و اعصاب و بیهوشی دانشگاه انجام شد تصریح کرد: بیماران پس از تزریق دارو به مدت 6 ساعت در بخش جراحی تحت مراقبت قرار گرفتند و سپس با حال عمومی خوب مرخص شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تمامی بیماران به ترتیب فراخوان و داروهای خوراکی و تزریقی به آنها ارائه می شود اظهار کرد: داروی تزریقی در فاصله روز های صفر، 14، 28 و 63 تزریق می شود و پس از آن هر 4 ماه یک بار تا پایان عمر بیماران، روند درمان ادامه می یابد.

بیماری SMA یک بیماری عصبی عضلانی است که آن را با نام‌های بیماری آتروفی عضلانی نخاعی و وردینگ هافمن نیز می‌شناسند. این بیماری یک بیماری ژنتیکی پیشرونده است که با گذشت زمان به علت از بین رفتن سلولهای اعصاب حرکتی شدت بیماری افزایش می‌یابد و منجر به کاهش قدرت عضلانی می گردد.

شروع این بیماری ممکن است در دوران جنینی و یا بزرگسالی رخ دهد که در هر صورت به دلیل پیشرونده بودن با گذشت زمان شدت تاثیر بیماری بر روی افراد بیشتر خواهد شد. سیر این بیماری می‌تواند به صورت تدریجی و یا سریع رخ دهد که برای جلوگیری از شدت سریع این بیماری حتما باید بیمار تحت نظر بوده و از خدمات کاردرمانی و فعالیت‌هایی که باعث می‌شود شدت بیماری را کاهش دهد استفاده شود.

بر اساس اعلام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هر دوز داروی تزریقی اسپینرازا برای دولت ۹۰ میلیون تومان هزینه دارد که با حمایت دولت و وزارت بهداشت به صورت رایگان به بیماران ارائه می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha