ضرورت کنترل دستمزدهای بالا توسط تهیه کنندگان

یک کارشناس سینما اولین بالا رفتن دستمزدها را مربوط به سازمان سینمایی دانست و گفت: بیشتر مشکل از سیما فیلم و شبکه ۳ سیما آغاز و کم کم به سینما تسری پیدا کرد. لذا این مشکل باید توسط تهیه کنندگان و خانه سینما کنترل شود.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،سید رضا نقی نژاد اورنگ کارشناس و منتقد سینما در مصاحبه با برنامه «سینما معیار» رادیو گفت و گو در مورد دستمزدها در نظام تولید فیلم بیان کرد: دستمزدها در همه جای دنیا سقف دارد. برای دستمزد بازیگران در ایران معیاری نیست در حالی که تا دهه ۷۰ اینگونه نبود.

وی اولین بالا رفتن دستمزدها را مربوط به سازمان سینمایی دانست و افزود: بیشتر مشکل از سیما فیلم و شبکه ۳ سیما آغاز و کم کم به سینما تسری پیدا کرد. تا جایی که در سینما تهیه کنندگان کارآمد بزرگ دیده نمی‌شد. چرا که از جیب خود خرج نمی‌کنند و نتیجه فیلم نیز برای آنها اهمیتی ندارد.

این کارشناس در مورد چرایی عدم ورود سازمانهای متولی به این امر خاطرنشان کرد: نبود سقف و کنترل برای دستمزدها، ناخودآگاه ذهن را به سمتی می‌برد که متولیان مربوطه نیز از دستمزدهای بالا منفعت کسب می‌کنند.

اورنگ با بیان اینکه سقف گذاشتن برای دستمزدها نانوشته است اظهار کرد: سقف گذاشتن برای قراردادها، تعاملی بین تهیه کنندگان است. لذا این مشکل باید توسط تهیه کنندگان و خانه سینما کنترل شود.

وی همچنین با اشاره به کم سوادی تهیه کنندگان جدید بیان کرد: زمانی که حساب و کتابی وجود نداشته باشد، سازمانهای سینمایی و متولی این حوزه نمی‌توانند به این مشکل ورود داشته باشند.

این منتقد سینما تاکید کرد: اگر تهیه کنندگان از جیب خود خرج کرده باشند اتفاقات امروز رخ نمی‌دهد. اما تهیه کنندگان امروزی، کوچکترین دغدغه‌ای برای فیلم خود ندارند و نگران فروش آن نیستند.

اورنگ در ادامه با اشاره به وجود سقف دستمزد در هالیوود گفت: دلائل برای بالا رفتن دستمزد، منطقی نیست. به نظر می‌رسد مدیریت بخش دولتی و خصوصی کارنابلد است.

وی اضافه کرد: در ایران، بازیگران حق انتخاب ندارند و به دنبال فیلمهایی هستند که دستمزد بیشتری می‌دهند. لذا مطالب نوشته شده در مطبوعات، بازی رسانه‌ای است. بازیگران در هالیوود، از پس همه کار برمی آیند و همه کار بلدند اما بازیگران امروزی، الفبای بازیگری را نمی‌دانند اما درآمد میلیاردی دارند.

این کارشناس سینمایی با ابراز تاسف از نبود افرادی که کشف استعداد می‌کنند و همچنین تهیه کنندگانی که کار بلد نیستند افزود: هیچ چیز روی اصول نیست و با وجود تعداد بالای آموزشگاه‌های سینمایی، استعدادی کشف نمی‌شود.

اورنگ یادآور شد: در شرایط امروز سینما، در نظر گرفتن حتی ۲۰ درصد دستمزد برای بازیگران ایرانی زیاد است. در سینمای ایران رقابت وجود ندارد که از دلایل عقب ماندگی سینماست.

وی بازیگر را آیینه فیلم خواند و خاطرنشان کرد: بازیگر خوب، همیشه خوب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha