نشست زمین در حال رسیدن به فرودگاه اصفهان/ مدیران آبی محاکمه شوند!

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی گفت ۱۱ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت غیرمجاز صورت گرفته و نتیجه‌اش هم این شده که نشست زمین و دشت‌ها در حال رسیدن به زیر باندهای فرودگاه اصفهان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،دکتر ضیاءالدین شعاعی عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی در برنامه «زمین۳۶۰درجه» رادیو گفت وگودر رابطه با تخصیص منابع آب و تأثیر آن بر محیط زیست گفت: قانون «توزیع عادلانه آب» مصوب سال ۱۳۶۱ اگرچه تعهداتی را برای دستگاه‌ها تعیین کرده اما قبل از بازنگری در این قانون و الحاق یک سری تغییرات به آن باید بررسی کنیم که کجای این قانون اجرایی شده و کجای آن نیازمند بازنگری است.

وی تصریح کرد: قانون«توزیع عادلانه آب» صرفاً روی کاغذ نوشته شده و نه تنها هیچ بندی از آن اجرایی نشده بلکه مسامحه و عدم توجه به حفظ وضع موجود نیز باعث شده که وضع‌مان از گذشته هم بدتر شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی افزود: متأسفانه تعداد چاه‌های غیرمجاز از ۵۰ هزار چاه به ۵۰۰ هزار چاه رسیده و این خلاف مدیریت صحیح آبی و خلاف قانون توزیع عادلانه آب است.

شعاعی یادآور شد: در شرایطی که طبق قانون، تنها مجاز به برداشت ۴۸ درصد از منابع آب زیرزمینی هستیم اما متأسفانه ۱۱ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی برداشت غیرمجاز صورت گرفته و نتیجه آن هم این شده که نشست زمین و دشت‌ها در حال رسیدن به زیر باندهای فرودگاه اصفهان است و این فاجعه است.

وی با تأکید بر اینکه مدیران منابع آبی که دغدغه اجرای قانون را ندارند باید محاکمه شوند و پاسخگو باشند گفت: چرا با وجود تصویب قانون توزیع عادلانه آب از سال ۱۳۶۱ و در اختیار بودن امکانات و ابزارهای لازم ما الان باید شاهد ۵۰۰ هزار چاه غیرمجاز باشیم؟ !

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگر این برنامه به بیان راهکارها پرداخت و اظهارکرد: ما قافیه را باختیم و حالا که مدیران محیط زیستی و متولیان منابع آبی وضعیت را به اینجا رساندند باید مدیریت منابع و مصارف آب را با مشارکت مردم پیش ببریم.

شعاعی با تصریح بر اینکه اقتدار دستگاه کنترل کننده زیر سوال است افزود: وزارت نیرو اقتدار لازم را برای بستن چاه‌های غیرمجاز و اجرای قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ و بازنگری شده آن ندارد و در حقیقت ما در مدیریت منابع آب به سرپرستی وزارت نیرو شکست خوردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha