بیشترین آمار مرگ و میر در کشور مربوط به بیماری‌ های غیرواگیر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: امروزه الگوی بیماری ها و عوامل تهدید کننده سلامت جامعه در کشور تغییر پیدا کرده است، به طوریکه بیشترین مرگ و میر ناشی از بیماری‌ ها مربوط به بیماری‌ های غیرواگیر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر محسن بارونی در این باره گفت: این بیماری ها عمدتاً شامل بیماری های قلب و عروق، سرطان ها، حوادث، بیماری های مزمن ریوی، کبدی و کلیوی است و عوامل خطر آن ها ناشی از پرفشاری خون، دیابت، چاقی، کم تحرکی، مصرف دخانیات، مصرف نمک و شکر و تغذیه ناسالم است.

وی افزود: در ایران حدود ۷۶% از علل مرگ و میر مربوط به بیماری های غیرواگیر بوده و در کرمان این رقم معادل ۷۱% است و با احتساب حوادث، این رقم به نزدیک ۹۰% می رسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: اساس کنترل بیماری های غیرواگیر بر پیشگیری استوار است.

دکتر بارونی بیان کرد: شناسایی عوامل خطر و مؤثر در ایجاد این دسته از بیماری ها و هدف گذاری و برنامه ریزی علمی پیشگیرانه به عنوان راه اصلی مبارزه قلمداد می شود و این مهم در زمره سیاستهای نظام سلامت کشور است.

وی اظهار داشت: درمان های اولیه ساده و کنترل به موقع عوامل خطر نقش مهمی در کیفیت زندگی و سلامت افراد جامعه داشته و هم از عوارض جدی تهدید کننده سلامت افراد جلوگیری کرده و از طرفی هم هزینه های بسیار زیادی که به تک تک افراد جامعه و نهایتاً به حوزه سلامت تحمیل می شود، را کم می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: در استان کرمان، در سال ۱۴۰۰، شیوع دیابت در افراد بالای ۳۵ سال ۱۱.۴ درصد بوده، که در کشور این رقم ۱۴.۱۵ درصد می باشد.

دکتر بارونی ادامه داد: از ابتدای برنامه خطر سنجی بیماری های قلبی و عروقی افراد بالای ۳۰ سال، از سال۹۶ تا کنون بیش از ۵۷ هزار و ۶۸۶ نفر پره دیابت شناسایی شده و تحت پوشش هستند.

وی یادآور شد: فشار خون بالا در سال ۱۴۰۰ در کرمان ۳۰.۴۵ درصد و در کل کشور ۳۲.۰۳ درصد در افراد بالای ۳۵ سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص سرطان های شایع در کرمان گفت: الگوی سرطان های شایع در کرمان تقریبا با کشور یکسان است.

دکتر بارونی افزود: بر اساس داده های ثبت شده درسامانه ثبت سرطان، شایع ترین سرطان ها در خانم ها به تریب سرطان پستان با ۲۹.۵ نفر در هر صدهزار نفر، سرطان پوست با ۱۱.۶ نفر و سرطان تیروئید با ۱۱.۴ نفر در هر صد هزار نفر خانم محسوب می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در آقایان نیز سرطان مثانه با ۱۶ نفر در هر صد هزار نفر، ریه و برونش با ۱۵.۵ نفر و پوست با ۱۳.۴ نفر در هر صد هزار نفر جمعیت، شایع ترین سرطان ها در کشور محسوب می شوند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha