سایتهای «چه بازی» و «فهم بازی» برای معرفی بازیهای خوب برای فرزندان

حمیدی آزاد ضمن معرفی سایتهای «چه بازی» و «فهم بازی» برای خانواده‌ها به منظور در اختیار قرار دادن بازیهای خوب برای فرزندان گفت:خانواده‌ها می‌توانند با تماس باشماره ۵۸۱۲۹ با بنیاد تماس گرفته و به صورت رایگان ازمشاوران این حوزه مشاوره بگیرند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت،مهندس سید محمدعلی حمیدی آزاد کارشناس تولید بازیهای رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و عضو شورای رده بندی سنی بازیهای رایانه‌ای با برنامه «گفتگوی فرهنگی»رادیو گفت و گو در مورد آسیب شناسی بازیهای دیجیتال در ایران مصاحبه کرد.

حمیدی آزاد گفت: آسیبهای بازیهای رایانه‌ای، دغدغه بیشتر خانواده هاست. سواد رسانه‌ای و آگاه سازی خانواده‌ها و همچنین رده بندی سنی بازیها شکل نگرفته است.

وی با اشاره به فواید گسترده بازیهای رایانه‌ای به شرط استفاده درست و ارتقاء آگاهی بیان کرد: عوامل تاثیرگذار فراوانی بوده که مخاطبان این حوزه افزایش یافته است. در ایران حدود ۴۰ میلیون کاربر بازیهای رایانه‌ای وجود دارد که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها کودک و نوجوان هستند و مصرف این بازیها به گروه جوانان نیز رسیده است.

عضو شورای رده بندی سنی بازیهای رایانه‌ای از جاذبه این حوزه برای تمام سنین سخن گفت و افزود: بازیهای رایانه‌ای، افراد در سنین بالاتر را نیز درگیر می‌کند و میزان تاثیرگذاری، جاذبه و توسعه بیشتری نسبت به وسایل بازی دارد و لذا توجه بیشتری را می‌طلبد.

وی سرانه استفاده از بازیهای رایانه‌ای در بازار هدف را بالای یک ساعت و نیم تا ۲ ساعت اعلام کرد و یادآور شد: کاهش این سرانه تا ۳۰ دقیقه به دلیل لطمه مخاطب بزرگسال و مسن به این حوزه است.

از تشویق برای خواندن کتاب تا محدودیت برای بازی رایانه ای

وی ضمن مقایسه سرانه مطالعه و استفاده از بازیهای رایانه‌ای اظهار کرد: سرانه مطالعه ۱۲ دقیقه است در حالی که سرانه استفاده از بازیهای رایانه‌های ۲ ساعت است. همچنین افراد برای مطالعه کردن، مورد تشویق قرار می‌گیرند اما در بازیهای رایانه‌ای، افراد محدود به استفاده می‌شوند لذا با توجه به امارها باید توجه بیشتری به این حوزه شود و باید نقاط ضعف را شناسایی کرده و برای آینده برنامه ریزی کنیم.

کارشناس تولید بازیهای رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین آموزش را حلقه گمشده این حوزه دانست و اظهار کرد: از وظایف نهادهای تاثیرگذار در این حوزه، جلوگیری از بازیهای مخرب با ساز و کار شورای رده بندی سنی، تولید محتوای مفید و سالم و همچنین آگاه سازی خانواده‌ها می‌باشد. خانواده‌ها باید در گام اول به نظام رده بندی سنی بازیها دقت کرده و همچنین میزان ساعات مصرف فرزندان را تحت کنترل قرار دهند اما نبود این اقدامات، به دلیل نبود آگاه سازی خانواده هاست.

حمیدی آزاد بیان کرد: خانواده‌ها بر تمام حاملهایی که در اختیار فرزندان قرار دارد، ناظر هستند اما بازیهای رایانه‌ای معمولا در خلوت فرزندان صورت می‌گیرد و خانواده‌ها از آن با خبر نیستند.

بازیهای رایانه‌ای به رسمیت شناخته نشده

وی در ادامه از با بیان اینکه تاثیرگذاری بازیهای رایانه‌ای هنوز به رسمیت شناخته نشده ادامه داد: برای این حوزه تنها یک نهاد نمی‌تواند کار انجام دهد. آموزش و پرورش باید به حوزه ورود کرده و نسبت به آن پاسخگو باشد. رویکرد اصلی در کانون پرورش فکری تا چند سال پیش تولید محتوا بود اما در حال حاضر رویکرد آموزش به اعضای کانون در سراسر کشور مورد نظر قرار گرفته است. در جنگ نابرابر رسانه‌ای باید نهادهای مختلف با یکدیگر همگرایی داشته باشند.

این کارشناس ضمن معرفی سایتهای «چه بازی» و «فهم بازی» برای خانواده‌ها به منظور در اختیار قرار دادن بازیهای خوب و سالم برای فرزندان یادآوری کرد: خانواده‌ها می‌توانند با تماس با شماره ۵۸۱۲۹ با بنیاد تماس گرفته و به صورت رایگان از مشاوران این حوزه مشاوره بگیرند و می‌توانند در مورد بازیهای مختلف اطلاعات کسب کنند.

حمیدی آزادخاطر نشان کرد: با توجه به جذابیت این حوزه می‌توان استفاده مفیدی از آن داشته باشیم. اگر فرزندی درگیر یک برنامه ناسالم شده و به آن اعتیاد پیدا کرده، نمی‌توان آن را محدود کرد بلکه باید فرصت بیشتر بازی کردن را با بازی جایگزین به او بدهیم. همچنین با بالا بردن سواد رسانه‌ای و نهراسیدن از این حوزه در کنار مدیریت زمان و مصرف می‌توان استفاده مفیدی از این حوزه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha