رویدادهای بنیاد ملی نخبگان، مسئله محور است

موحد گفت: برای اثرگذاری نخبگانی باید در بخش مربوط به هدایت، شناسایی و توانمند سازی برنامه‌هایی وجود داشته باشد و هم به مقوله‌هایی که در نظام آموزش عالی کشور کمتر مورد توجه بوده، توجه بیشتری شود.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر سید محمدصادق موحد معاون بنیاد ملی نخبگان در مصاحبه با مجله علمی «روزنه» رادیو گفت و گو در مورد افزایش اثرگذاری نخبگانی گفت: منابع انسانی برجسته که از آنها به عنوان نخبه یاد می‌شوند، بخش مجزایی از زیست بوم علم و فناوری نیستند، بلکه این زیست بوم دارای کنشگران فعالی است که در شکل گیری آن تاثیرگذارند. نظام نخبگانی و اجتماع نخبگانی جزو کنشگران هستند لذا منابع انسانی موجب شکل گیری نظام هم تکاملی شده و بازخوردی که دارند موجب توسعه کشور خواهند شد.

وی افزود: برای آنکه اثرگذاری خارج از فضای شعارگونه صورت گیرد، باید هم در بخش مربوط به هدایت، شناسایی و توانمند سازی برنامه‌هایی وجود داشته باشد و هم به مقوله‌هایی که در نظام آموزش عالی کشور کمتر مورد توجه بوده، توجه بیشتری شود که بحث مربوط به مسئله شناسی و توانایی حل مسئله و جریان سازی برای متمرکز کردن دانشجویان حول مسائل جامعه از جمله مسائلی است که کمتر مورد توجه بوده است.

معاون بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: این بنیاد براساس ۲ برنامه بزرگ ملی سعی کرده این ساختار را هر چه طبیعی تر شکل دهد. بخشی از آن به توسعه هسته‌های مسئله محور پژوهشی و فناورانه(طرح شهید احمدی روشن) ناظر است که تا الان ۶ دوره آن انجام شده و در آستانه ورود به دوره هفتم قرار داریم. همچنین در طرح توسعه رویدادهای رقابتی مسئله محور، رویدادهایی شناسایی می‌شوند که در فضای رقابتی و مبتنی بر یک مسئله مشخص باشد و نیز صاحب مشخصی داشته باشد. همچنین این رویدادها باید زمینه همگرایی علم و فناوری و عرصه‌های مختلف علمی داشته باشد و برنامه‌های آموزشی و توانمندسازی تخصصی متناسب با رویداد داشته باشد که اگر تیم‌هایی در آن شرکت کرده و موفق نشدند، تصور کنندی اندوختهای در آن داشتند.

موحد اظهار کرد: رویدادهایی به عنوان رویدادهای رقابتی طرح شهید بابایی در بنیاد تایید می‌شود که بخش مهمی از آنها به حضور مربیان حرفه‌ای براساس برنامه‌ای مشخص ناظر باشد و برنامه آموزشی و توانمندسازی متناسب با رویداد داشته باشند و بنیاد آنها را ارزیابی و در صورت تایید آن‌ها را وارد مرحله بعد می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از اتمام رویداد، دستاوردهای تیم‌های برگزیده توسط صاحبان آن مسائل به کار گرفته می‌شود و یا تیم‌ها بتوانند از دستاوردها در راستای ایجاد کسب وکار و خدمت رسانی به کشور استفاده نمایند. لذا گفتمان غالب در اختتامیه رویدادها این است که اختتامیه، افتتاحیه‌ای برای ورود به یک دوره جدید است که کارگزارها نیز موظف هستند گزارشی از سرنوشت تیمهای برگزیده ارائه دهند و بنیاد نیز از تمام زیرساختها و امکانات حود در راستای تسهیل گری برای تیم‌ها استفاده می‌کند.

معاون بنیاد ملی نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان از ابتدا سعی می‌کند پیش رویدادهای ساختارمندی در بستر شناسایی صورت مسئله و روشهای متقن حل مسئله داشته باشد و سپس با تعریف دقیقی از مسئله توسط کارگزاران آن را به درستی پیش ببرند. همچنین افرادی به صورت داور این رویداد را ارزیابی کرده تا مسیر تیم‌ها به سمت مسئله محوری پیش رود.

وی صاحبان مسائل را از کنشگران اصلی رویداد رقابتی دانست و افزود: این صاحبان چون منتفع اصلی هستند، نسبت به شناسایی دستاوردهای برتر توجه ویژه‌ای دارند. همچنین در مقایسه با سایر طرحهای پژوهش گونه، به نوعی طرح غربالگری شکل می‌گیرد. از سویی دیگر فضای طبیعی تری در برابر اثرگذاری اجتماعی نخبگانی فراهم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha