تعطیلات هفته پایانی دی ماه، روند افزایشی ابتلا به کرونا را متوقف کرد

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: خوشبختانه به واسطه سرماهای شدید روزهای پایانی دی ماه امسال روندهای افزایشی بیماران مبتلا به کرونا را به جهت در خانه ماندن مردم نداشتیم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دکتر ایوب توکلیان در جلسه قرارگاه مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد:کرونا نه تنها هنوز تمام نشده، بلکه خطرات موج هشتم آن احساس می‌شود و اگر می‌خواهیم که گرفتار این ویروس منحوس نشویم باید هرچه سریع‌تر نسبت به دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام نماییم.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون نیازی در خصوص فعال شدن مجدد بخش‌های داخلی، عفونی و ICU کووید احساس نشده است، خاطر نشان کرد: ما آمادگی کامل داریم و گرچه در حال حاضر بیماران کرونایی در بخش‌های تخصصی غیرکرونا و در مکانی مجزا از سایر بیماران در حال درمان هستند، اما اگر نیازی احساس شد بلافاصله در خصوص تغییر کاربری بخش‌ها از غیرکووید به کووید اقدام خواهد شد.

۸۰۰ دُز واکسن کرونا در نوبت یادآور دوم تزریق شده است

در بخش دیگری از جلسه دکتر ناصر امینی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: آمار واکسیناسیون کرونا در گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال پایین بوده، اما در گروه سنی بالای ۱۲ سال اعداد ۹۸.۸۹، ۸۶.۶۵، ۴۰.۱۰ و ۳.۵۸ درصد را در دُزهای اول، دوم، سوم و چهارم نشان می‌دهد و این اعداد در افراد زیر ۱۲ سال هم ۱۵.۶۳ و ۷.۹۲ درصد در دُزهای اول و دوم بوده است.

وی با بیان اینکه میزان تست پی‌سی‌آر موجود ۲۳ هزار، رپید موجود ۱۲۰ هزار و واکسن کرونا موجود ۲۳۸ هزار و ۴۳۵ دُز بوده است، خاطرنشان کرد: همچنین در بحث اتباع تزریق واکسن‌های کرونا، ام‌ام‌ار و اُپی‌وی انجام می‌شود و از مجموع ۱۲۱ هزارو ۷۱ نفر گروه هدف صفر تا ۱۵ سال ۵۱ هزار و۱۹۹ نفر واکسینه شدند که معادل ۴۲ درصد این گروه سنی هستند و تقریباً طبق پیش‌بینی‌ها واکسیناسیون انجام شده و اختلاف اندک و جزئی را به دلیل سرمای شدید هوا و عدم مراجعه اتباع می‌دانیم.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که آمار روزانه واکسیناسیون در کشور ۵۳۰۰ دُز بوده که ۸۰۰ دُز آن در حوزه تحت پوشش این دانشگاه تزریق شده است، تاکید کرد: گرچه آمارها پایین است، اما وضعیتمان از میانگین کشوری بهتر است.

کاهش ۶ درصدی بستری‌ها و ۱۱ درصدی سرپایی‌های کرونایی در هفته پایانی دی ماه امسال

همچنین دکتر مریم سالاری، رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم در این جلسه، گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۳۸ بستری جدید داشتیم و در هفته چهارم دی ماه افزایش ۱۲ درصدی بستری‌ها را به نسبت هفته اول همین ماه داشتیم، اما به نسبت هفته سوم دی ماه شاهد کاهش ۶ درصدی در بستری‌ها و ۱۱ درصدی سرپایی‌ها بودیم.

وی افزود: هم‌اکنون بستری موجود ۵۳ نفر هستند که ۱۳ نفر از آنها تحت مراقبت ویژه قرار دارند و مراجعات سرپایی هم از ۳۶ به ۳۳ درصد و موارد مثبت کووید نیز از ۶ به ۵ درصد رسیده است.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون در مشهد ۳۷ بستری کرونایی داریم که ۲۲ نفر از آنان بستری جدید هستند، بیان کرد: از مجموع بستری‌شدگان ۹ نفر از آنها در بخش‌های آی‌سی‌یو کرونا تحت مراقبت ویژه هستند که روندهای کاهشی را به نسبت هفته‌ قبل نشان می‌دهد، اما نباید تصور کنیم که بحران کرونا پایان یافته است.

دکتر سالاری با ذکر این نکته که بالاترین آمارهای موج هشتم بحران کرونا در آمریکا، ژاپن و فرانسه بوده است، تاکید کرد: خوشبختانه روندهای افزایشی دیگر کشورها هنوز در کشور ما مشاهده نشده است و باید تا قبل از رسیدن به وضعیت بدتر نسبت به دریافت دُز یادآور واکسن کرونا اقدام نماییم تا گرفتار این ویروس منحوس نشویم.

برنامه ریزی برای تولید تیزرهای فرهنگ سازی در زمینه پیشگیری و واکسن

در ادامه این جلسه دکتر محمد پهلوان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته با کاهش آمار واکسیناسیون به نسبت ۶ ماه اخیر مواجه بودیم و ۹۰ درصد مردم اعتقاد داشتند که کرونا تمام شده و نیازی به دریافت واکسن نیست.

وی بیان کرد: ما در مدت اخیر با همکاری معاونت‌های بهداشت، درمان و غذاودارو ۳۸ مصاحبه خبری، ۵۰ خبر گزارشی، بارگذاری اطلاعات ۲۴ مرکز واکسیناسیون در نقشه نشان و به‌روز رسانی مراکز در gis شهرداری را داشتیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۴۰۰ هزار نفر در فضای مجازی اخبار دانشگاه را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: ما در جهت افزایش سطح آگاهی مردم اقدامات گسترده‌ای در فضای رسانه داشتیم تا مشوق مردم در بحث رعایت تمامی نکات بهداشتی به‌خصوص استفاده از ماسک و تشویق افراد بالای ۱۸ سال به سمت مراکز واکسیناسیون کرونا جهت دریافت دُز یادآور باشیم.

دکتر پهلوان اضافه کرد: بحث فعال شدن استودیوی سلامت در جلسات قرارگاه مدیریت کرونا مطرح شد و تولید برنامه‌هایی در این خصوص از جمله تیزر ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوعات پیشگیری و واکسن در ۱۰۰ قسمت و برنامه‌های آموزشی سیب و سیبا در برنامه کاری روابط عمومی قرار گرفته است، برنامه‌هایی که در موضوعات پیشگیری، واکسیناسیون، استفاده از ماسک، پزشک خانواده و غیره بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اخبار متعددی در موضوع واکسیناسیون کرونا تولید و منتشر شده تا فرهنگ‌سازی خوبی در بحث تشویق مردم به سمت مراکز واکسیناسیون و دریافت دُز یادآور صورت پذیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha