افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

برای اولین بار در کشور و به مناسبت دهه فجر، اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان، به همت «انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی یاس» با حضور استاندار کرمان، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و سایر مسئولین به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مراسم افتتاحیه این کلینیک تخصصی، گفت: حدود یک سوم جمعیت کشور و همچنین استان کرمان مبتلا به کم خونی هستند و معمولا علائم شان را نادیده می گیرند.

دکتر علیرضا فارسی نژاد، افزود: علائم بیماری کم خونی شامل؛ ضعف، سرگیجه، تپش قلب و رنگ پریدگی می باشد و کم خونی در کودکان با رنگ پریدگی، ضعف، زردی و خستگی همراه است و درمان نشدن آن باعث افت تحصیلی می شود.

بیشترین آمار کم خونی مربوط به کودکان زیر ۵ سال و خانم های باردار است

وی تاکید کرد: بیشترین آمار ابتلا به کم خونی، در کودکان زیر ۵ سال و خانم های در سنین بارداری دیده می شود و طیف وسیعی از عوامل، منجر به این بیماری می شوند، که انجام آزمایش های تخصصی در این گروه ها می تواند به تشخیص به موقع و درمان آن کمک کند .

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با اشاره به تحقیقات جدید منتشر شده در نشریات بین‌ المللی بیان کرد: بر اساس آمار جهانی ۲۷ درصد افراد مبتلا به کم‌ خونی هستند، که ۴۲ درصد آنها کودکان زیر ۵ سال را شامل می‌ شود و ۴۰ درصد خانم‌ های باردار مبتلا به کم‌ خونی هستند.

از هر ۱۰ نفر ۱ نفر به کم خونی مبتلاست

دکتر فارسی نژاد، اذعان داشت: ۱۶۵ هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته‌ اند، که بالای ۳۵ سال بوده‌ اند و ۹ درصد افراد جامعه در این رده سنی به کم‌ خونی مبتلا هستند و از هر ۱۰ نفر یک نفر مبتلا به کم‌ خونی است.

وی یادآور شد: ۷۰ درصد کم‌ خونی خفیف، ۲۹ درصد کم‌ خونی متوسط و ۲ درصد افراد نیز مبتلا به کم‌خونی شدید هستند و نیاز به تزریق خون دارند.

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

استان کرمان رتبه هفتم کم خونی کشور

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: بندرعباس با ۳۷ و نیم درصد بالاترین کم‌ خونی و استان کرمان با ۲۶ درصد مقام هفتم کم‌خونی در کشور را دارند.

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: ۶۵ درصد افراد فقر آهن و تالاسمی و ۳۵ درصد کم‌ خونی های دیگر دارند و ۹۰ درصد این افراد بررسی و تشخیص داده نمی‌شوند و گاهی افراد کم‌ خونی‌ های ارثی دارند، که نسل به نسل منتقل می‌ شود.

دکتر فارسی‌نژاد بیان کرد: ژن‌ درمانی برای سرطان مطرح است و درمان با تکنیک ژن‌ درمانی هزینه ۵ میلیارد تومانی دارد، که وقتی با این رقم مواجه می‌شویم به اهمیت غربالگری و پیشگیری پی می‌ بریم.

وی تاکید کرد: زیرا بسیاری از این افراد به تالاسمی مبتلا هستند و با پیشگیری می‌ توان از پیشرفت بیماری و تحمیل هزینه‌ های سنگین جلوگیری به‌ عمل آورد.

وجود ۶ هزار بیمار مبتلا به سرطان خون در استان کرمان

رئیس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اظهار داشت: ۶ هزار نفر مبتلا به سرطان خون در استان کرمان داریم، که پیوند مغز استخوان درمان قطعی این بیماری‌ است.

دکتر فارسی نژاد، تاکید کرد: برای پیوند مغز استخوان نیاز به اهداکننده داریم، که برای شناسایی باید آزمایش شوند و این آزمایش‌ ها هزینه‌ بر هست، به طوری که حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون برای بیمار و همین میزان هم برای آزمایش اهداکننده نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: با وزارت بهداشت صحبت شده است و ردیف مستقل بودجه برای آزمایش( اچ‌ ال‌ دی) برای درمان سرطان خون در لایحه بودجه وزارت بهداشت آمد و الان به مجلس رفته است و از نمایندگان مجلس می‌ خواهیم این ردیف مستقل را تصویب کنند.

سرپرست مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تصریح کرد: افتتاح این مرکز این فرصت را در اختیار افراد سراسر کشور قرار می دهد، تا با مراجعه جهت غربالگری، تشخیص و درمان اقدام کنند.

دکتر فارسی نژاد افزود: این مرکز تنها مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور است، که به همت انجمن خیریه یاس و خیران راه اندازی شده و پیش از این به علت نبود آزمایش های تخصصی بسیاری از بیماران مبتلا به کم خونی از بیماری خود مطلع نمی شدند.

وی در مورد خدمات این کلینیک، اظهار داشت: آزمایشاتی که در این مرکز انجام می شود، دسته اول آزمایش های عمومی که در همه مراکز انجام می شود و دسته دوم آزمایشات تخصصی هستند، که با استفاده از امکانات خاص و افراد مجرب صورت می پذیرد و تاکنون در کشور انجام نمی شده است.

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

افتتاح بزرگترین مرکز شیمی درمانی شرق کشور تا سال آینده در استان کرمان

مدیر عامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی یاس کرمان، نیز گفت: این انجمن تا کنون بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ بیمار را زیر پوشش قرار داده و هزینه های درمان آنان را تقبل کرده است.

محمد رضا بهرامی افزود: این خیریه، علاوه بر راه اندازی تنها مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور، دارای بخش های بستری و درمان سرپایی نیز می باشد و سال آینده نیز بخش های آنکولوژی، شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز راه اندازی می شود.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات این مرکز در جهت رفاه حال بیماران، احداث مهمانسرایی به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع در این مرکز می باشد، که بیماران و همراهان آن ها تا پایان روند درمان می توانند در آنجا اسکان رایگان داشته باشند.

مدیر عامل انجمن خیریه یاس کرمان، یاد آور شد: همچنین تاکنون بیش از ۱۲ هزار سبد کالا به بیماران نیازمند اهدا شده است.

بهرامی، اظهار کرد: زیرساخت های سرطان در استان پهناور و غنی کرمان بسیار ضعیف بوده است، خوشبختانه انجمن یاس کرمان دی ماه سال گذشته یک بخش را با ۴۸ تخت و یک بخش سرپایی با همکاری خیرین راه اندازی و تحویل دانشگاه علوم پزشکی کرمان داده است.

وی اضافه کرد: بخش آنکولوژی بیمارستان باهنر وضع بسیار نامناسبی داشت دی پارسال بخش آنکولوژی به همراه یک بخش سرپایی با ۴۸ تخت ساخته شد و بخش آنکولوژی (۲) در بیمارستان افضلی پور در حال احداث و سال ۱۴۰۲ آماه بهره برداری است.

مدیر انجمن خیریه یاس گفت: همچنین به همت خیران آزمایشگاه تخصصی با ۸۰ درصد پیشرفت در بیمارستان افضلی پور ساختیم که تا سال آینده به بهره‌ برداری خواهد رسید.

بهرامی عنوان کرد: خانواده خیر محترم، آقای ملکی، زمینی به مساحت ۸۰۰۰ متر مربع و ۲۲۰۰ مترمربع ساختمان به انجمن یاس کرمان اهدا کرده و این مرکز قرار است؛ بزرگترین مرکز شیمی درمانی جنوب شرق کشور شود، که تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی، تصریح کرد: عملیات عمرانی پروژه رادیوتراپی به اتمام رسیده و تقریبا به ۱۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام آن نیاز است.

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

رابطه مستقیم کم خونی و کاهش آی کی یو کودکان

رئیس هیئت مدیره انجمن خیریه یاس کرمان و معاون اسبق آموزشی وزارت بهداشت نیز در سخنانی اظهار داشت: کم‌ خونی در فاصله بین ۴ تا ۱۱ سالگی تا ۱۵ واحد آی‌ کی‌ یو را پایین می‌ اندازد، یعنی می‌ تواند بچه باهوش و زبردستی با آی‌ کی‌ یو ۱۲۰ و ۱۳۰ را به بچه معمولی و بچه معمولی را به یک بچه عقب‌ افتاده نزدیک کند.

علی‌ اکبر حقدوست ابراز داشت: در جامعه ما افراد زیادی با کم‌ خونی و فقر آهن وجود دارند، که باید شناسایی و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم، تا جلوی پدیده‌ های بعدی را بگیریم که میلیاردها تومان هزینه بر خانواده و جامعه تحمیل می‌ کند.

وی گفت: خیریه ها و انجمن های در حوزه سلامت باید رشد کنند و بخش خیریه باید تقویت شود؛ خدمات محدود به مسایل مالی نیست و همدلی، همراهی، مشاوره و ... نیز شامل این خدمات خیرخواهانه می شود.

رئیس هیات مدیره یاس کرمان، اظهار کرد: این انجمن امانتدار خوبی است و شفافیت و پاسخگویی از ویژگی های برجسته این انجمن است و حرکت به جلو و رو به رشد در راستای تقویت زیرساخت های سلامت از اهداف و سیاست های انجمن یاس کرمان است.

دکتر حق دوست؛ هدفمندبودن و دارای نقشه راه مشخص را از دیگر ویژگی های انجمن یاس کرمان دانست و بیان کرد: پیشگیری از درمان مهمتر است و این مهم حلقه مفقوده جامعه ماست.

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

در نظر گرفتن ردیف مستقل بودجه برای درمان کم خونی و سرطان در مجلس

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: موضوع قرار دادن ردیف بودجه برای ایجاد زیرساخت های درمان سرطان را در مجلس پیگیری می کند.

محمد رضا پورابراهیمی افزود: با پیگیری‌ های وزارت بهداشت و درمان، در مجموعه های مختلف خوشبختانه بخشی از تجهیزات لازم برای بیماران سرطانی به استان کرمان تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه در دنیا هزینه‌ های مبتنی بر پیشگیری یک سوم هزینه‌ های درمان بیماری‌ هاست، تاکید کرد: استان کرمان می تواند در حوزه غربالگری سرطان پایلوت کشوری شود و ما برای تحقق این امر همکاری لازم خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان، برای نخستین بار در لایحه بودجه، به مجلس پیشنهاد داده است که ردیف مستقلی برای درمان کم خونی HLA در نظر بگیرد.

افتتاح اولین مرکز فوق تخصصی کم خونی کشور در کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha