افتتاح واحدهای گازی نیروگاه مهتاب کویر زرند با حضور وزیر نیرو

به مناسبت دهه فجر و با حضور وزیر نیرو امروز ۲۰ بهمن ماه، ۲ واحد گازی نیروگاه مهتاب کویر شهرستان زرند به ظرفیت ۳۲۴ مگاوات و با حجم سرمایه‌ گذاری پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و چندین طرح برق رسانی دیگر در استان کرمان در جریان سفر وزیر نیرو به استان کرمان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی اکبر محرابیان وزیر نیرو به همراه محمد مهدی فداکار استاندار کرمان با حضور در شهرستان زرند، نیروگاه ۳۲۴ مگاواتی سیکل ترکیبی زرند با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریال به‌ بهره‌ برداری رساند.


وی در این مراسم گفت: ظرفیت ساخت نیروگاه در کشور هر سال بیش از ۷۰۰۰ مگاوات است در حالی است که قبل از انقلاب اسلامی کل ظرفیت تولید برق کشور حدود ۷۰۰۰ مگاوات بود.


وزیر نیرو بیان کرد: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ۹۹.۷ درصد روستاها و ۱۰۰ درصد شهرهای کشور از نعمت برق برخوردار هستند و مقایسه این رقم با کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد مسیر خدمت‌ رسانی نظام با سرعت و شدت در طول این سال‌ ها پیشرفت داشته است.

افتتاح واحدهای گازی نیروگاه مهتاب کویر زرند با حضور وزیر نیرو


محرابیان؛ همچنین راه‌ اندازی این نیروگاه را ایجاد برق پایدار برای مردم دانست و عنوان کرد: ظرفیت‌ های خوبی از سال گذشته تاکنون به بهره‌ برداری رسیده است.


وی به مسئولین توصیه کرد: در کنار کار نیروگاه به مسائل اطراف نیروگاه هم توجه داشته باشند و تاکید کرد: خواسته های مردم برای مدیران بار مالی زیادی ندارد اما بار مسئولیت سنگینی دارد.


وزیرنیرو؛ میزان سرمایه‌ گذاری نیروگاه سیکل ترکیبی زرند را بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: امروز در کنار این طرح عظیم، تعداد زیادی طرح در شرکت‌ های توزیع شمال و جنوب کرمان افتتاح شد.


محرابیان اظهار داشت: در برق منطقه‌ ای کرمان دو خط ۴۰۰ کیلوولت به مرحله بهره‌ برداری رسید و چندین پست ۲۳۲ و ۱۳۲ کیلوولت و تعداد زیادی طرح‌ های اصلاح شبکه و توسعه شبکه برق داشتیم؛ همچنین طرح‌ های برق رسانی به نقاط فاقد برق و برخی روستاها و نقاط حاشیه‌ ای شهر کرمان برای اولین بار تامین برق شد.


وی بیان کرد: امروز حوزه برق کشور در بخش‌ های مختلف تبدیل به یک کارگاه سازندگی شده است و تامین آب پایدار مهمترین موضوعی است که برای شهرستان زرند دنبال می‌ کنیم و مقدمات ایجاد انشعابی از خط انتقال آب خلیج فارس برای شهرستان زرند را دنبال می‌ کنیم.

افتتاح واحدهای گازی نیروگاه مهتاب کویر زرند با حضور وزیر نیرو

عبدالرسول پیشاهنگ، مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور در جریان مراسم افتتاح این طرح گفت: طرح احداث این نیروگاه در راستای اجرای سیاست‌ های صنعت برق کشور با برخورداری از ۲ واحد گازی و یک واحد بخار به ظرفیت ۴۸۴ مگاوات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نیروگاه مهتاب‌ کویر با اعتباری بالغ بر حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان راه‌ اندازی شده است، افزود: تمامی تجهیزات این نیروگاه با تکیه بر توان متخصصان داخلی ساخته شده و نخستین نیروگاهی است، که سیستم کنترل ایرانی روی آن کار می‌ کند.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه این نیروگاه نقش بسزایی در پایداری و امنیت شبکه برق جنوب‌ شرق کشور (استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان) ایفا می‌ کند، تصریح کرد: در مدت زمات ساخت این واحدها یک هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به فعالیت بوده‌ اند و با افتتاح نیروگاه زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شده است.

پیشاهنگ، تاکید کرد: افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور و کمک به افزایش پایداری شبکه، استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقای دانش فنی در ساخت نیروگاه های حرارتی، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه و اشتغالزایی از جمله اهداف اجرای این طرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه نیروگاه ماهتاب کویر کاملا ایرانی است، ادامه داد: کشوری که روزگاری نیازمند سوپروایزرهای هندی، پاکستانی و بنگلادشی برای راهبری شبکه برق خود بود، امروز ۵۰ درصد از کل نیروگاه های آن ساخت داخل است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور با تاکید بر اینکه ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین گازی نیروگاهی جهان قرار گرفته است، عنوان کرد: تلاش متخصصان داخلی کشورمان موجب شده است، تا کشور روسیه خواهان احداث ۲۵ واحد نیروگاهی گازی ایرانی با انتقال تکنولوژی در این کشور باشد.

پیشاهنگ، با اشاره به اینکه ۶۰ درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور توسط بخش برق وزارت نیرو انجام می‌ شود، بیان کرد: در حال حاضر، ۶۱۲ واحد تولید برق حرارتی در ۱۳۴ نیروگاه وظیفه تولید برق پایدار برای مشترکان سراسر کشور را بر عهده دارند.

افتتاح واحدهای گازی نیروگاه مهتاب کویر زرند با حضور وزیر نیرو

شایان ذکر است؛ نیروگاه مهتاب کویر با مساحت ۵۲ هکتار در ۲۰ کیلومتری شهرستان زرند و در مجاورت روستای علی‌ آباد استان کرمان واقع شده است.

افزایش تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور، کمک به افزایش پایداری شبکه، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی از اهداف احداث نیروگاه سیکل ترکیبی زرند است، که با راه‌ اندازی آن زمینه اشتغال ۲۰۰ شامل ۱۲۰ نیروی بومی و ۸۰ نیروی غیربومی به صورت مستقیم و ۱۲۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فراهم شده است.

این نیروگاه با ظرفیت کل اسمی ۴۸۴ مگاوات و در زمینی به وسعت ۵۲ هکتار احداث شده است.

سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت دوم آن گازوئیل است و میزان مصرف گاز برای یک واحد در ساعت ۵۰ هزار مترمکعب و میزان مصرف گازوئیل برای یک واحد در ساعت ۴۵ هزار لیتر است و میزان پاسخگویی دو مخزن این نیروگاه در حالت قطع گاز ۴۵ روز است.

افتتاح واحدهای گازی نیروگاه مهتاب کویر زرند با حضور وزیر نیرو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha