آغاز عملیات اجرایی بزرگترین طرح آبرسانی جنوب کرمان توسط وزیر نیرو

با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمان، بزرگ‌ ترین طرح آبرسانی جنوب استان کرمان با اعتبار اولیه بالغ بر ۸۳۵ میلیارد تومان، به طول ۷۵ کیلومتر از سد جیرفت به شهرستان‌ های جیرفت و عنبرآباد کلنگ‌ زنی شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ علی اکبر محرابیان وزیر نیرو عصر امروز پنجشنبه ۲۰ بهمن به همراه استاندار کرمان و تعدادی از مسئولان جهت کلنگ‌ زنی و افتتاح چند طرح وارد شهرستان جیرفت شدند.

وی در مراسم کلنگ‌ زنی طرح آبرسانی از سد جیرفت به شهرستان‌های جیرف و عنبرآباد؛ گفت: امروز برای ما روز خوبی بود، چرا که چندین پروژه در سطح استان افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد.


وزیر نیرو اظهار داشت: موضوع انتقال آب از سد جیرفت به شهرستان‌ های جیرفت و عنبرآباد در یک سال گذشته مورد پیگیری بوده است و امروز مراسم عملیات اجرایی آن انجام می‌ شود و امیدواریم این طرح در کمترین زمان به نتیجه برسد.


محرابیان خاطرنشان کرد: تخصیص‌ ها و ردیف‌ های اعتباری به طرح انتقال آب از سد جیرفت ضعیف بوده است، لذا پیگیری می‌ کنیم ردیف خوبی به این طرح اختصاص پیدا کند.


وی بیان کرد: پست برق شهرستان جیرفت را نیز پیگیری می‌ کنیم و امیدواریم تا اردیبهشت ماه به نتیجه برسد، همچنین ساماندهی رودخانه شور شهر جیرفت نیز باید انجام شود که این امر موجب آزادسازی حریم رودخانه می‌ شود.

آغاز عملیات اجرایی بزرگترین طرح آبرسانی جنوب کرمان توسط وزیر نیرو


وزیر نیرو تصریح کرد: اعتبار احداث بند نجف‌ آباد نیز تامین شده و باید مناقصه آن برگزار شود، از طرف دیگر موضوع برق‌ رسانی به معادن جیرفت حتما پیگیری می‌ شود و در ادامه وزارت صمت آن را اجرایی می‌ کند.


در ادامه محمدمهدی فداکار استاندار کرمان نیز گفت: در خصوص ساماندهی رودخانه شور جیرفت نیز چنانچه راه قانونی وجود داشته باشد، جهاد نصر آمادگی حل و ساماندهی رودخانه شور شهر جیرفت را دارد.


وی اظهار داشت: تا اول اسفند مناقصه انتقال پست برق به ساردوئیه برگزار می‌ شود.

همچنین با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمان فاز اول طرح حذف آرسنیک آب شهرستان جیرفت با اعتبار بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان بهره برداری رسید.


گفتنی است؛ طبق پیش‌ بینی و برنامه‌ ریزی انجام شده طرح انتقال آب از سد جیرفت به شهرستان های جیرفت و عنبرآباد که عملیات اجرایی آن توسط وزیر نیرو آغاز شد؛ پس از ۳ سال به بهره‌ برداری می‌ رسد.

به منظور احداث خط انتقال از سد جیرفت تا تصفیه خانه، ۳۲.۴ کیلومتر لوله با قطر ۱۰۰۰ میلیمتر فولادی با ظرفیت ۱۵۵۰ لیتر در ثانیه مورد نیاز است.


همچنین ۳۸.۵ کیلومتر لوله چدن داکتیل با قطر ۴۵۰ میلی‌متر و ظرفیت ۱۵۲ لیتر در ثانیه به منظور انتقال از تصفیه‌ خانه تا مخزن آب شرب عنبرآباد احداث می‌ شود.


لازم به توضیح است: سد جیرفت به عنوان یکی از بزرگترین سدهای ایران حدود ۳۰ سال قبل بر روی رودخانه هلیل رود شهرستان جیرفت احداث شد که نقش مهمی در تامین منابع آبی مورد نیاز جنوب کرمان دارد، هر چند با وجود پیش بینی تامین آب شرب و بهداشتی از این سد، تاکنون از آن صرفا برای مصارف کشاورزی استفاده شده است.


در چنین شرایطی با توجه به کاهش بارندگی در سال‌ های گذشته و افت کیفیت و محدودیت‌های تامین آب شرب سالم و بهداشتی، یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی در استان به منظور تامین پایدار آب مردم شهرهای جیرفت و عنبرآباد توسط شرکت آب منطقه‌ ای کرمان آغاز می‌ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha