تائید سه مورد سم جدید مخصوص آفت پسیل پسته در کشور

مدیر سازمان حفظ نباتات کشور گفت: مصرف آفت کش های مجاز و باقیمانده سم در محصول پسته و سلامت محصول پسته در صادرات و بازار جهانی بسیار حائز اهمیت می باشد و در حال حاضر سه مورد سم جدید برای کنترل آفت پسیل پسته در مراحل تایید و ثبت نهایی می باشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ محمد جواد عسکری در جلسه ارزیابی کیفیت سموم کشاورزی که در سالن پیامبر اعظم فرمانداری شهرستان انار برگزار شد، استفاده از تجربیات ۳۰ ساله کشاورزان به همراه دستاورد های علمی در عرصه کشاورزی را در مدیریت تلفیقی و اصولی افات حائز اهمیت دانست.

وی با اشاره به تغییرات شدید اب و هوا و اقلیم و مساعد شدن شرایط برای افزایش نسل آفت و ضعیف شدن گیاه در مقابل آفات اظهار داشت: کاربرد بعضی از کودها و تقویت درختان میتواند به کنترل آفت کمک کند.

مدیر سازمان حفظ نباتات کشور، در مورد کاهش میزان حد مجاز باقی مانده سموم و آفت کش ها مطابق با استاندارد های اتحادیه اروپا هشدار داد و گفت: مصرف آفت کش های مجاز و باقی مانده سم در محصول پسته و سلامت محصول پسته در صادرات و بازار جهانی بسیار حائز اهمیت می باشد و در حال حاضر سه مورد سم جدید برای کنترل آفت پسیل پسته در مراحل تایید و ثبت نهایی می باشد.

عسکری با بیان اینکه تمام تلاش و همت خود را در افزایش کیفیت و کارآیی و کاربرد سموم خواهیم داشت و کمبودها را جبران خواهیم کرد، از کشاورزان درخواست کرد: برای شکایت از سموم مصرفی دارای مشکل، مدارک و مستندات شامل قوطی سم فاکتور به همراه تاریخ، شماره برچسب سم و مهر و امضا و گزارش کارشناسی بایستی موجود باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان انار نیز در این جلسه، تاریخچه ای از مصرف سموم شیمیایی در باغات پسته و مشکلات کنترل آفت کلیدی پسیل پسته و مقاومت آن در برابر سموم شیمیایی در سالهای گذشته بیان داشت.

محمد گرجی؛ میانگین تاثیر سموم استفاده شده در باغات در سال گذشته را ذکر و اشاره کرد: استفاده از گوگرد با مواد همراه بیشترین تأثیر و دوام را روی آفت داشت که استفاده از گوگرد با محدودیت های زیادی روبه رو است.

دکتر بصیرت؛ محقق معین پژوهشکده پسته نیز در این جلسه، در راستای انتقال آخرین دستاوردهای علمی تحقیقاتی، نکات فنی کنترل آفت پسیل پسته را بیان کرد.

لازم به ذکر است؛ جلسه ارزیابی کیفیت سموم کشاورزی در سالن پیامبر اعظم فرمانداری انار با حضور گرجی مدیر جهاد کشاورزی انار، بصیرت محقق معین شهرستان، عسکری معاون دفتر آفت کش های حفظ نباتات کشور، ناظمی مدیر حفظ نباتات استان کرمان، افشار مسئول نظارت بر سموم در استان کرمان، نمایندگان اتحادیه واردات و تولید کنندگان سموم شیمایی، نماینده نظام مهندسی استان و کشاورزان پیشرو و مسئولان فنی داروخانه های گیاهپزشکی برگزار شد و در پایان جلسه حضار در خصوص مشکلات در بخش تولید محصول پسته به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha