سهم معادن استان کرمان از تولید ناخالص داخلی ۱۹ درصد است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان؛ گفت: بر اساس آمار مرکز ملی آمار؛ سهم معادن استان کرمان از جی دی پی(GDP) یا تولید ناخالص داخلی ۱۹ درصد و صنعت در این زمینه ۲۰ درصد است و سهم کل استان کرمان از تولید ناخالص داخلی کشور ۳.۵ درصد است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهدی حسینی‌ نژاد در جلسه شورای معادن استان کرمان گفت: ۷۰ نوع ماده معدنی با ۵۷ میلیارد تن ذخیر قطعی شناخته شده و ثبت شده در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: ایران هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را داراست، اما سهم تولید ناخالص داخلی معدن کشور در دنیا بسیار پایین و کمتر از یک درصد(۰.۷ درصد) است.

مدیر کل صمت استان کرمان، با بیان این مطلب که همه ارکان استان و کشور اعتقاد دارند که کرمان بهشت معادن است چرا که ظرفیت‌ های معدنی قابل توجهی دارد، خاطرنشان کرد : استان کرمان ۸ میلیارد تن ذخایر معدنی اثبات شده دارد و هم اکنون بالای ۱۲۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی داریم و بالای ۶۴ درصد حقوق دولتی کشور از این استان وصول می شود.

حسینی نژاد با اشاره به رتبه های استان در حوزه معدن، خدمات و کشاورزی اظهار کرد: بر اساس آمار مرکز ملی آمار در سال ۱۳۹۸؛ سهم معادن استان کرمان از جی دی پی(GDP) یا تولید ناخالص داخلی ۱۹ درصد و صنعت در این زمینه ۲۰ درصد است و سهم کل استان کرمان از تولید ناخالص داخلی کشور ۳.۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ نوع ماده معدنی در استان داریم که ۵۷ میلیارد تن ذخیره قطعی دارند، عنوان کرد: ۷ درصد ذخایر دنیا را در اختیار داریم، از طرف دیگر سهم ناخالص معدنی کشور نسبت به دنیا کمتر است که برای افزایش این سهم، برنامه ریزی‌ های زیادی شده و سند چشم انداز ۲۰ ساله در این راستا است.

مدیر کل صمت شمال استان کرمان؛ با بیان این مطلب که ذخایر اثبات شده استان کرمان ۸ میلیارد تن است و ۶۴ درصد حقوق دولتی را داریم، افزود: سهم تولید ناخالص معدن ۱۹ درصد و صنعت ۲۰ درصد است، که ۸۳ درصد ذخایر اثبات شده استان مربوط به مس، آهن، زغالسنگ و کرومیت است و خوشبختانه در بحث کنسانتره رتبه اول کشور را داریم که بالای ۳۰ میلیون تن تولید را دارد.

حسینی نژاد، خاطرنشان کرد: در استان ۴۲ ماده معدنی شناخته شده وجود دارد که تقریبا ۸۳.۵ درصد از ذخایر اثبات شده استان مربوط به چهار ماده معدنی است و خوشبختانه با سیاست گذاری و راهبردی که در کرمان اتخاذ شد، اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی توضیح داد: این به گونه ای که اکنون کرمان در بحث کنسانتره رتبه اول کشور(بیش از ۳۰ میلیون تن در سال تولیدات کنسانتره) را دارد، همچنین سالانه بیش از ۲۲.۵ میلیون تن گندله و بالغ بر ۷ میلیون تن آهن اسفنجی و بیش از ۵ میلیون تن شمش در استان تولید می شود.

مدیر کل صمت شمال استان کرمان؛ با اشاره به اینکه انجام سرمایه‌ گذاری‌ های بزرگ و ایجاد ارزش افزوده از جمله نقاط قوت معادن در استان است، تصریح کرد: بالای ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به واسطه مالیات و سود معادن از استان خارج می‌ شود، اما برگشت قابل توجهی به استان ندارد.

حسینی نژاد افزود: وصول دولتی حقوق معادن در سال جاری بالای ۱۳ هزار میلیارد تومان است و پیش‌ بینی کرده‌ ایم در ادامه مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان را وصول کنیم.

به گفته وی، ۲ هزار و ۵۶۷ پهنه معدنی در استان کرمان فعال هستند، اما ۴ هزار و ۶۰۰ محدوده بلوک شده و مزایده ای هستند، که معادل ۶۰ درصد از مساحت پهنه های معدنی استان، بلوکه شده که باید فکری برای آن شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha