توصیه های بهداشتی دامپزشکی جهت خرید و نگهداری ماهی قرمز

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان توصیه هاییجهت خرید و نگهداری ماهی قرمز در ایم عید را ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر علیرضا زینلی پور اظهار کرد: ماهی قرمز نماد طراوت و حیات بوده و باعث آرامش اعضای خانواده می‌ شود و در ایام نوروز هزاران قطعه ماهی قرمز توسط شهروندان خریداری‌ شده و جهت زینت سفره‌ های هفت‌ سین استفاده می‌ شود.

وی افزود: شهروندان لازم است ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی تهیه و ضرورت دارد، در خرید و نگهداری آن‌ ها به چند توصیه مهم بهداشتی دامپزشکی توجه کنند.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان؛ تشریح کرد: از خرید ماهیان مریض و بی‌ حال و دارای لکه‌ های سفید و قرمز در روی پوست بدن خودداری کرده و از کودکان خود بخواهید از دست زدن و بازی کردن با ماهی خودداری کنند؛ زیرا ممکن است عوامل بیماری‌ زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند.

دکتر زینلی اظهار داشت: شهروندانی که سابقه بیماری پوستی و آلرژی دارند؛ برای تعویض آب ماهی و شستشوی ظروف نگهداری آن حتماً از دستکش استفاده کرده و ظروف نگهداری ماهی را با نمک طعام ۳ درصد یا پرمنگنات سدیم، پرکلرین و بتادین ضدعفونی کنند.

وی؛ تصریح کرد: بهترین دمای آب نگهداری ماهیان زینتی ۲۵-۲۲ درجه سانتی گراد و بهترین PH ۸-۸/۶ هست و اگر از آب شرب شهری جهت تعویض آب ماهیان استفاده می‌ شود و جهت کلرزدایی، آب مورد استفاده را یک شبانه‌ روز در ظروف دهان‌ گشاد و در هوای آزاد قرار داده؛ تا کلر موجود در آب از بین برود، سپس با آب کلرزدایی شده، آب ماهیان عوض شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سیرجان، بیان کرد: آب ماهی تعویضی را مستقیماً در چاه فاضلاب تخلیه نموده و از ریختن آن در معابر عمومی و یا باغچه خودداری نمایند.

دکتر زینلی پور، خاطرنشان کرد: در روز طبیعت ماهی قرمز نباید در آب‌ های آزاد و منابع آبی رهاسازی شود؛ و بهترین مکان برای آزادسازی این ماهیان محل های آماده‌ شده توسط شهرداری‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha