ارتقای نظام سلامت و پزشکی به کمک هوش مصنوعی

توکلی گفت: در لایه فردی هوش مصنوعی، هر کسی می‌تواند با گوشی هوشمند و ابزارهای متصل به بدن می‌تواند وضعیت سلامت خود را ارزیابی کند. در لایه دوم، نظام پزشک خانواده و ارجاع تخصصی مطرح است و لایه سوم نیز به سیاست گزاری حوزه سلامت کمک می‌کند.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت،دکتر علیرضا توکلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علمی و پیشرفته و از مدیران اسبق پژوهش‌های الکترونیک سلامت درباره کاربرد هوش مصنوعی در عرصه پزشکی و سلامت اظهار کرد: ما در فاصله بین سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ بحث سلامت الکترونیک را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری می‌کردیم.

وی افزود: در آن مقطع، دو پژوهش پیگیری شد؛ یکی بحث پرونده الکترونیک سلامت و دیگری هم کارت هوشمند سلامت بود.

توکلی خاطرنشان کرد: اولین قدم برای ورود به فضای جدید این است که بتوانیم داده‌ها را ثبت کنیم چون اگر داده و اطلاعاتِ ثبت شده‌ی قابلِ اتکایی نداشته باشیم نمی‌توانیم بحث هوش مصنوعی را دنبال کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علمی و پیشرفته با بیان اینکه هوش مصنوعی در سه لایه اثرگذار است گفت: در لایه فردی، هر کسی می‌تواند با گوشی هوشمند و ابزارهایی که به بدن متصل هستند وضعیت سلامت خود را ارزیابی کند و در لایه دوم نیز، بحث نظام پزشک خانواده و ارجاع تخصصی مطرح می‌شود.

وی در برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت وگوادامه داد: هوش افزوده ترکیبی از هوش ماشینی و هوش انسان است یعنی هوش مصنوعی داده‌های انبوه را تحلیل کرده و تحلیل خبرگی که هوش انسان است هم به آن اضافه می‌شود و بنابراین با هوش افزوده، همزمان می‌توان از هوش انسان و توانایی دستگاه به نتایج بهتری دست یافت.

توکلی که از مدیران اسبق پژوهش‌های الکترونیک سلامت نیز هست در پایان این برنامه رادیویی یادآور شد: لایه سوم هوش مصنوعی می‌تواند به حوزه سیاست گزاری سلامت کمک کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha