کرمان جزء سه استان برتر کشور در صلح پرونده‌ های طلاق

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: کرمان در بین سه استان برتر کشور از لحاظ میزان صلح و سازش پرونده‌ های طلاق در "سامانه تصمیم" قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ سید مهدی قویدل در نشست شورای مشورتی مراکز مشاوره خانواده دادگستری کل استان کرمان اظهار کرد: ۲۱.۴۶ درصد پرونده‌ های ارجاع شده کل استان کرمان به مشاورین از طریق "سامانه تصمیم" در سال ۱۴۰۱ به صلح و سازش ختم شده اند.

وی اعلام کرد: با توجه به برگزاری منظم جلسات شورای مشورتی مراکز خانواده و رصد مستمر عملکرد این سامانه توسط این معاونت و برگزاری دوره‌ های آموزشی موثر برای مشاورین خانواده ۲۱.۴۶ درصد پرونده‌ های ارجاع شده کل استان کرمان به مشاورین از طریق سامانه تصمیم در سال ۱۴۰۱ به صلح و سازش رسیده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان افزود: میزان صلح و سازش در پرونده‌ های طلاق ارجاع شده به مشاورین مراکز مشاوره خانواده همکار از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال گذشته رشد ۱۰.۴۶ درصدی داشته است.

قویدل بیان کرد: طلاق به عنوان یکی از مهمترین آسیب‌ های اجتماعی در سطح جامعه است؛ که باید مورد توجه ویژه همه متولیان فرهنگی و دستگاه‌های مسئول باشد، چنانچه مقابله‌ جدی و سازمان یافته با استفاده از ظرفیت‌ های نوین با این آسیب نشود در آینده خسارات جبران‌ ناپذیری را به بنیان خانواده و کودکان و نوجوانان وارد می‌ کند.

وی بیان کرد: مطابق قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ در راستای تحکیم مبانی خانواده و پیشگیری از افزایش اختلافات خانوادگی و طلاق و ایجاد صلح و سازش بین طرفین، مراجعه به مشاور خانواده برای متقاضیان صدور حکم طلاق، الزامی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با بیان اینکه سالانه پرونده‌ های زیادی در سامانه مدیریت پرونده‌ های قضایی با موضوعات مختلف دعاوی خانواده به ثبت می‌ رسد، خاطر نشان کرد: رسیدگی به پرونده‌های طلاق به شیوه سنتی و ارجاع به مشاورین با چالش‌های زیادی روبرو می‌ باشد و کیفیت رسیدگی به این پرونده‌ ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

قویدل ادامه داد: به همین منظور با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و سازمان بهزیستی سامانه‌ ای اینترنتی تحت عنوان "سامانه تصمیم" در کشور با هدف ارائه خدمات مشاوره‌ ای روانشناختی پیش از وقوع طلاق توافقی یا طلاق یک طرفه به درخواست زوج و یا زوجه راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: طبق آخرین گزارش‌ های دریافت شده از این سامانه در سال ۱۴۰۱، سامانه تصمیم در شهر کرمان ۷ هزار و ۳۵۰ درخواست طلاق را به ثبت رسانده است؛ که از این تعداد ۴ هزار و ۴۳۸ نفر به مراکز مشاوره خانواده مراجعه داشته و از این تعداد ۷۲۶ پرونده منجر صلح و سازش شده و زوجین از طلاق منصرف شده اند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان عنوان داشت: طبق آمار استخراج شده از سامانه تصمیم شهرستان‌ های کهنوج با ۳۵.۳۷ درصد و جیرفت با ۳۰.۵۲ درصد و سیرجان ۲۰.۵۴ درصد جزء شهرستان‌ های برتر در زمینه صلح سازش پرونده‌ های طلاق در استان قرار دارند؛ که این عملکرد قابل تقدیر است و نشان از تلاش مضاعف و همکاری دستگاه قضایی با سازمان بهزیستی و مشاورین خانواده در این شهرستان‌ ها دارد.

قویدل در پایان یاد آور شد: در بین علت‌ های شایع طلاق کمبود مهارت‌های زندگی، طلاق عاطفی، عدم مسئولیت پذیری، بی احترامی، در رتبه نخست قرار دارند؛ که این آمار نشان می‌ دهد دستگاه‌ های مسئول و متولیان فرهنگی باید به گونه برنامه ریزی کنند، که زوجین قبل از ورود به زندگی مشترک به مشاورین معرفی و آموزش‌ های قبل از ازدواج به آن‌ ها ارائه شود، تا بعد از ازدواج زندگی مشترک آن ها به جدایی و طلاق منتهی نشود.

اداره کل دادگستری استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha