شمیم گل های محمدی بر مزار سردار دلها / آغاز پانزدهمین جشنواره گل محمدی بردسیر کرمان

پانزدهمین جشنواره گل محمدی لاله‌ زار با حضور معاونین استاندار کرمان، مردم و سایر مسئولین از جوار مزار مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی افتتاح و در شهرستان بردسیر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ پانزدهمین جشنواره گل محمدی لاله زار شهرستان بردسیر صبح امروز جمعه ۲ تیر ماه با حضور علی بیگ‌ زاده معاون توسعه مدیریت و امیر حسن‌ زاده سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان، نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل جهاد کشاورزی استان، مدیر کل صدا و سیمای استان کرمان؛ تعدادی از مسئولان استانی و شهرستان بردسیر و علاقمندان حوزه گردشگری و طبیعت‌ گردی و کشاورزان از جوار مزار مطهر شهدای کرمان و مزار سردار دلها شهیدحاج قاسم سلیمانی با عطر ناب گل محمدی و عطرافشانی و گل افشانی قبور شهدا آغاز شد.

شمیم گل های محمدی بر مزار سردار دلها / آغاز پانزدهمین جشنواره گل محمدی بردسیر کرمان

کرمان قطب کشاورزی ایران است

علی بیگ‌ زاده، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کرمان در این آیین با بیان اینکه استان کرمان قطب کشاورزی ایران است، اظهار داشت: سالانه بیش از ۷.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان کرمان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بردسیر یکی از شهرستان‌ های مستعد کشاورزی در استان است، گفت: ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت کشاورزی شهرستان بردسیر است؛ که ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به کشت گل محمدی اختصاص دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کرمان بیان کرد: کاشت گیاهان دارویی در این منطقه که مصرف آب کمتری هم دارند جزء سیاست‌ های راهبردی کشاورزی استان است.

شمیم گل های محمدی بر مزار سردار دلها / آغاز پانزدهمین جشنواره گل محمدی بردسیر کرمان

قیمت گذاری گل محمدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در این جشنواره سطح زیر کشت گل محمدی در استان را چهار هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام و عنوان کرد: در بردسیر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

داود بیگلری با اشاره به اقدام ارزشمند استاد صنعتی در توسعه کشت گل محمدی در این منطقه افزود: باید توسعه فرآوری این محصول بیشتر در دستور کار قرار گیرد؛ تا فراتر از آنچه هست جلوه صادراتی به خود بگیرد و نتیجه آن را در زندگی کشاورزان شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در سیرجان هم توسعه کشت گل محمدی در دستور کار قرار دارد؛ که اقدااتی نیز در این راستا انجام شده؛ اما نیازمند توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی تکمیلی است که در دستور کار قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطرنشان کرد: شبکه تعاون روستایی به قیمت گذاری گل محمدی ورود کرده که با این اوصاف غنچه گل کیلویی ۷۲ هزار تومن به صورت نقدی، ۷۵ هزار تومن به صورت پرداخت دو ماهه و همچنین گل محمدی با قیمت ۴۵ هزار تومان به صورت ۵۰ درصد نقدی قیمت گذاری شد، که البته قیمت باید بالاتر از این مقدار باشد زیرا هزینه های تولید بالاست.

شمیم گل های محمدی بر مزار سردار دلها / آغاز پانزدهمین جشنواره گل محمدی بردسیر کرمان

کشاورزان از کاهش قیمت گل محمدی نگران هستند

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه آنچه را که امروز شاهد آن هستیم حاصل تلاش‌های مردمی است، اظهار داشت: مسئولان و مدیران استان کاری را انجام دهند که مانند مردم ماندگار شوند.

شهباز حسن پور؛ با بیان اینکه از وزیر کشور و صحبت‌ های اخیر ایشان حمایت می‌ کنم، ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه اصلی خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار در سطح شهرستان بردسیر زیر کشت گل محمدی بوده است، گفت: امسال قیمت گل محمدی کاهش یافته و کشاورزان از این موضوع نگران هستند؛ کار را باید به مردم واگذار کرد و نتیجه آن را خیلی بهتر دید.

شمیم گل های محمدی بر مزار سردار دلها / آغاز پانزدهمین جشنواره گل محمدی بردسیر کرمان

شایان ذکر است؛ این جشنواره که بر فراز تپه ای در بخش لاله زار شهرستان بردسیر برگزار شد، برای دقایقی از شبکه های سراسری و در مدت زمان بیشتری از شبکه استانی پخش زنده داشت و با نشان دادن لحظاتی از یک عروسی محلی در لاله زار، پای سنت های دیرین و زیبای این منطقه را نیز به جشنواره پانزدهم گل محمدی باز کرد و برای دقایقی چشم و گوش میهمانان را به روی سنت های حسنه این دیار در بحث شیرین ازدواج گشود.

لاله زار در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب غربی شهر بردسیر و مرکز شهرستان بردسیر نیز در فاصله ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد. این منطقه دارای آب و هوای خنک است؛ به طوری که این روزها با وجود گرمای هوا در بیشتر نقاط کشور، شب ها در بعضی نقاط لاله زار، بدون استفاده از پتو یا بخاری، شهروندان دچار مشکل خواهند شد.

شمیم گل های محمدی بر مزار سردار دلها / آغاز پانزدهمین جشنواره گل محمدی بردسیر کرمان

در این جشنواره برنامه‌ های متنوع و متعدد فرهنگی و هنری در کنار عرضه محصولات بومی، محلی و صنایع دستی در قالب بیش از ۸۰ غرفه، فضای دلپذیر و نشاط‌ بخشی را برای میهمانان فراهم کرده بود.

برپایی سیاه چادرهای عشایری، پخت نان تیری و روغن جوشی، برپایی بیرق شادی و جشن نمادین عروسی از آئین های اصلی این جشنواره بود.

شهرستان بردسیر بیشترین سطح زیر کشت و تولید گل محمدی را در استان و رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha