موفقیت ۹۹ درصدی  اجرای طرح نفس در زنجان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان از موفقیت ۹۹ درصدی طرح نفس در استان و تولد ۷۸ نوزاد در اجرای این طرح خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا)زنجان، مشهود تقی لو در جمع خبرنگاران با اشاره به موفقیت ۹۹ درصدی طرح نفس در استان اظهار کرد: از مرداد سال گذشته که اجرای طرح نفس در استان زنجان آغاز شده است تا پایان خرداد امسال، ۳۴۴ مادر طالب سقط شناسایی شده‌اند.

وی تصریح کرد: از ۳۴۴ مادر شناسایی شده طالب سقط در استان تعداد ۳۳۸ نفر پس از دریافت مشاوره‌های پزشکی، مامایی و روانشناسی از تصمیم خود منصرف شدند و ۷۸ نوزاد به دنیا آمده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: در کلیه‌ی شهرستان‌های استان، مرکزی با عنوان "مرکز نفس" انتخاب و تجهیز شده و مشاورین هر مرکز و فرآیند ارائه خدمت مرکز مشخص شده است.

تقی‌لو برگزاری همایش ملی جوانی جمعیت را از اقدامات صورت گرفته‌ی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در آذرماه سال جاری عنوان و بیان کرد: این همایش در راستای ارتقاء نرخ باروری کلی و افزایش فرزندآوری و پیاده سازی قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" با هماهنگی اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت برگزار شد.

وی با اشاره به ایجاد ۸ مرکز نفس در سطح استان، گفت: در راستای اجرای این طرح کلیه‌ی خدمات تشخیصی و درمانی برای این مادران به صورت رایگان در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سطح استان انجام می‌شود.

این مسئول کسب رتبه برتر در رویداد جایزه جوانی جمعیت در بین دستگاه‌های اجرایی توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان اشاره کرد و گفت: در این رویداد که با شعار «سهم من از جوانی ایران» با محوریت رشد ازدواج و فرزندآوری و با هدف حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، در بخش‌های رسانه‌ها، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و نخبگان برگزار شد و پس از مرحله داوری، جایزه و لوح تقدیر این رویداد در بخش دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه علوم پزشکی زنجان تعلق گرفت.

تقی لو در ادامه با اشاره به تشریح برنامه و عملکرد معاونت بهداشت در دولت سیزدهم، گفت: همواره فراهم کردن زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی و رفع مشکلات این حوزه از دغدغه‌های دولت سیزدهم بوده است از جمله این مواردی که در ابتدای تشکیل این دولت رخ داد؛ مهار ویروس کرونا بود که با تولید، خرید و وارادت واکسن این امر محقق گردید. در حال حاضر شاهد کاهش محسوس ابتلا به این ویروس در کشورمان هستیم بطوریکه مطابق آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت اکثر شهرهای ایران از جمله استان زنجان در وضعیت مناسبی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیت استان زنجان ۱میلیون و ۱۱۸هزار و ۷۱۸ نفر است، گفت: هم اکنون یکصد و پانزده مرکز خدمات جامع سلامت شامل ۴۹ مرکز شهری و ۶۶ مرکز روستایی در سطح استان فعال است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تعداد پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت استان را به ترتیب ۸۴ و ۴۵۳ مورد عنوان کرد و افزود: از سال گذشته تا کنون ۶ واحد ارائه خدمت از واحدهای تابعه شامل مرکز آموزش بهورزی ابهر، ماهنشان و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی ماهنشان، پری، قلعه جوق و هلیل آباد، تجهیز و به بهره برداری رسیده است.

وی اجرای برنامه پزشکی خانواده در این معاونت را در کنار سایر پوشش وسیعی که برای خدمات سلامت وجود دارد را  لازم الاجرا دانست و افزود: در این طرح هر شهروند می‌تواند دارای یک مراقب سلامت باشد و مشکلات بهداشتی درمانی خود را به صورت شبکه‌ای از سطح یک تا سطوح بالاتر اعم از سطوح تخصصی، فوق‌تخصصی و بیمارستانی، پیگیری کند.

این مسئول فضای فیزیکی را از دیگر زیرساخت‌های
 اجرای برنامه پزشکی خانواده عنوان کرد و افزود: برای این منظور، در استان زنجان ۴۷ پروژه در حوزه بهداشت تعریف شده و فاز اول اعتبارات آن جذب و اجرای آنها آغاز شده است.

تقی لو با اشاره به مصوبات سفر ریاست جمهوری در خصوص محرومیت زدایی بهداشتی، گفت: ساخت و راه اندازی ۴ خانه بهداشت و ۸ پانسیون پزشکی از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این معاونت می‌باشد.

وی به راه اندازی واحد آزمایشگاهی برنامه غربالگری کم کاری تیروئید و فنیل کتونوری نوزدان در این مدت اشاره کرد و اظهار کرد: غربالگری سالمندان پر خطر، مراقبتهای ادغام یافته سلامت سالمندان (گروه سنی بالای ۶۰ سال)، آموزش نوعروسان شرکت کننده در کلاسهای آموزشی حین ازدواج در زمینه مراقبت پیش بارداری، آموزش مادران باردار توسط همکاران تیم سلامت و برگزاری کلاسهای آمادگی برای زایمان از جمله اقدامات صورت گرفته در این معاونت می‌باشد.

انتهای پیام/ نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha