حذف مالیات بر ارزش افزوده برنج، تنها ۶ ماه

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح حذف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و اضافه شدن گندم و برنج به این لیست، این قانون در بند" ز" بودجه۱۴۰۲ گنجانده می‌شود و در صورت تصویب ۶ ماهه خواهد بود.

طعم تلخ مالیات بر ارزش افزوده را کمتر کسی نچشیده است؛ مالیاتی که نه تنها یکی از پایه‌های تحمیل فشار معیشتی به مردم به شمار می‌رود بلکه به واسطه بلاوجه بودن آن، باعث آزرده‌خاطری غالب مصرف‌کنندگان شده است، چه آنکه برای یک غذای معمولی، باید رقمی بدون هیچ توجیهی به عنوان «مالیات بر ارزش افزوده» پرداخت کند، این در حالی است که در هر فرایندی، مالیات جداگانه‌ای دریافت شده است و نیازی به دریافت مالیات مجدد وجود ندارد.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اجرای طرح حذف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و اضافه شدن گندم و برنج به این لیست اظهار کرد:این قانون در بند" ز" بودجه۱۴۰۲ گنجانده می‌شود و در صورت تصویب ۶ ماهه خواهد بود.


وی خاطرنشان کرد:  دولت در این لایحه تاکید دارد که واردات داروهای ضروری و تجهیزات مصرفی پزشکی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند و نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی مانند گندم، برنج، دانه های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و همچنین نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل از ۹ درصد به یک درصد کاهش یابد.


نماینده مردم ساری، میاندرود در مجاس شپرای اسلامی گفت: کشور ما باید در شرایط کاهش تورم قرار گیرد و اگر کالایی وارد شود نرخ مالیات ان باید که باید در وزارتخانه تخصصی وکارگروه تصویب شود.

بابایی کارنامی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر علت عدم رای مجلس در گرفتن موافت این طرح گفت: لایحه حذف مالیات بر ارزش افزوده چند قلم کالای اساسی در حال حاضر در مجلس رای اورده اما حذف مالیات بر ارزش افزوده چند قلم‌کالای کشاورزی در مجلس رای نیاورد.


وی تصریح کرد: در راستای این طرح به دنبال کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده گندم  و برنج بودیم که متاسفانه تا کنون رای نیاورد.

نماینده مردم ساری ومیاندرود در پاسخ به دلیل مجلس مبنی بر عدم رای حذف مالیات بر ارزش افزوده چند قلم‌کالای کشاورزی ومخالفت آنها با طرح به ایسنا گفت: حرف‌مجلس این است که  اگر کالایی مبنای وارداتی ندارد وزارت جهاد کشاورزی نام ان را از لیست کالای وارداتی حذف کند.

بابایی کارنامی گفت: به طور مثال ما ۳ میلیون‌تن مصرف برنج داریم که ۱ میلیون ‌تن در داخل تولید می‌شود، پس وزارت جهاد کشاورزی تنها می‌تواند برای ۲ میلیون واردات درخواست کاهش مالیات بر ارزش افزوده بدهد و زمانی که پای رانت درمیان است تصمیم گیری مشکل می‌شود.
 
وی گفت: مخالفان این طرح معتقدند اگر واردات کالاهایی که نمونه داخلی آن تولید می‌شود، کم هزینه انجام گیرد، تولید به مخاطره می افتد و مافیای واردات، گردن کلفت تر می شود.


این نماینده با اشاره به اهمیت مشوق‌های دولت  گفت: دولت باید به کشاورزان یارانه بدهد، یا نهاده‌های دامی و کشاورزی را ارزان کند، همچنین حمایت دولت در قالب تسهیلات  می‌تواند کمک کننده باشد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha