تشکیل پرونده قضایی مرتبط با زباله های بیمارستانی در کرمان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان تاکید کرد: همه مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی باید با دقت و تدابیر ویژه و مطابق با ضوابط نسبت به جداسازی و تفکیک، بسته‌بندی، برچسب‌ گذاری، نگهداری، حمل و نقل و بی‌ خطرسازی پسماندهای پزشکی اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ مهدی بخشی با ورود به بحث جمع‌ آوری پسماندهای بیمارستانی در این گرمای طاقت‌ فرسای تابستان کرمان، گفت: بیمارستان‌ ها و مراکز بهداشتی و درمانی اعم از دولتی و خصوصی تولیدکننده پسماندهایی هستند که برای سلامتی جان افراد بسیار خطرآفرین هستند، این پسماندها به دلیل داشتن پتانسیل بالقوه خطرات زیست‌ محیطی اهمیت زیادی دارند.

وی تاکید کرد: همه مراکز تولیدکننده پسماند پزشکی اعم از بیمارستان‌ ها، مطب‌ ها، درمانگاه‌ ها و مراکز بهداشت باید با دقت و تدابیر ویژه و مطابق با ضوابط نسبت به جداسازی و تفکیک، بسته‌ بندی، برچسب‌ گذاری، نگهداری، حمل و نقل و بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی اقدام کنند و از تخلیه آن در سطل‌ های نگهداری پسماندهای شهری به دلیل دسترسی افراد سودجو و زباله‌گردها و انتشار آلودگی در سطح جامعه جداً خودداری کنند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز کرمان، تصریح کرد: کار تفکیک باید از زمان تولید پسماند آغاز شود و بیمارستان‌ ها به پرسنل خود آموزش‌ های لازم را در این زمینه ارائه دهند.

بخشی اضافه کرد: به‌ دلیل حجم بالای تولید پسماند و مخاطرات ناشی از دفع و دفن این زباله‌ ها به روش غیراستاندارد و یا رهاسازی آنها در سطل زباله‌ های شهری و در محیط اطراف شهر و عدم التزام به قانون مدیریت پسماند به لحاظ اهمیت و حساسیت بالایی که دارد، بی‌ توجهی به سلامت عمومی جامعه و حقوق عامه محسوب شده و بی‌ شک در راستای صیانت از حقوق عمومی با هرگونه تخلف برخورد می‌ کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده‌ ای در زمینه کوتاهی‌ های صورت‌ گرفته در جمع‌ آوری و دفن زباله‌ های بیمارستانی کرمان طی چند ماه اخیر تشکیل شده است، اظهار داشت: متأسفانه اهمال‌ هایی صورت گرفته و با طرح شکایت از سوی اداره کل محیط‌ زیست، پرونده‌ ای در این خصوص تشکیل شده است.

دادستان کرمان با تاکید بر اینکه برخورد با متخلفان و تضییع‌ کنندگان حقوق عامه به‌ جد در دستور کار مراجع قضایی‌ است، ابراز داشت: از شهروندان محترم تقاضا دارم؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این حوزه مراتب را منعکس کنند.

بخشی خاطرنشان ساخت: همچنین صدا و سیما و سایر رسانه‌ ها و دستگاه‌ های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تمام تلاش خود را بر ایجاد فرهنگ سازی و آموزش‌ های لازم برای جداسازی اصولی، جمع‌ آوری و حمل و بازیافت این پسماندها به کار گیرند.

اداره کل دادگستری استان کرمان

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha