فعال شدن کد سکته حاد برای 16 بیمار در شهرستان جهرم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت :در ۴ ماه گذشته برای ۱۶ بیمار در بیمارستان پیمانیه جهرم کد سکته حاد مغزی فعال شده است

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر قهرمان بمانا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: از فروردین ماه تا تیر ماه ۱۴۰۲، برای ۱۶ بیمار کد سکته حاد مغزی (۷۲۴) فعال شده است. اکثر این بیماران آقا و جوان ترین آنها آقایی ۳۸ ساله بوده است.

دکتر بمانا گفت: به محض بروز علائم سکته مغزی، زمان را از دست ندهید و سریعا به مرکز ۱۱۵ جهت انتقال به بیمارستان پیمانیه تماس بگیرید. زیرا اگر سکته مغزی به علت وجود لخته در عروق مغز باشد و در کمتر از ۳ ساعت بروز کند می توان با تزریق دارو بیمار را نجات داد.

وی با اشاره به اینکه کد ۷۲۴ چیست و چه موقع فعال می شود گفت: کد ۷۲۴، کدی است برای بیمار با علائم سکته حاد مغزی و اعضای فعال تیم ۷۲۴ در۷ روز هفته به‌صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات‌رسانی به بیماران سکته حاد مغزی هستند. زمانی که بیمار با علائم سکته حاد مغزی به بیمارستان مراجعه می کند تحت معاینه و بررسی های لازم و سی تی اسکن قرار می گیرد. در صورت تایید تشخیص سکته حاد مغزی ایسکمیک این کد فعال شده و بیمار توسط نورولوژیست تحت ترومبولیتیک تراپی (از بین بردن لخته) در بخش SCU یا (Stroke Care Unit) قرار می گیرد.

به گفته وی سکته مغزی از نوع ایسکمیک با لخته خون و انسداد مسیر شریان های مغزی ایجاد می شود و در سکته مغزی خونریزی دهنده(هموراژیک)، رگ خونی در مغز پاره شده و باعث خونریزی می‌شود.

وی محدوده سنی بروز سکته مغزی ۱۸ تا ۸۰ سال دانست و بیان کرد: زمان طلایی برای درمان سکته مغزی سه ساعت اولیه بروز این بیماری است اما ناگفته نماند که در این بازه زمانی نیز، یک ساعت و نیم اول در نجات جان بیمار حیاتی تر است. اگر اقدامات اولیه برای فردی که دچار سکته شده سریع انجام نگیرد نیز خطر مرگ دو چندان می‌شود. از این رو، دقایق اولیه بعد از بروز سکته زمان حساسی است.

وی فشار خون بالا را از مهم ترین علل بروز سکته مغزی دانست و گفت: بعد از فشار خون بالا، دیابت چاقی، بیماری قلبی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و بی تحرکی از دیگر علت های بروز این بیماری است.

به گفته وی علائم این بیماری می تواند با سردرد شدید ناگهانی یا فلج شدن نیمی از بدن خود را نشان دهد.

وی کنترل فشار خون، کاهش اضافه وزن، ترک دخانیات، ورزش کردن، نداشتن استرس و کنترل دیابت را از عوامل موثر در پیشگیری از بروز سکته مغزی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha