هزینه سینماداری سنگین است

این روزها حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی زیاد مطلوب نیست و باید همه از دستگاه‌های فرهنگی دولتی تا بخش خصوصی و مردم کمک کنیم تا چراغ سینماها در استان خاموش نشود.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، گیشه‌های هنر هفتم این روزها در خراسان جنوبی خالی است و فعالان این حوزه با سختی فراوان چراغ سینماها را روشن نگه داشته اند.

سینما در تقویم ما بیست و یکمین روز از ششمین ماه سال را به نام خود نامگذاری کرده‌ تا شاید فرصتی برای توجه به هنر و شنیدن مشکلات اهالی این صنف به وجود آید.

در خراسان جنوبی علی رغم مشکلات عدیده هنوز چراغ هنر هفتم در این استان روشن است اما سینماهای استان با سختی‌های اقتصادی، تعطیلی‌های کرونا، بی توجهی‌ها و گاه عدم استقبال مخاطب رو به رو بوده‌اند ولی ثابت قدم در عرصه هنر باقی مانده‌اند تا همچنان جوانان خراسان جنوبی بتوانند فیلم‌های روز کشور را مشاهده کنند.

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: مردم به هر علتی که راهی سینما شوند دوست دارند که محیط سینما، موضوع فیلم، زمان اکران، فضای اطراف سینما برای پارک خودرو و خیلی از نکات دیگر به گونه‌ای باشد که با رضایت از سالن سینما خارج شوند.

وی گفت: بسیاری از جوانان تمایل دارند که ساعاتی از اوقات فراغتشان را با دیدن یک فیلم خوب بگذرانند ولی افزایش قیمت بلیط ها گاهی آنان را پشیمان می‌کند.

* باید زمینه حضور مردم در سینماها سهل تر شود

یکی دیگر از شهروندان هم نیز گفت: در ایام نوروز برای دیدن فیلم به سینما رفتیم اما نکته قابل توجه این بود که قیمت بلیط در نوروز نسبت به سایر ایام سال گرانتر شده بود.

یعقوبی ادامه داد: در ایام نوروز که مردم اوقات فراغت بیشتری دارند باید زمینه حضور مردم در سینماها سهل‌تر شده و حتی مشوق‌هایی برای آنان در نظر گرفته شود چرا که تنها در این صورت تماشای فیلم در سینما بین مردم نهادینه می‌شود.

وی بیان کرد: در نظر گرفتن پارکینگ مناسب در اطراف سینماها و اکران فیلم‌های پر مخاطب در ساعات مناسب از دیگر مؤلفه‌هایی است که باعث پر شدن سالن های سینما می‌شود و همچنین مهمترین مؤلفه‌ای که باعث جذب مردم به سینما می‌شود، محتوای فیلم‌ها است در حالی که برخی از فیلم‌ها از جنبه کیفی برای مخاطب جذابیتی ندارد.

* برخی ار شهرستان‌های استان از نبود سینما رنج می برند

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه این استان با جمعیت بیش از 40 هزار دانشجو و نرخ جمعیت جوان تنها در سه سینمای فعال دارد، گفت: هم اکنون دو سینما در بیرجند (فردوسی، بهمن) و یک سینما در قاین (پارک) فعال است و در شهرستان های نهبندان، سرایان و طبس نیز مجتمع سینمایی است که برای سینما استفاده می‌شود.

سید علی زمزم درباره مشکل برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی که از نبود سینما رنج می‌برند، بیان کرد: به نظر این مشکل با ایجاد سینمای روباز حل نمی‌شود چون سینمای روباز با توجه به اقلیم استان (گرمای هوا در روز و گرد و خاک در برخی از شب‌ها) با استقبال رو به رو نخواهد شد.

وی ادامه داد: در حال رایزنی هستیم که دو تا از سینماهای استان با توجه به کیفیت و تجهیزاتی که داشتند از درجه یک به ممتاز ارتقا پیدا کنند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت : در شهرستان فردوس با توجه به ظرفیت خوبی که دارد اما قدمت سینما مورد تایید کمیسیون ماده هشت نبوده و تعطیل شده که هستیم با حمایت بخش خصوصی و نگاه دستگاه‌های اجرایی بتوانیم این سینما را احیا کنیم.

زمزم از وجود دو دستگاه سینما سیار نیز خبر داد و افزود: در شهرهای فاقد سینما می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی میزان فروش بلیط در گیشه‌های این سینماها را در سه ماه ابتدای امسال ۶۶۴ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان دانست و ادامه داد: پرفروش ترین فیلم با ۴۴۱ میلیون و ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط به فیلم فسیل بوده و مابقی مربوط به سایر فیلم‌ها است.

زمزم در خصوص سرانه صندلی در این استان، تصریح کرد: سرانه صندلی در سینماهای استان به ازای هر 560 نفر یک صندلی، در کشور به ازای هر400 نفر یک صندلی و نرم استاندارد به ازای هر 100 نفر یک صندلی است و در حال حاضر سینماهای استان داری هزار و ۵۷۲ صندلی است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به دلایل عدم رغبت جوانان به سینما اشاره کرد و ادامه داد: گسترش امکانات جدید سمعی و بصری از جمله اینترنت که آخرین و بهترین ورژن آثار سینمایی را در لابلای سایت‌های سینمایی می توان در کمترین زمان دانلود کرد موجب عدم رغبت جوانان به سینما شده است.

وی اظهار کرد: ساخت فیلم‌های مخاطب پسند تر از سوی برخی از فیلم سازان و تبلیغات صدا و سیما برای حضور مردم در سینما نیز نقش مهمی در افزایش استقبال از سینما در خراسان جنوبی طی چند سال گذشته داشته است.

زمزم یادآور شد: اگر می‌خواهیم استقبال مردم از سینما افزایش یابد دستگاه‌ها و نهادهایی چون صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات فرهنگ سازی جدی‌تری داشته باشند.

وی یادآور شد: باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که بلیط سینما در سبد خانواده‌ها قرار گیرد که این امکان از طریق در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای برخی از گروه‌ها چون کارکنان دولت محقق می‌شود.

بدون شک اگر به این نکته بیندیشیم که مفاهیم منتقل شده از طریق هنر و به ویژه هنر جذابی چون سینما هیچگاه از ذهن مخاطب پاک نمی شود شاید عزم جدی تری برای بهبود وضعیت سینما و برداشتن موانع انس مردم با سینما شده پیدا کنیم.

در هر حال آنچه مسلم است حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی خوب نیست و باید همه از دستگاه‌های فرهنگی دولتی تا بخش خصوصی و مردم کمک کنیم تا چراغ سینماها در استان خاموش نشود.

گزارش از خبرنگار ریحانه محمدپور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha