موضوع ریزگردها دستور کار شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان

در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان علل و راهکارها و وظایف قانونی دستگاه ها برای مقابله با پدیده ریزگردهای گلستان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از گرگان؛ رمضانعلی عابدی معاون اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت: بسیج کردن همه دستگاه های متولی به منظور چاره اندیشی و اقدام عملی برای مقابله با پدیده ریزگرد، هدف از برگزاری این جلسه بود.

وی افزود: بر اساس اعلام کارشناسان ، منشا ۲۰ درصد ریزگردهای استان، داخلی است که عوامل اقلیمی و انسانی در بروز آن نقش دارد.

عابدی ادامه داد: در مبحث عوامل انسانی تکلیف ما بسیج کردن دستگاهاست تا عواملی مانند بهره برداری غیرمجاز و غیراصولی آبهای زیرزمینی و چرای بی رویه دام، تخریب اراضی جنگلی و مراتع را که در ایجاد ریزگردها نقش دارد، مدیریت کنند.

محمدرضا کنعانی مدیرکل محیط زیست گلستان هم در این جلسه گفت: برنامه احیا و علاج بخشی تالاب بین المللی گمیشان تدوین و در ستاد هماهنگی مدیریت تالاب های کشور تصویب شده و در سفر رئیس جمهور هم تخصیص و اعتبار مصوب برای آن در نظر گرفته شد.

کنعانی افزود: ۱۶ اقدام مداخله ای در این برنامه برای احیای تالاب گمیشان در نظر گرفته شده است که ۸ اقدام آن که با اولویت پمپاژ آب از دریای خزر تا گمیشان در اولویت و اضطراری بود با اعتبارات سفر رئیس جمهور شروع کردیم و پیشرفت قابل توجهی داشتیم.

حمیدرضا سلامتی مدیرکل منابع طبیعی گلستان هم در ادامه این جلسه تصریح کرد: ۳۰۰ هزار هکتار از زمین های کم بازده کشاورزی نوار شمالی گلستان نیز می تواند در صورت مدیریت نشدن به کانون گرد و غبار تبدیل شوند و پیشنهاد ما این است که به مرتع تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: تبدیل این اراضی به مرتع که دیم هستند علاوه بر کمک به درآمد کشاورزان و دامداران منطقه ، می تواند در پیشگیری از تبدیل شدن این اراضی به کانون های ریزگرد موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha